HRC lekt

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Plaats reactie
Titatommeke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 13 okt, 2013 16:26
Locatie: Oostvoorne

HRC lekt

Bericht door Titatommeke » ma 26 jan, 2015 08:56

Goedemorgen

Mijn HRC lekt bij de drukpen, en nog niet zo zuinig ook. Helft van het potje ligt nu op de grond en in de koets:(
Tjerk adviseerde mij om een hele nieuwe te kopen, hier ben ik het mee eens als er ergens nog (heel) goede te krijgen zijn.
Waar zijn deze nog verkrijgbaar ? Of is revisie tegenwoordig beter?
Kosten zijn niet zo'n probleem, stop liever goed dan een keer tegen een boom.

Tom

Gebruikersavatar
Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 413
Lid geworden op: za 18 jun, 2005 13:05
Locatie: Veghel

Bericht door Peter v G » ma 26 jan, 2015 12:16

Doen wat Tjerk adviseert.....maar geen gewoonte van maken!!😊
- Blauwe Burton, `86 reborn `07.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 26 jan, 2015 16:36

De nieuwe hrc's die te krijgen zijn, zijn gewoon prima.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Titatommeke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 13 okt, 2013 16:26
Locatie: Oostvoorne

Bericht door Titatommeke » za 31 jan, 2015 19:56

Vanmiddag de hrc maar eens uit elkaar gehaald, gewoon om te kijken wat er nu in zit.
Bleek dat die is gaan roesten aan de binnenzijde. Geen wonder dat het ging lekken. Het volgende probleem wat zich daarbij aandient is de staat van de remleidingen. Is er een kans dat de leidingen ook aan het oxideren zijn, aan de binnenkant.
Iemand een idee hoe dat water er in gekomen is? Het mag duidelijk zijn dat de vorige eigenaren niet of nauwelijks de remolie vervangen hebben door de jaren heen.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » za 31 jan, 2015 20:04

Gaat het over een LHM systeem of gewone remolie?

Titatommeke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 13 okt, 2013 16:26
Locatie: Oostvoorne

Bericht door Titatommeke » za 31 jan, 2015 20:58

Excuses,
LHM. Daarom was ik verbaast dat er water in is gekomen. Sommige DOT soorten zijn hydrofiel dat weet ik maar lhm dacht ik niet.
Kan de remleiding achter vervangen worden zonder de koets er af te halen?

groeten Tom

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » za 31 jan, 2015 21:14

Dat schijnt wel te kunnen, maar je kan er vreselijk slecht bij.

De splitsing naar li en re zit net voor de achteras. Van onderaf. Kan je daar net bij.

Ik zou er zelf niet aan beginnen, maar misschien zijn er anderen die het wel gedaan hebben?

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Titatommeke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 13 okt, 2013 16:26
Locatie: Oostvoorne

Bericht door Titatommeke » za 31 jan, 2015 21:18

Heb toevallig net een oud topic gevonden waar de leidingen na dit T-stuk do0r meerdere vervangen zijn. zou dit niet net zo lastig zijn? Dan vervang ik die ook maar gelijk.
Wat een gedoe, dacht even snel een nieuw hrc te monteren en klaar... :(

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » za 31 jan, 2015 21:53

Het water/vocht in het rem systeem komt door dat rem olie vocht op neemt van uit de buitenlucht en condens door op warmen en afkoelen. Als het om lhm olie gaat deze is niet hygroscopisch dit houd in dat het geen water op neemt, volgens mij blijft daardoor het evt vocht in de remcilinders zitten en gaat dit niet in je leidingen zitten. Bij dot4 wel hygroscopisch weet ik dat niet. Vocht vermengt zich wel met de olie en word daardoor geel hier door word het kook punt van de olie lager en krijg je een sponzig pedaal. Volgens mij hoef jij je geen zorgen te maken over die roest in de leiding heb er ook nog nooit roest uit zien komen. Gewoon goed doorspoelen met verse lhm lijkt me dan ook voldoende.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

guido
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 115
Lid geworden op: do 1 mar, 2007 14:54
Locatie: Leopoldsburg

Bericht door guido » ma 2 feb, 2015 10:27

bij het slopen ben ik steevast metalen leidingen tegengekomen die aan de buitenkant erg verroest waren.

Gezien ik niet op veiligheid wil besparen heb ik alles vernieuwd door koperen leidingen.

Aan een HRC heb ik ook niet zitten prutsen, een nieuwe is zo geplaatst. Wel goed ontluchten nadien.
Mehari '78

Titatommeke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 13 okt, 2013 16:26
Locatie: Oostvoorne

Bericht door Titatommeke » ma 2 feb, 2015 11:36

Door de geringe kosten( ongeveer 90 euro) besloten om de remleidingen maar te vervangen. Dan zijn deze voor de komende tientallen jaren ook weer goed. 8)

Titatommeke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 13 okt, 2013 16:26
Locatie: Oostvoorne

Bericht door Titatommeke » za 14 feb, 2015 20:41

Alle onderdelen zijn reeds gearriveerd. Het linker achterwiel is weer voorzien van een setje nieuwe remschoenen. Morgen het rechter wiel en dan vanaf daar naar de nieuwe hrc toe werken

Titatommeke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 13 okt, 2013 16:26
Locatie: Oostvoorne

Bericht door Titatommeke » ma 16 feb, 2015 20:43

Beide remmen zitten weer netjes in elkaar. De linker heb ik weer open gemaakt omdat ik de borging van de excenters vergeten was :oops:
Een van de vorige eigenaren had nog een leuke verrassing voor me: vlak bij de gordel bevestiging een gat gedicht met glasvezel. Dat morgen even afmaken en dan die remleiding monteren :D

Plaats reactie