Lage oliedruk (lampje)

Plaats reactie
EL_Robino
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: di 11 mar, 2003 17:23

Lage oliedruk (lampje)

Bericht door EL_Robino » vr 28 nov, 2014 21:19

Vandaag mijn gereviseerde blokje gestart, en het loopt prima, maar na een tijdje ging het oliedruklampje branden bij stationair lopen. Bij hogere toeren is het uit.
Stationair hoger stellen is niet de oplossing, moet wel iets (niet veel) meer gas geven dan dat om het lampje uit te krijgen. Oliedrukzender al vervangen, en ook overdrukventiel gede- en monteerd. Wat zou het kunnen zijn? (Het blok is helemaal uit elkaar geweest, krukas leek goed, nokkenas vervangen, nieuwe olieleidingen, cilinders en zuigers)
2cv6 Spécial 1978
CX GTI Turbo 1985

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

Bericht door azuiper » za 29 nov, 2014 00:05

oliedruklampje brandt ... oliedrukschakelaar vervangen ...nog steeds lage oliedruk ?? .... oliepomp, oliepomp pakking, oliepomp rubberen afdichtring ?????????
Laatst gewijzigd door azuiper op zo 30 nov, 2014 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
BARE METAL CAR

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 5 apr, 2006 21:32
Locatie: vlaardingen

Bericht door schroef » za 29 nov, 2014 07:36

Alleen de olieleidingen van Burton zijn goed. Die van DG en zo moet je gelijk weggooien

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1944
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » za 29 nov, 2014 08:18

@Schroef, wat kan er fout zijn aan een olieleiding? Als hij past en niet lekt dan is hij toch goed.
Schultenbräu das ist mein Bier !

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 5 apr, 2006 21:32
Locatie: vlaardingen

Bericht door schroef » za 29 nov, 2014 08:59

Ik was bij de opening van de Burton revisie werkplaats vorig jaar en Iwan vertelde dat 85% van de leidingen van DG te weinig doorstroom hebben en ze daarom zelf de leidingen zijn gaan (laten) maken. Ik hen geen fan van DG onderdelen die ze zelf maken of laten maken en ik heb ook geen aandelen bij Burton of zo, maar zij registeren wel de problemen in de onderdelenkwaliteit en maken de nieuwe delen dan een stuk beter. Ook de kwaliteit van spruitstukpakkingen, uitlaatklemmen, vertilatorpoulies, raamsluitingen en zo nog meer is echt TOP bij hun. En nogmaals ik heb geen aandelen of zo, maar zij maken goede spullen.

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1217
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » za 29 nov, 2014 09:01

Als de motor een tijdje heeft gelopen word de olie warmer. Deze word dunner en toen ging je olielampje branden bij lage toeren?
Wat voor olie heb je gebruikt?

@Schroef, ik ben het met je eens wat de kwaliteit van Burton producten betreft :)
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » za 29 nov, 2014 11:11

Die olieleiding lijkt me niet het probleem. In de banjobouten waarmee de olieleiding vastzit, zitten restricties; kleine gecalibreerde openingen die de doorstroom en dus de tegendruk regelen. Ik kan me slecht voorstellen dat er inferieure leidingen zijn die de doorstroming nog meer beperken. En afgezien daarvan: hoe meer weerstand, hoe hoger de druk. Zijn misschien de verkeerde banjobouten gebruikt? Waarschijnlijker zit de fout toch ergens anders. Te slappe veer of klemmende plunjer in de oliedrukregelaar?

EL_Robino
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: di 11 mar, 2003 17:23

Bericht door EL_Robino » za 29 nov, 2014 11:16

Bedankt voor het meedenken allenaal!
Olieleidingen zijn goed.
Het lampje begint al vrijwel direct te branden, als de olie dus nog niet warm is.
Ik heb de plunjer en veer al vervangen. Die plunjer gaat soepel.
Ik denk nu aan de oliepomp, die te weinig opbrengt?

Vreemd en vervelend probleem..
2cv6 Spécial 1978
CX GTI Turbo 1985

Dabdriver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 182
Lid geworden op: ma 12 jul, 2010 13:32
Locatie: Alkmaar

Bericht door Dabdriver » za 29 nov, 2014 17:08

Ik heb ook zoiets gehad.
Het lag bij mij aan de oliedrukschakelaar.

Deze kan je zo vervangen.
Kost zowat niets.

Daarna kan je altijd nog verder kijken.

EL_Robino
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: di 11 mar, 2003 17:23

Bericht door EL_Robino » za 29 nov, 2014 19:39

De (nieuwe) oliedrukzender had ik al vervangen door een andere nieuwe zoaks ik achreef, maar daar lag het niet aan.

Oorzaak gevonden en opgelost!
Lag aan de oliepomp. Het binnenwerk daarvan was te dun waardoor er olie langs kon lopen. Blijkbaar zijn er verschillende diktes. (Ik dacht 10,6 mm of 11,4mm.) ik hoefde dus gelukkig niet weer de carterhelften te scheiden. Allleen uitbouwen en vliegwiel er af.
2cv6 Spécial 1978
CX GTI Turbo 1985

Dabdriver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 182
Lid geworden op: ma 12 jul, 2010 13:32
Locatie: Alkmaar

Bericht door Dabdriver » za 29 nov, 2014 19:58

Mooi zo!

Plaats reactie