Welke olie

Nirvana01
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 112
Lid geworden op: za 9 mar, 2013 13:08
Locatie: wetteren

Welke olie

Bericht door Nirvana01 » ma 27 apr, 2015 16:19

Mijn geitje is van 1990, ik wil dus zelf de olie verversen maar welke olie moet ik nemen? Minerale olie of synthetische olie? Ik ken het verleden i.v.m. Olieverversingen niet.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » ma 27 apr, 2015 17:33

Nooit synthetische olie in een oud blok. Vuil gaat oplossen en problemen opleveren.

Ik gooi er minerale olie in, goedkoopste die er te krijgen is. Met de heersende oliedruk en het ontbreken van een turbo moet dat ruim voldoende zijn.


Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 27 apr, 2015 19:02

Ik gooi er alleen nog maar goed olie in. En die is ook goedkoop want die breng ik mee uit frankrijk uit de supermarkt tijdens de vakantie. Daar zijn vaak hele mooie aanbiedingen. Bijvoorbeeld 7 liter Elf olie voor 24 euro. Dan ga ik er geen merkloze meer in gooien... ;-)
diverse Citroens, wat anders.

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 5 apr, 2006 21:32
Locatie: vlaardingen

Bericht door schroef » ma 27 apr, 2015 19:54

Ik gebruik al jaren Kroon Oil, Bi Turbo 15w/40 maar soms ook Total uit de Franse supermarkt

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 27 apr, 2015 20:23

Ik gebruik het liefst Total quartz 15w40. Dit is een minerale olie. Dit is ook wat door citroen werd voorgeschreven.

Sommigen raden 20w50 aan ivm de betere oliedruk als je blok warm wordt. Daar heb ik zelf geen ervaring mee omdat de 15w40 gewoon voldoet.

Goedkope olie, duurdere olie.... Tja een eeuwige discussie. Het verschil zal 'm in de toevoegingen zitten. Ik neem het risico liever niet omdat ik maar eens per jaar hoef te verversen en dan maken die paar euro mij niet uit.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1893
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » ma 27 apr, 2015 21:10

Ik gebruik eigen merk Gamma 15W40.
In mijn Opel uit 1999 gebruik ik al jaren Aldi, Kruidvat, Hema en Gamma olie. Die heeft nu 450.000 Km gelopen en gebruikt 1 liter olie op 5000 Km. Die oude motoren hoef je niet te verwennen met moderne olie.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Nirvana01
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 112
Lid geworden op: za 9 mar, 2013 13:08
Locatie: wetteren

Bericht door Nirvana01 » ma 27 apr, 2015 21:13

Mij gaat het vooral over het kiezen van minerale t.o.v. Synthetische olie maar ik heb reeds begrepen dat je beter mineralrbgrbruikt. Ik heb nog olie gekocht in Frankrijk met het merk Shell en speciaal voor oldtimers met kenmerk 10W40, dus ik denk dat die olie voldoet.

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 331
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

olie

Bericht door Le Patron » di 28 apr, 2015 11:06

Normaal voor een 2cv gebruiken we toal 15w40, voor de rijwind gekoelde kitcars gebruiken we 10w40 half syntheet , deze kan wat hogere temperaturen aan, alhoewel een rijwind gekoelde zeker niet altijd warmer wordt als een geforceerd gekoelde motor.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » di 28 apr, 2015 14:23

Bij de action verkopen ze valvoline 15w40 minerale olie, redelijk merk voor weinig. Ik heb ook mpm 20w50 klassiekerolie gebruikt. Op de verpakking staat zelfs een eend. Met deze olie werd wel het lekken van het blokje iets minder.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » di 28 apr, 2015 14:32

Hier 10W40 halfsyntheet, vooral vanwege de hogere temp bestendigheid.
De 15W geeft toch merkbaar meer weerstand in de winter.
Momenteel zit er zelfs 5W40 volsyntheet in, gewoon om eens te proberen.
Ik merk eigenlijk geen verschil.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Dabdriver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 182
Lid geworden op: ma 12 jul, 2010 13:32
Locatie: Alkmaar

Bericht door Dabdriver » di 28 apr, 2015 15:56

Zijn er nog meer merken?
Nee, laat maar ivm reclame maken op deze forum :!:

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 5 apr, 2006 21:32
Locatie: vlaardingen

Bericht door schroef » di 28 apr, 2015 17:14

De minerale olie waar jullie het over hebben, 10W of 15W en 20W zijn eigenlijk geen echte minerale olieen meer. Door alle dopes en toevoegingen is het al bijna een half-synthetische olie. Echte minerale olie is er nog wel, maar dan vaak als singlegrade of een singlegrade vervanger, voor heeeel oude motoren. Zelf heb ik 15W/40 erin en voldoet prima. In het winterse Lapland heb ik op 5W/30 of zo gereden om in koude beter te kunnen starten.

Ik denk trouwens dat het onzin is dat een motor minder zou lekken met dikkere olie, maar dat is mijn ervaring.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » wo 29 apr, 2015 17:06

Mensen, kijk niet alleen naar de viscositeitsindex. SAE20W-50 en 15W-40 voldoen tussen de evenaar en de poolcirkel allebei prima in een Eend, mits je de juiste API-specificatie op het kannetje ziet staan. API SF tot en met SH zijn achterhaalde testprotocollen,met als voornaamste nadeel dat hun eigenschappen gegarandeerd zijn tot 100 graden Celsius. Hoe ze zich daarboven gedragen, is onduidelijk. Kies voor de zekerheid een API SJ of SL - die hebben een temperatuurbereik tot 150 graden. Als je dan ook nog je oliekoeler netjes uitwendig schoon houdt, heb je gegarandeerd ook goede smering tijdens lange snelle ritten.

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 335
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Bericht door IVARIO » wo 29 apr, 2015 23:08

Bedankt, achtpeter, dat is interessante info.
Even gecheckt en het blijkt dat ik in mijn onwetendheid gisteren gelukkig een minerale 15W40 met specificatie API SJ gekocht heb :-)
Zojuist geprobeerd om liggend onder Claudette (mijn 2CV) het oliefilter los te draaien met mijn speciale oliefiltertang. T#§$ing, dat viel nog niet mee, maar na het gebruik van een beetje WD40 kwam ze dan toch los. Morgen even warmrijden en dan olie verversen!

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 30 apr, 2015 01:34

Dus je hebt t filter al gewisseld of eraf gehaald?

Als je gaat rijden dan vult je nieuwe filter zich weer met oudere olie. En die olie wil je er juist uit hebben.

Dat 'warm' rijden is wel handig want de olie loopt er vlotter uit, maar lukt het ook als ie koud is hoor.

De juiste volgorde is dus eerst de carterplug los, olie eruit laten lopen. Ondertussen kun je het oliefilter eraf halen en een nieuwe monteren. Klein beetje olie doen op de rubber ring en eventueel wat olie in t filter doen. Carterplug terug met nieuw ringetje. Olie vullen tot t ruim zichtbaar is op de peilstok (ong. 2 liter). Even laten draaien. Dan na een tijdje nog een keer peilen en t laatste beetje olie bijvullen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Plaats reactie