Pagina 1 van 2

Na een halve seconde niks meer.....

Geplaatst: di 2 dec, 2014 09:05
door Thijs
Vanochtend probeerde ik mijn Dyane te starten bij een buitentemperatur van 0°C.
Een halve seconde draaide de startmotor rond en daarna was het helemaal over.
Er was daarna helemaal niks meer, de lampjes op het dashbord deden ook niets meer.
Toen ben ik maar in de Peugeot naar mijn werk gegaan.

Wat zou dit kunnen zijn?
Accu mankeert niks aan trouwens.

Geplaatst: di 2 dec, 2014 10:31
door backfire
Contactrol nakijken

Geplaatst: di 2 dec, 2014 10:41
door DucKKnutsel
accu klem niet goed vast en/of je accu polen met een dikke laag oxide. Gewoon een zekering?

Geplaatst: di 2 dec, 2014 12:01
door blanc/rouge2cv
contacten achter het contactslot los geraakt,
Had ik ook een keer .

Geplaatst: di 2 dec, 2014 12:31
door Thijs
Inderdaad denk ik ook dat het in het contactslot zit.
Vanavond dat maar eens even checken, het is alleen zo koud buiten.... :?

Geplaatst: di 2 dec, 2014 14:20
door Spookeend
hoe weet je dat de accu nog goed is?
deed je gewone verlichting het nog wel dan?
normaal is het zo dat de startmotor zoveel vraagt dat de lampjes op het dash idd uit gaan....

dat de accu goed is wil niet zeggen dat die ook volgeladen wordt ofzo?

stapsgewijs te werk gaan werkt hier het makkelijkst denk ik?

Geplaatst: di 2 dec, 2014 16:23
door David
Klinkt toch echt heel erg als accu!
Heb je geen lekstroom, binnenlampje ook uit gedaan?

Ik zou voor de zekerheid toch ook echt even je accu doormeten.

succes

en laat ff weten wat het nou was?

Geplaatst: di 2 dec, 2014 23:14
door Thijs
Helaas vanavond niet aan toe gekomen.
De accu is het niet, er moet ergens iets los liggen.
Vorige week had ik hetzelfde probleempje maar deed hij het opeens weer na wat rommelen aan de bedrading.
Maar zelf verdenk ik sterk het contactslot.

Nu is de Peugeot mijn enige rijdende auto en dat vind ik een beetje eng.
Ik heb er altijd graag nog 1 achter de hand.
Van de Peugeot deed vanmiddag opeens 1 knipperlicht het niet de remlichten bleven steeds branden.
Die twee storingen bleken niks met elkaar te maken te hebben maar toch....

Geplaatst: wo 3 dec, 2014 08:40
door David
mmmmm dan zou het de contactrol kunnen zijn......

Geplaatst: wo 3 dec, 2014 11:43
door Thijs
Is dat een kwestie van schoonmaken of vervangen?

Geplaatst: wo 3 dec, 2014 14:29
door dyane_maniac
je kan beginnen met schoonmaken en anders een nieuwe contactrol (let op, je zou dan dus alleen de contactrol hoeven te vervangen)

en snelle manier om de contactrol te testen is om een bypass te maken. dit doe je door twee stukken draad in 1 kabelschoentje (mannetje te steken en aan te knijpen. aan de twee einden knijp je ook zo'n stekkertje. nu trek je de drie draden los van je contactrol en zoekt uit waar de constante plus op zit. hier steek je een van de stekkertjes in (let op dat de andere stekkertje niets raken want dan krijg je kortsluiting. zorg ook dat de versnelling in z'n vrij staat) nu steek je het andere stekkertje in 1 van de andere draden. nu kan of de startmotor beginnen te draaien en in dat geval haal je dat stekkertje weer los of je maakt contact. dat laat je zo. nu start je door het andere stekkertje tegen het derde draadje te houden.

als de auto start weet je dat de contactrol blijkbaar de boosdoener was

Geplaatst: wo 3 dec, 2014 17:01
door Thijs
Ok, duidelijk.
Ik heb alleen geen idee hoe dat ding uit elkaar moet maar dat gaat vast lukken.

Geplaatst: wo 3 dec, 2014 19:01
door dyane_maniac
Er zit een soort ringetje om de contactrol. Als je die loshaalt komt ie los. Je snapt wel wat ik bedoel als je er kijkt. Het is alleen de onderste drie cm die los hoeft. Maar voor die bypass hoeven alleen de stekkers los. (Maak even een foto hoe het zit voor je de stekkers los trekt)

Geplaatst: wo 3 dec, 2014 19:47
door TB
Tijdje terug hetzelfde euvel bij de eend van een kennis van me gehad. Bleek dat er vocht in de contactrol is gekomen en deze was van binnen flink geoxideerd. Schoongemaakt en daarna geen probleem meer.

Contactrol loshalen is simpel, gewoon dat dunne bandje lospielen. Wel goed kijken hoe de bedrading zat voordat je t lostrekt.

Zou het best eens kunnen zijn, maar je probleem klinkt me ook wel als een accu die niet meer wil. Hoe zeker weet je dat deze goed is? Bij twijfel laten doormeten met een accutester.

Geplaatst: wo 3 dec, 2014 21:46
door GJ2CV
dit is nu exact de reden dat in al mn eenden een startknop zit
makkelijk te maken en nooit meer problemen