Pagina 1 van 1
HRC lekt
Geplaatst: ma 26 jan, 2015 08:56
door Titatommeke
Goedemorgen
Mijn HRC lekt bij de drukpen, en nog niet zo zuinig ook. Helft van het potje ligt nu op de grond en in de koets:(
Tjerk adviseerde mij om een hele nieuwe te kopen, hier ben ik het mee eens als er ergens nog (heel) goede te krijgen zijn.
Waar zijn deze nog verkrijgbaar ? Of is revisie tegenwoordig beter?
Kosten zijn niet zo'n probleem, stop liever goed dan een keer tegen een boom.
Tom
Geplaatst: ma 26 jan, 2015 12:16
door Peter v G
Doen wat Tjerk adviseert.....maar geen gewoonte van maken!!😊
Geplaatst: ma 26 jan, 2015 16:36
door TB
De nieuwe hrc's die te krijgen zijn, zijn gewoon prima.
Geplaatst: za 31 jan, 2015 19:56
door Titatommeke
Vanmiddag de hrc maar eens uit elkaar gehaald, gewoon om te kijken wat er nu in zit.
Bleek dat die is gaan roesten aan de binnenzijde. Geen wonder dat het ging lekken. Het volgende probleem wat zich daarbij aandient is de staat van de remleidingen. Is er een kans dat de leidingen ook aan het oxideren zijn, aan de binnenkant.
Iemand een idee hoe dat water er in gekomen is? Het mag duidelijk zijn dat de vorige eigenaren niet of nauwelijks de remolie vervangen hebben door de jaren heen.
Geplaatst: za 31 jan, 2015 20:04
door Thijs
Gaat het over een LHM systeem of gewone remolie?
Geplaatst: za 31 jan, 2015 20:58
door Titatommeke
Excuses,
LHM. Daarom was ik verbaast dat er water in is gekomen. Sommige DOT soorten zijn hydrofiel dat weet ik maar lhm dacht ik niet.
Kan de remleiding achter vervangen worden zonder de koets er af te halen?
groeten Tom
Geplaatst: za 31 jan, 2015 21:14
door RobM
Dat schijnt wel te kunnen, maar je kan er vreselijk slecht bij.
De splitsing naar li en re zit net voor de achteras. Van onderaf. Kan je daar net bij.
Ik zou er zelf niet aan beginnen, maar misschien zijn er anderen die het wel gedaan hebben?
Gr Rob
Geplaatst: za 31 jan, 2015 21:18
door Titatommeke
Heb toevallig net een oud topic gevonden waar de leidingen na dit T-stuk do0r meerdere vervangen zijn. zou dit niet net zo lastig zijn? Dan vervang ik die ook maar gelijk.
Wat een gedoe, dacht even snel een nieuw hrc te monteren en klaar...
Geplaatst: za 31 jan, 2015 21:53
door DucKKnutsel
Het water/vocht in het rem systeem komt door dat rem olie vocht op neemt van uit de buitenlucht en condens door op warmen en afkoelen. Als het om lhm olie gaat deze is niet hygroscopisch dit houd in dat het geen water op neemt, volgens mij blijft daardoor het evt vocht in de remcilinders zitten en gaat dit niet in je leidingen zitten. Bij dot4 wel hygroscopisch weet ik dat niet. Vocht vermengt zich wel met de olie en word daardoor geel hier door word het kook punt van de olie lager en krijg je een sponzig pedaal. Volgens mij hoef jij je geen zorgen te maken over die roest in de leiding heb er ook nog nooit roest uit zien komen. Gewoon goed doorspoelen met verse lhm lijkt me dan ook voldoende.
Geplaatst: ma 2 feb, 2015 10:27
door guido
bij het slopen ben ik steevast metalen leidingen tegengekomen die aan de buitenkant erg verroest waren.
Gezien ik niet op veiligheid wil besparen heb ik alles vernieuwd door koperen leidingen.
Aan een HRC heb ik ook niet zitten prutsen, een nieuwe is zo geplaatst. Wel goed ontluchten nadien.
Geplaatst: ma 2 feb, 2015 11:36
door Titatommeke
Door de geringe kosten( ongeveer 90 euro) besloten om de remleidingen maar te vervangen. Dan zijn deze voor de komende tientallen jaren ook weer goed.
Geplaatst: za 14 feb, 2015 20:41
door Titatommeke
Alle onderdelen zijn reeds gearriveerd. Het linker achterwiel is weer voorzien van een setje nieuwe remschoenen. Morgen het rechter wiel en dan vanaf daar naar de nieuwe hrc toe werken
Geplaatst: ma 16 feb, 2015 20:43
door Titatommeke
Beide remmen zitten weer netjes in elkaar. De linker heb ik weer open gemaakt omdat ik de borging van de excenters vergeten was
Een van de vorige eigenaren had nog een leuke verrassing voor me: vlak bij de gordel bevestiging een gat gedicht met glasvezel. Dat morgen even afmaken en dan die remleiding monteren