Na een halve seconde niks meer.....

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Na een halve seconde niks meer.....

Bericht door Thijs » di 2 dec, 2014 09:05

Vanochtend probeerde ik mijn Dyane te starten bij een buitentemperatur van 0°C.
Een halve seconde draaide de startmotor rond en daarna was het helemaal over.
Er was daarna helemaal niks meer, de lampjes op het dashbord deden ook niets meer.
Toen ben ik maar in de Peugeot naar mijn werk gegaan.

Wat zou dit kunnen zijn?
Accu mankeert niks aan trouwens.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 2 dec, 2014 10:31

Contactrol nakijken

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » di 2 dec, 2014 10:41

accu klem niet goed vast en/of je accu polen met een dikke laag oxide. Gewoon een zekering?
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

blanc/rouge2cv
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 632
Lid geworden op: wo 10 feb, 2010 19:56
Locatie: utrecht

Bericht door blanc/rouge2cv » di 2 dec, 2014 12:01

contacten achter het contactslot los geraakt,
Had ik ook een keer .

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 2 dec, 2014 12:31

Inderdaad denk ik ook dat het in het contactslot zit.
Vanavond dat maar eens even checken, het is alleen zo koud buiten.... :?

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » di 2 dec, 2014 14:20

hoe weet je dat de accu nog goed is?
deed je gewone verlichting het nog wel dan?
normaal is het zo dat de startmotor zoveel vraagt dat de lampjes op het dash idd uit gaan....

dat de accu goed is wil niet zeggen dat die ook volgeladen wordt ofzo?

stapsgewijs te werk gaan werkt hier het makkelijkst denk ik?
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » di 2 dec, 2014 16:23

Klinkt toch echt heel erg als accu!
Heb je geen lekstroom, binnenlampje ook uit gedaan?

Ik zou voor de zekerheid toch ook echt even je accu doormeten.

succes

en laat ff weten wat het nou was?

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 2 dec, 2014 23:14

Helaas vanavond niet aan toe gekomen.
De accu is het niet, er moet ergens iets los liggen.
Vorige week had ik hetzelfde probleempje maar deed hij het opeens weer na wat rommelen aan de bedrading.
Maar zelf verdenk ik sterk het contactslot.

Nu is de Peugeot mijn enige rijdende auto en dat vind ik een beetje eng.
Ik heb er altijd graag nog 1 achter de hand.
Van de Peugeot deed vanmiddag opeens 1 knipperlicht het niet de remlichten bleven steeds branden.
Die twee storingen bleken niks met elkaar te maken te hebben maar toch....

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » wo 3 dec, 2014 08:40

mmmmm dan zou het de contactrol kunnen zijn......

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » wo 3 dec, 2014 11:43

Is dat een kwestie van schoonmaken of vervangen?

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 3 dec, 2014 14:29

je kan beginnen met schoonmaken en anders een nieuwe contactrol (let op, je zou dan dus alleen de contactrol hoeven te vervangen)

en snelle manier om de contactrol te testen is om een bypass te maken. dit doe je door twee stukken draad in 1 kabelschoentje (mannetje te steken en aan te knijpen. aan de twee einden knijp je ook zo'n stekkertje. nu trek je de drie draden los van je contactrol en zoekt uit waar de constante plus op zit. hier steek je een van de stekkertjes in (let op dat de andere stekkertje niets raken want dan krijg je kortsluiting. zorg ook dat de versnelling in z'n vrij staat) nu steek je het andere stekkertje in 1 van de andere draden. nu kan of de startmotor beginnen te draaien en in dat geval haal je dat stekkertje weer los of je maakt contact. dat laat je zo. nu start je door het andere stekkertje tegen het derde draadje te houden.

als de auto start weet je dat de contactrol blijkbaar de boosdoener was
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » wo 3 dec, 2014 17:01

Ok, duidelijk.
Ik heb alleen geen idee hoe dat ding uit elkaar moet maar dat gaat vast lukken.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 3 dec, 2014 19:01

Er zit een soort ringetje om de contactrol. Als je die loshaalt komt ie los. Je snapt wel wat ik bedoel als je er kijkt. Het is alleen de onderste drie cm die los hoeft. Maar voor die bypass hoeven alleen de stekkers los. (Maak even een foto hoe het zit voor je de stekkers los trekt)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 3 dec, 2014 19:47

Tijdje terug hetzelfde euvel bij de eend van een kennis van me gehad. Bleek dat er vocht in de contactrol is gekomen en deze was van binnen flink geoxideerd. Schoongemaakt en daarna geen probleem meer.

Contactrol loshalen is simpel, gewoon dat dunne bandje lospielen. Wel goed kijken hoe de bedrading zat voordat je t lostrekt.

Zou het best eens kunnen zijn, maar je probleem klinkt me ook wel als een accu die niet meer wil. Hoe zeker weet je dat deze goed is? Bij twijfel laten doormeten met een accutester.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

GJ2CV
Beginner
Beginner
Berichten: 42
Lid geworden op: do 5 sep, 2013 14:51
Locatie: Spijkenisse

Bericht door GJ2CV » wo 3 dec, 2014 21:46

dit is nu exact de reden dat in al mn eenden een startknop zit
makkelijk te maken en nooit meer problemen
2cv6 (5x) '70 '83 (2x) '84 (2x)

Plaats reactie