2cv start moeizamer maar rijd daarnaast uitstekend.

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

2cv start moeizamer maar rijd daarnaast uitstekend.

Bericht door shorttrack » zo 30 nov, 2014 18:36

Sinds enkele maanden start mijn 2cv moeizamer. Ik probeer mijn auto te starten en vanaf het moment dat ik te lang vind duren en de sleutel weer los laat dan start hij vaak pas. Hij heeft altijd perfect gestart. Zelfs in midden winter startte hij uitstekend zonder choke.

Is er misschien iets aan vervanging toe?
2cv special 1986

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 30 nov, 2014 18:52

Startmotor of accu?

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » zo 30 nov, 2014 19:03

Eerst even de aansluitingen van het startcircuit controleren, schoonmaken en vastzetten. Vaak is zo'n spanningsval bij het inschakelen van de startmotor het gevolg van een vuile accuklem of een losse kabelschoen. Controleer vooral ook de aansluiting van de min op de versnellingsbak.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1893
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » zo 30 nov, 2014 19:20

Vergeet ook de contacten van het contactslot niet.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 30 nov, 2014 19:42

Droge/versleten lagers van de startmotor kunnen ook wel eens hinderen.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door shorttrack » zo 30 nov, 2014 19:56

Als ik de accu doormeet meet ik maar ongeveer 9 volt. Kan dat een probleem zijn? Dit zou normaal toch richting de 12 volt moeten gaan?

Die 9 volt meet ik wanneer ik NIET start. Dus gewoon in rust stand zonder draaiende motor.
2cv special 1986

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » zo 30 nov, 2014 20:12

Dat moet minstens 12V zijn...
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door shorttrack » zo 30 nov, 2014 20:43

Moet ik Deze best zo snel mogelijk vervangen of kan het geen kwaad om hier nog even mee door te rijden tot hij helemaal op is?
2cv special 1986

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1921
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 30 nov, 2014 21:42

een accu die 9V geeft is al helemaal op

of helemaal leeg

meet even de spanning op de accu met draaiende motor, iets verhoogd toerental.
Dan hetzelfde maar met groot licht aan.

Beide moet ca 14.5 V zijn.

als dat zo is, en je 'open ' spanning is 9V, gelijk een nieuwe accu halen.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

Bericht door azuiper » zo 30 nov, 2014 21:48

mijn ervaring in de loop van jaren : als je merkt dat een accu minder wordt dan gaat het in sneltreinvaart minder en opeens is de accu zo dood als een pier - en de wet van MURPHY - ALTIJD OP HET VERKEERDE MOMENT !!

advies : enkel de open spanning meten van de accu met een voltmeter (moet ca. 12V zijn) zegt niet alles - meet of laat meten met een accu conditiemeter voor een goede diagnose van je accu - indien slecht - vervangen van de accu, zeker nu de winter begonnen is en door de lage temperaturen de capaciteit van de accu lager is.

voorbeeld van een accu-tester / accu-conditiemeter :
http://www.bccp.nl/shop2/contents/media/4184.jpg
BARE METAL CAR

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 5 apr, 2006 21:32
Locatie: vlaardingen

Bericht door schroef » zo 30 nov, 2014 23:55

Bekend probleem: onderhuisje contactslot kapot

Plaats reactie