Welke olie
Welke olie
Mijn geitje is van 1990, ik wil dus zelf de olie verversen maar welke olie moet ik nemen? Minerale olie of synthetische olie? Ik ken het verleden i.v.m. Olieverversingen niet.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1920
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Nooit synthetische olie in een oud blok. Vuil gaat oplossen en problemen opleveren.
Ik gooi er minerale olie in, goedkoopste die er te krijgen is. Met de heersende oliedruk en het ontbreken van een turbo moet dat ruim voldoende zijn.
Gr Rob
Ik gooi er minerale olie in, goedkoopste die er te krijgen is. Met de heersende oliedruk en het ontbreken van een turbo moet dat ruim voldoende zijn.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Ik gebruik het liefst Total quartz 15w40. Dit is een minerale olie. Dit is ook wat door citroen werd voorgeschreven.
Sommigen raden 20w50 aan ivm de betere oliedruk als je blok warm wordt. Daar heb ik zelf geen ervaring mee omdat de 15w40 gewoon voldoet.
Goedkope olie, duurdere olie.... Tja een eeuwige discussie. Het verschil zal 'm in de toevoegingen zitten. Ik neem het risico liever niet omdat ik maar eens per jaar hoef te verversen en dan maken die paar euro mij niet uit.
Sommigen raden 20w50 aan ivm de betere oliedruk als je blok warm wordt. Daar heb ik zelf geen ervaring mee omdat de 15w40 gewoon voldoet.
Goedkope olie, duurdere olie.... Tja een eeuwige discussie. Het verschil zal 'm in de toevoegingen zitten. Ik neem het risico liever niet omdat ik maar eens per jaar hoef te verversen en dan maken die paar euro mij niet uit.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 331
- Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
- Locatie: Ophemert
- Contacteer:
olie
Normaal voor een 2cv gebruiken we toal 15w40, voor de rijwind gekoelde kitcars gebruiken we 10w40 half syntheet , deze kan wat hogere temperaturen aan, alhoewel een rijwind gekoelde zeker niet altijd warmer wordt als een geforceerd gekoelde motor.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/
https://lepatron.nl/webshop/
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Hier 10W40 halfsyntheet, vooral vanwege de hogere temp bestendigheid.
De 15W geeft toch merkbaar meer weerstand in de winter.
Momenteel zit er zelfs 5W40 volsyntheet in, gewoon om eens te proberen.
Ik merk eigenlijk geen verschil.
De 15W geeft toch merkbaar meer weerstand in de winter.
Momenteel zit er zelfs 5W40 volsyntheet in, gewoon om eens te proberen.
Ik merk eigenlijk geen verschil.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
De minerale olie waar jullie het over hebben, 10W of 15W en 20W zijn eigenlijk geen echte minerale olieen meer. Door alle dopes en toevoegingen is het al bijna een half-synthetische olie. Echte minerale olie is er nog wel, maar dan vaak als singlegrade of een singlegrade vervanger, voor heeeel oude motoren. Zelf heb ik 15W/40 erin en voldoet prima. In het winterse Lapland heb ik op 5W/30 of zo gereden om in koude beter te kunnen starten.
Ik denk trouwens dat het onzin is dat een motor minder zou lekken met dikkere olie, maar dat is mijn ervaring.
Ik denk trouwens dat het onzin is dat een motor minder zou lekken met dikkere olie, maar dat is mijn ervaring.
Mensen, kijk niet alleen naar de viscositeitsindex. SAE20W-50 en 15W-40 voldoen tussen de evenaar en de poolcirkel allebei prima in een Eend, mits je de juiste API-specificatie op het kannetje ziet staan. API SF tot en met SH zijn achterhaalde testprotocollen,met als voornaamste nadeel dat hun eigenschappen gegarandeerd zijn tot 100 graden Celsius. Hoe ze zich daarboven gedragen, is onduidelijk. Kies voor de zekerheid een API SJ of SL - die hebben een temperatuurbereik tot 150 graden. Als je dan ook nog je oliekoeler netjes uitwendig schoon houdt, heb je gegarandeerd ook goede smering tijdens lange snelle ritten.
- IVARIO
- Regelmatige poster
- Berichten: 335
- Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Bedankt, achtpeter, dat is interessante info.
Even gecheckt en het blijkt dat ik in mijn onwetendheid gisteren gelukkig een minerale 15W40 met specificatie API SJ gekocht heb
Zojuist geprobeerd om liggend onder Claudette (mijn 2CV) het oliefilter los te draaien met mijn speciale oliefiltertang. T#§$ing, dat viel nog niet mee, maar na het gebruik van een beetje WD40 kwam ze dan toch los. Morgen even warmrijden en dan olie verversen!
Even gecheckt en het blijkt dat ik in mijn onwetendheid gisteren gelukkig een minerale 15W40 met specificatie API SJ gekocht heb
Zojuist geprobeerd om liggend onder Claudette (mijn 2CV) het oliefilter los te draaien met mijn speciale oliefiltertang. T#§$ing, dat viel nog niet mee, maar na het gebruik van een beetje WD40 kwam ze dan toch los. Morgen even warmrijden en dan olie verversen!
Dus je hebt t filter al gewisseld of eraf gehaald?
Als je gaat rijden dan vult je nieuwe filter zich weer met oudere olie. En die olie wil je er juist uit hebben.
Dat 'warm' rijden is wel handig want de olie loopt er vlotter uit, maar lukt het ook als ie koud is hoor.
De juiste volgorde is dus eerst de carterplug los, olie eruit laten lopen. Ondertussen kun je het oliefilter eraf halen en een nieuwe monteren. Klein beetje olie doen op de rubber ring en eventueel wat olie in t filter doen. Carterplug terug met nieuw ringetje. Olie vullen tot t ruim zichtbaar is op de peilstok (ong. 2 liter). Even laten draaien. Dan na een tijdje nog een keer peilen en t laatste beetje olie bijvullen.
Als je gaat rijden dan vult je nieuwe filter zich weer met oudere olie. En die olie wil je er juist uit hebben.
Dat 'warm' rijden is wel handig want de olie loopt er vlotter uit, maar lukt het ook als ie koud is hoor.
De juiste volgorde is dus eerst de carterplug los, olie eruit laten lopen. Ondertussen kun je het oliefilter eraf halen en een nieuwe monteren. Klein beetje olie doen op de rubber ring en eventueel wat olie in t filter doen. Carterplug terug met nieuw ringetje. Olie vullen tot t ruim zichtbaar is op de peilstok (ong. 2 liter). Even laten draaien. Dan na een tijdje nog een keer peilen en t laatste beetje olie bijvullen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987