motorolie bedrijfstemperatuur in de winter
Geplaatst: di 3 feb, 2015 22:14
Het 2cv motorblok is bekend en geroemd om zijn eenvoud en betrouwbaarheid zoals bewezen door de vele jaren. In het algemeen ben ik dan ook zeer tevreden met dit stuk knap ontworpen techniek, echterrrrr ..... er moet wat te wensen overblijven.
de temperatuur van de motorolie zowel in de winter als in de zomer heeft mij vaak aan het denken gezet, met name de temperatuur in de winter. Door de constructie en opbouw van het motorblok wordt de olie direct na de (koude) start door de oliekoeler gepompd en gekoeld door de mechanisch ventilator. Rooster voor de grille is uiteraard gemonteerd. Mijn sterke vermoeden is dat de motorolie in de winter zeer traag opwarmt en uiteindelijk niet op een acceptabele bedrijfstemperatuur komt. Als ik in de winter de olievulpijp open en een dikke witte brij zie van gecondenseerde emulsie van olie/water worden mijn vermoedens van een te lage bedrijfstemperatuur in de winter alleen maar sterlker. Om er achter te komen of en zo ja wat de grootte van het "probleem" is heb ik het volgende gedaan :
* meten is weten - ik heb een sensorflens op het blok gebouwd en daar een temperatuursensor en uitleesunit aangehangen.
* ik heb de sensor en meter primitief op 1 punt gekalibreerd door de sensor in een kopje kokend water te hangen - los van de afleesnauwkeurigheid stond de naald van de meter ongveer op de 100 graden Celsius
* ik heb een plaatje rvs van 22 x 6 cm geknipt en aan één zijde een randje omgebogen voor het gemak van het plaatsen en verwijderen van het plaatje. dit plaatje kan vanaf de zijde van de benzinepomp met enig gefriemel precies achter de oliekoeler geplaatst worden.
* op naar de meetsessie met de volgende bevindingen :
- datum 03.02.15, buitentemperatuur net boven vriespunt
- na enkele km's reeds een olietemperatuur van ca. 50 graden
- cruisend op de provinciale weg met 80 km/uur ca. 80-85 graden
- snelweg 100 km/uur voor langere duur ca. 90-95 graden
evaluatie ; meting enkel uitgevoerd met hitteschild, meetwaarden zijn voor mij in deze opstelling zeer wenselijke bedrijfstemperaturen, meten zonder hitteschild kan, maar heeft voor mij geen toegevoegde waarde.
Als de buitentemperaturen op gaan lopen zal de motorolirtemperatuur tevens gaan stijgen en zal een kleiner plaatje / plaatje met gaten gemonteerd gaan worden en later in het seizoen uiteraard verwijderd kan worden.
NB ; het idee van enige regeling van de koeling is uiteraard niet nieuw - bijvoorbeeld oude JohnDeere tractoren op petroleum hadden geen thermostatische regeling voor de waterkoeling - om het blok op een gewenste tmperatuur te houden kon primitief maar effectief een soort gordijn / lammellenrooster voor de radiateur middels een kabeltje open en dicht geschoven worden, de kleur en de geur van de uitlaatgassen waren ter beoordeling an de chauffeur om het gordijn te bedienen.
Voor enige regeling van de bedrijfstemperatuur van de motorolie in een warme zomer heb ik andere ideeen die mogelijk in een ander topic nog wel eens vermeld zullen worden.
de temperatuur van de motorolie zowel in de winter als in de zomer heeft mij vaak aan het denken gezet, met name de temperatuur in de winter. Door de constructie en opbouw van het motorblok wordt de olie direct na de (koude) start door de oliekoeler gepompd en gekoeld door de mechanisch ventilator. Rooster voor de grille is uiteraard gemonteerd. Mijn sterke vermoeden is dat de motorolie in de winter zeer traag opwarmt en uiteindelijk niet op een acceptabele bedrijfstemperatuur komt. Als ik in de winter de olievulpijp open en een dikke witte brij zie van gecondenseerde emulsie van olie/water worden mijn vermoedens van een te lage bedrijfstemperatuur in de winter alleen maar sterlker. Om er achter te komen of en zo ja wat de grootte van het "probleem" is heb ik het volgende gedaan :
* meten is weten - ik heb een sensorflens op het blok gebouwd en daar een temperatuursensor en uitleesunit aangehangen.
* ik heb de sensor en meter primitief op 1 punt gekalibreerd door de sensor in een kopje kokend water te hangen - los van de afleesnauwkeurigheid stond de naald van de meter ongveer op de 100 graden Celsius
* ik heb een plaatje rvs van 22 x 6 cm geknipt en aan één zijde een randje omgebogen voor het gemak van het plaatsen en verwijderen van het plaatje. dit plaatje kan vanaf de zijde van de benzinepomp met enig gefriemel precies achter de oliekoeler geplaatst worden.
* op naar de meetsessie met de volgende bevindingen :
- datum 03.02.15, buitentemperatuur net boven vriespunt
- na enkele km's reeds een olietemperatuur van ca. 50 graden
- cruisend op de provinciale weg met 80 km/uur ca. 80-85 graden
- snelweg 100 km/uur voor langere duur ca. 90-95 graden
evaluatie ; meting enkel uitgevoerd met hitteschild, meetwaarden zijn voor mij in deze opstelling zeer wenselijke bedrijfstemperaturen, meten zonder hitteschild kan, maar heeft voor mij geen toegevoegde waarde.
Als de buitentemperaturen op gaan lopen zal de motorolirtemperatuur tevens gaan stijgen en zal een kleiner plaatje / plaatje met gaten gemonteerd gaan worden en later in het seizoen uiteraard verwijderd kan worden.
NB ; het idee van enige regeling van de koeling is uiteraard niet nieuw - bijvoorbeeld oude JohnDeere tractoren op petroleum hadden geen thermostatische regeling voor de waterkoeling - om het blok op een gewenste tmperatuur te houden kon primitief maar effectief een soort gordijn / lammellenrooster voor de radiateur middels een kabeltje open en dicht geschoven worden, de kleur en de geur van de uitlaatgassen waren ter beoordeling an de chauffeur om het gordijn te bedienen.
Voor enige regeling van de bedrijfstemperatuur van de motorolie in een warme zomer heb ik andere ideeen die mogelijk in een ander topic nog wel eens vermeld zullen worden.