Vragen m.b.t. dorpel inlassen
Belangrijk om te weten is dat, de nieuwe dorpels die nu allemaal verkocht worden eigenlijk qua vorm niet origineel zijn..... (tenzij er in de laatste 1,5 jaar betere exemplaren op de markt gekomen zijn).
Wat is het geval: de originele dorpels hebben een "knik" ter hoogte van de B stijl.
De afwijking vanaf de B stijl naar de C stijl is ongeveer 7mm.
Die knik is in de "hoogte" met andere woorden je komt bij de C stijl niet uit zoals bij het origineel.
Ik geloofde in eerste instantie zelf niet dat je dit zou merken in de praktijk, dat blijkt echter absoluut wel het geval te zijn.
We hebben toen een NOS dorpel en diverse nieuwe dorpels vergeleken.
Het verschil was absoluut te zien als je de dorpels naast elkaar op een horizontaal vlak legt.
Mocht je lasser dus constateren dat er iets niet helemaal past zoals het hoort, dan kan dat kloppen.
Verder zou ik adviseren om de dorpel even vast te pikken en dan de deuren te passen.
Vooral bij de C stijl is dat belangrijk, daar valt niet zoveel bij te stellen.
Succes!!!
Wat is het geval: de originele dorpels hebben een "knik" ter hoogte van de B stijl.
De afwijking vanaf de B stijl naar de C stijl is ongeveer 7mm.
Die knik is in de "hoogte" met andere woorden je komt bij de C stijl niet uit zoals bij het origineel.
Ik geloofde in eerste instantie zelf niet dat je dit zou merken in de praktijk, dat blijkt echter absoluut wel het geval te zijn.
We hebben toen een NOS dorpel en diverse nieuwe dorpels vergeleken.
Het verschil was absoluut te zien als je de dorpels naast elkaar op een horizontaal vlak legt.
Mocht je lasser dus constateren dat er iets niet helemaal past zoals het hoort, dan kan dat kloppen.
Verder zou ik adviseren om de dorpel even vast te pikken en dan de deuren te passen.
Vooral bij de C stijl is dat belangrijk, daar valt niet zoveel bij te stellen.
Succes!!!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1912
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Klopt David, Ik heb bij de een eend de b-stijl een paar mm ingekort door de 'voet' weg te slijpen en een nieuwe voet te maken. Wel eens van siemen gelezen dat ie de dorpel bij de B-stijl met een hamer een paar mm inslaat. Ik zou dat niet doen omdat ik denk dat de knik-sterkte dan behoorlijk afneemt.
Of de paravan weg moet weet ik niet, ik heb bij beide eenden zowel de paravanen als de voetenbak als de dorpel vervangen, en heb dus geen idee wat jij kan laten zitten.
In mijn geval is 'geen antwoord' niet uit te leggen als 'geen interresse', maar als 'geen idee'
Een tip bij het inlassen van de dorpel: lijn de dorpel uit met het driehoekje van de gordelbevestiging. En ik moest van alle vloerplaten van de omgebogen rand een paar mm afhalen bij de gordelbevestiging, anders kwam de vloerplaat te hoog en wil het driehoekje er niet in.
Gr Rob
Of de paravan weg moet weet ik niet, ik heb bij beide eenden zowel de paravanen als de voetenbak als de dorpel vervangen, en heb dus geen idee wat jij kan laten zitten.
In mijn geval is 'geen antwoord' niet uit te leggen als 'geen interresse', maar als 'geen idee'
Een tip bij het inlassen van de dorpel: lijn de dorpel uit met het driehoekje van de gordelbevestiging. En ik moest van alle vloerplaten van de omgebogen rand een paar mm afhalen bij de gordelbevestiging, anders kwam de vloerplaat te hoog en wil het driehoekje er niet in.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
- DucKKnutsel
- Regelmatige poster
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
- Locatie: Zwolle
Dorpels passen tegenwoordig prima vind ik.
Ik krijg ze tegenwoordig prima passend als aan de koets nog nooit gelast is tenminste.
Als de b stijl van onderen maar goed kaal is, das altijd een geklooi omdat je 125mm schijf van de slijptol net niet onder in kan komen en er maar wat vaak nog ouwe stukken dorpels inzitten die bij de vorige las klus er ook al niet uit zijn gegaan.
Ik krijg ze tegenwoordig prima passend als aan de koets nog nooit gelast is tenminste.
