Pagina 1 van 1

2cv start moeizamer maar rijd daarnaast uitstekend.

Geplaatst: zo 30 nov, 2014 18:36
door shorttrack
Sinds enkele maanden start mijn 2cv moeizamer. Ik probeer mijn auto te starten en vanaf het moment dat ik te lang vind duren en de sleutel weer los laat dan start hij vaak pas. Hij heeft altijd perfect gestart. Zelfs in midden winter startte hij uitstekend zonder choke.

Is er misschien iets aan vervanging toe?

Geplaatst: zo 30 nov, 2014 18:52
door backfire
Startmotor of accu?

Geplaatst: zo 30 nov, 2014 19:03
door achtpeter
Eerst even de aansluitingen van het startcircuit controleren, schoonmaken en vastzetten. Vaak is zo'n spanningsval bij het inschakelen van de startmotor het gevolg van een vuile accuklem of een losse kabelschoen. Controleer vooral ook de aansluiting van de min op de versnellingsbak.

Geplaatst: zo 30 nov, 2014 19:20
door Boudewijn
Vergeet ook de contacten van het contactslot niet.

Geplaatst: zo 30 nov, 2014 19:42
door AZL57
Droge/versleten lagers van de startmotor kunnen ook wel eens hinderen.

Geplaatst: zo 30 nov, 2014 19:56
door shorttrack
Als ik de accu doormeet meet ik maar ongeveer 9 volt. Kan dat een probleem zijn? Dit zou normaal toch richting de 12 volt moeten gaan?

Die 9 volt meet ik wanneer ik NIET start. Dus gewoon in rust stand zonder draaiende motor.

Geplaatst: zo 30 nov, 2014 20:12
door engbokho
Dat moet minstens 12V zijn...

Geplaatst: zo 30 nov, 2014 20:43
door shorttrack
Moet ik Deze best zo snel mogelijk vervangen of kan het geen kwaad om hier nog even mee door te rijden tot hij helemaal op is?

Geplaatst: zo 30 nov, 2014 21:42
door RobM
een accu die 9V geeft is al helemaal op

of helemaal leeg

meet even de spanning op de accu met draaiende motor, iets verhoogd toerental.
Dan hetzelfde maar met groot licht aan.

Beide moet ca 14.5 V zijn.

als dat zo is, en je 'open ' spanning is 9V, gelijk een nieuwe accu halen.

Gr Rob

Geplaatst: zo 30 nov, 2014 21:48
door azuiper
mijn ervaring in de loop van jaren : als je merkt dat een accu minder wordt dan gaat het in sneltreinvaart minder en opeens is de accu zo dood als een pier - en de wet van MURPHY - ALTIJD OP HET VERKEERDE MOMENT !!

advies : enkel de open spanning meten van de accu met een voltmeter (moet ca. 12V zijn) zegt niet alles - meet of laat meten met een accu conditiemeter voor een goede diagnose van je accu - indien slecht - vervangen van de accu, zeker nu de winter begonnen is en door de lage temperaturen de capaciteit van de accu lager is.

voorbeeld van een accu-tester / accu-conditiemeter :
http://www.bccp.nl/shop2/contents/media/4184.jpg

Geplaatst: zo 30 nov, 2014 23:55
door schroef
Bekend probleem: onderhuisje contactslot kapot