grootlicht verklikker blijft branden bij dimlicht
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 373
- Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
- Locatie: enschede
- Contacteer:
grootlicht verklikker blijft branden bij dimlicht
Hoi allen, ik heb een probleempje waar ik nog niet direct uit kom. Ik heb mijn verlichting volgens het schema aangesloten alleen werk ik niet meer met de originele schakelaar, maar loopt het licht via de startknop en een relais. Maar in de ruststand brand mijn licht dus gewoon. alleen als ik start, gaat alle verlichting nu uit.
Ik schakel tussen groot en dim- licht met een tuimelschakelaar. Stand 1: Dimlicht, stand 2: licht uit, stand 3: groot licht. Het blauwe controle lampje heb ik tussen beide grootlicht kabels geknoopt, net als op het originele schema. Echter brand het lampje in zowel stand 1 als 3. Hoe kan dit?
Ik schakel tussen groot en dim- licht met een tuimelschakelaar. Stand 1: Dimlicht, stand 2: licht uit, stand 3: groot licht. Het blauwe controle lampje heb ik tussen beide grootlicht kabels geknoopt, net als op het originele schema. Echter brand het lampje in zowel stand 1 als 3. Hoe kan dit?
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Het grootlichtindicatielampje zou aan 1 zijde met het grootlicht en de andere zijde met de massa verbonden moeten zijn.
Alle lampen in de koplamp gebruiken de zelfde massa, daarom is jet stadslichtje verbonden met je groot/dimlicht.
Alle lampen in de koplamp gebruiken de zelfde massa, daarom is jet stadslichtje verbonden met je groot/dimlicht.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 373
- Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
- Locatie: enschede
- Contacteer:
Ja klinkt logisch. Toch heb ik het vermoeden dat de aarding van het dimlicht niet klopt en dus aarde maakt via het indicatielampje. Ik heb de draad voor het lampje voor tussen de grootlicht kabels weggehaald en de aarde maak ik appart via het nieuwe galva chassis, dus de aarding is goed. Maar misschien is er iets fout aangesloten ,maar ik zou niet weten wat.André Post schreef:Het grootlichtindicatielampje zou aan 1 zijde met het grootlicht en de andere zijde met de massa verbonden moeten zijn.
Alle lampen in de koplamp gebruiken de zelfde massa, daarom is jet stadslichtje verbonden met je groot/dimlicht.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Problemen met slechte massakontakten of "aardproblemen" zijn altijd met een voltmeter op te sporen. De ene kant van de voltmeter zet je op een "echte" massa, bijvoorbeeld daar waar de min van de accu aan het chassis zit, met de andere pool van de voltmeter ga je naar "verdachte" massaaansluitingen waar stroom door moet lopen. Als op een verdacht massapunt wat spanning staat is de massaverbinding niet goed. Als je de stroom daar uitschakelt verdwijnt de spanning.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 373
- Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
- Locatie: enschede
- Contacteer:
Dat is mogelijk, alleen snap ik niet hoe. Ik heb het net zo aangesloten als de oude situatie volgens mij. Zonder het verklikker lampje werkt alles normaal. Ik heb een multimeter, maar nog niet zoveel ervaring er mee. Ik moet alle bedrading nog maar eens na lopen en doormeten. Ik heb de bedrading zelf aangelegd, dus ik weet hoe alles loopt en ik kan er nog geen fout in ontdekken. Bijna Alle bedrading is nieuw en de aarding gaat via het nieuwe chassis of via dikke massa kabel of via punten die zeker weten massa maken. Dus er moet ergens een fout zijn gemaakt denk ik.[/img]AZL57 schreef:je hebt niet per ongeluk de stadslichten op beide (groot/dim) aangesloten dan kan de stroom via hier naar je verklikker lampje.
-
- Heavy user
- Berichten: 3077
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Een auto-elektro-installatie heeft niks van doen met de aarde.Toch heb ik het vermoeden dat de aarding van het dimlicht niet klopt en dus aarde maakt via het indicatielampje.
Er kunnen dus ook nooit aardfouten zijn.
Wat je misschien bedoelt is een massa-probleem. Maar dat is totaal wat anders dan 'Aarde'.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 373
- Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
- Locatie: enschede
- Contacteer:
je snapt dus wel wat ik bedoelThijs schreef:Een auto-elektro-installatie heeft niks van doen met de aarde.Toch heb ik het vermoeden dat de aarding van het dimlicht niet klopt en dus aarde maakt via het indicatielampje.
Er kunnen dus ook nooit aardfouten zijn.
Wat je misschien bedoelt is een massa-probleem. Maar dat is totaal wat anders dan 'Aarde'.
- shorttrack
- Regelmatige poster
- Berichten: 201
- Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
- Locatie: Sint Niklaas
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 373
- Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
- Locatie: enschede
- Contacteer:
Ik heb mijn complete bedrading vervangen, dus het zou moeten werken, alleen heb ik waarschijnlijk iets fout aangesloten, maar ik weet niet wat. Daar probeer ik nu via dit forum achter te komen.shorttrack schreef:Ik heb dit probleem ook gehad. Maar omdat er door de vorige eigenaar een andere verklikker is ingezet heb ik de orginele gewoon verwijderd.
Je kunt hier het makkelijkst bij via de accubak.
Veel succes
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 373
- Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
- Locatie: enschede
- Contacteer:
Allen bedankt voor het mee denken! Ik was er van overtuigd dat ik alles goed had terug gezet, maar de bedrading naar de koplampen heb ik toch verwisseld blijkbaar. Dus ik had de Massa op de plek van het grootlicht aangesloten en het groot licht op de plek van de Massa
Gelukkig heb ik verder geen fouten gemaakt en werkt alles nu perfect. 