Als de b stijl van onderen maar goed kaal is, das altijd een geklooi omdat je 125mm schijf van de slijptol net niet onder in kan komen en er maar wat vaak nog ouwe stukken dorpels inzitten die bij de vorige las klus er ook al niet uit zijn gegaan.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt
#Ducks_Classics
#Ducks_Classics
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
ik sta ook op het punt een dorpel te lassen, maar begrijp je (denk ik) niet helemaal. in de imitatie dorpel zit een een flinke knik in de breedte zeg maar (als je vanaf bovenaf zou kijken zeg maar) maar volgens jou zou er dus (op die zelfde plek?) ook een knik moeten zitten waar de einden van de dorpel naar boven knikken??David schreef: Wat is het geval: de originele dorpels hebben een "knik" ter hoogte van de B stijl.
De afwijking vanaf de B stijl naar de C stijl is ongeveer 7mm.
Die knik is in de "hoogte" met andere woorden je komt bij de C stijl niet uit zoals bij het origineel.
als ik je zo goed begrijp, wat is jouw advies om dit goed te krijgen? aan de onderkant openslijpen, bij a en b-stijl vastlassen, verbuigen, bij c-stijl lassen en dan de "knik" dichtlassen??
alvast bedankt.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
- gelemotor
- Regelmatige poster
- Berichten: 467
- Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 12:42
- Locatie: Beverwijk
als ik je zo goed begrijp, wat is jouw advies om dit goed te krijgen? aan de onderkant openslijpen, bij a en b-stijl vastlassen, verbuigen, bij c-stijl lassen en dan de "knik" dichtlassen??
alvast bedankt.[/quote]
zeker de achterdeuren erin hangen en goed laten sluiten, dat geeft ook veel zekerheid D!
Gr, Luc
alvast bedankt.[/quote]
zeker de achterdeuren erin hangen en goed laten sluiten, dat geeft ook veel zekerheid D!
Gr, Luc
Duck your life
- DucKKnutsel
- Regelmatige poster
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
- Locatie: Zwolle
Mooiste en ook meestal het makkelijks vind ik, voet van de b stijl afslijpen nieuwe voet met bodem plaat op de gordel hoek zetten een paar klemtangen er op.
Achter deur er in en dat moet dicht gaan en niet kieren (soms zitten er veel vul plaatjes onder het slot 1 of 2 is genoeg) Dat moet je hoogte maat zijn omdat daar niets aan te stellen is. Dan de voor deur scharnieren in het midden zetten voor deur er in hoogte uitlijnen vast hechten................klaar. Op die manier past het altijd en hoeft je van je dorpels niks te vernielen of aan te passen. Als die knik waar jullie het over hebben dan ff iets anders loopt als origineel zal je er later niks van terug zien. (deuk in de dorpel wel) zelfs als de andere kant wel een goeie zou zitten. Je kan toch maar aan 1 tegelijk kijken
Achter deur er in en dat moet dicht gaan en niet kieren (soms zitten er veel vul plaatjes onder het slot 1 of 2 is genoeg) Dat moet je hoogte maat zijn omdat daar niets aan te stellen is. Dan de voor deur scharnieren in het midden zetten voor deur er in hoogte uitlijnen vast hechten................klaar. Op die manier past het altijd en hoeft je van je dorpels niks te vernielen of aan te passen. Als die knik waar jullie het over hebben dan ff iets anders loopt als origineel zal je er later niks van terug zien. (deuk in de dorpel wel) zelfs als de andere kant wel een goeie zou zitten. Je kan toch maar aan 1 tegelijk kijken
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt
#Ducks_Classics
#Ducks_Classics
Zoals sommige misschien weten hebben ik met mijn hobby bedrijfje diverse koetsen opnieuw opgebouwd.
Dus bijna van scratch af aan (80% nieuw en 20% bestaand).
Het grootste probleem was altijd de pasvorm van de nieuwe dorpels.
Niet bij het inlassen, maar later wel bij het erin hangen van de deuren. Het past dan overigens prima.
Maar een kritische 2cv kenner ziet dat het deurrubber van de achterdeur niet de lijn van de dorpel en het deurrubber van de voordeur blijft volgen.
Als je deuren wat ouder zijn en de rubbers niet 100% optimaal dan valt het ook niet zo op.
Als je echter voor topkwaliteit gaat, dan heb je wel een probleem.
Het past dan niet zoals het hoort. Voor 99% misschien wel, maar niet voor de 100% spreekwoordelijke originaliteit.
Het betreft dus inderdaad niet de "zijwaartse knik"!
Het betreft een knik, inderdaad onder de B stijl, richting de C stijl.
Ik geloofde het zelf in eerste instantie ook niet. Vervolgens hebben we toen een NOS dorpel uit het magazijn van de 2CV Club naast een "nieuwe" gelegd.
En inderdaad een behoorlijk verschil, tussen de 7 en 10 mm.
Punt is dat je er nooit achterkomt als je geen NOS dorpel bij de hand hebt.
Het past ook allemaal wel, maar als je echt kritisch bent, zie je het.
Ik denk dat de suggestie om hem in te slijpen en iets te knikken de beste is.
Persoonlijk zou ik er echt niet aan beginnen on de B stijl door te zagen, voetje en gordelsteun vervolgens opnieuw vast te lassen en daarmee de boel "passend" te maken.
Naar mijn idee tast je dan erg veel de structurele sterkte van de koets aan.
Als het nodig is omdat het doorgerot is, prima dan.
Nieuwe B stijlen passen ook niet altijd even lekker en om dan de boel met deuren passend te maken, daar moet je absoluut een topvakman voor zijn en vaker 2cv's gedaan hebben.
Ik moet overigens wel melden dat mijn info over "nieuwe" onderdelen twee jaar oud is.
Wellicht zijn er nu dorpels op de markt die goed zijn.
Ik weet dat de vakmannen uit Goes (wil geen reclame maken, maar het zijn toppers en diverse leveranciers verkopen hun spulletjes) er ook mee bezig waren en wellicht is die versie nu op de markt....
En als de pasvorm is zoals al hun andere onderdelen dan is het oké.
Dus bijna van scratch af aan (80% nieuw en 20% bestaand).
Het grootste probleem was altijd de pasvorm van de nieuwe dorpels.
Niet bij het inlassen, maar later wel bij het erin hangen van de deuren. Het past dan overigens prima.
Maar een kritische 2cv kenner ziet dat het deurrubber van de achterdeur niet de lijn van de dorpel en het deurrubber van de voordeur blijft volgen.
Als je deuren wat ouder zijn en de rubbers niet 100% optimaal dan valt het ook niet zo op.
Als je echter voor topkwaliteit gaat, dan heb je wel een probleem.
Het past dan niet zoals het hoort. Voor 99% misschien wel, maar niet voor de 100% spreekwoordelijke originaliteit.
Het betreft dus inderdaad niet de "zijwaartse knik"!
Het betreft een knik, inderdaad onder de B stijl, richting de C stijl.
Ik geloofde het zelf in eerste instantie ook niet. Vervolgens hebben we toen een NOS dorpel uit het magazijn van de 2CV Club naast een "nieuwe" gelegd.
En inderdaad een behoorlijk verschil, tussen de 7 en 10 mm.
Punt is dat je er nooit achterkomt als je geen NOS dorpel bij de hand hebt.
Het past ook allemaal wel, maar als je echt kritisch bent, zie je het.
Ik denk dat de suggestie om hem in te slijpen en iets te knikken de beste is.
Persoonlijk zou ik er echt niet aan beginnen on de B stijl door te zagen, voetje en gordelsteun vervolgens opnieuw vast te lassen en daarmee de boel "passend" te maken.
Naar mijn idee tast je dan erg veel de structurele sterkte van de koets aan.
Als het nodig is omdat het doorgerot is, prima dan.
Nieuwe B stijlen passen ook niet altijd even lekker en om dan de boel met deuren passend te maken, daar moet je absoluut een topvakman voor zijn en vaker 2cv's gedaan hebben.
Ik moet overigens wel melden dat mijn info over "nieuwe" onderdelen twee jaar oud is.
Wellicht zijn er nu dorpels op de markt die goed zijn.
Ik weet dat de vakmannen uit Goes (wil geen reclame maken, maar het zijn toppers en diverse leveranciers verkopen hun spulletjes) er ook mee bezig waren en wellicht is die versie nu op de markt....
En als de pasvorm is zoals al hun andere onderdelen dan is het oké.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
ik ben zeker wel handig met lassen ed. Ik wist dit alleen niet (net wat je zegt; je moet het weten) nu heb ik wel een gebruikseend en het moet met name gewoon goed/stevig zijn, maar wel zo goed als practisch mogelijk natuurlijk.
Deuren passen is wel weer een flink werk maar als ik dit lees zeker de moeite waard. Ik zie wel even wat ik doe nav de pasvorm.
het voetje bij de B-stijl moet zoieso vervangen worden
Deuren passen is wel weer een flink werk maar als ik dit lees zeker de moeite waard. Ik zie wel even wat ik doe nav de pasvorm.
het voetje bij de B-stijl moet zoieso vervangen worden
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction