Pagina 1 van 2

Welke olie

Geplaatst: ma 27 apr, 2015 16:19
door Nirvana01
Mijn geitje is van 1990, ik wil dus zelf de olie verversen maar welke olie moet ik nemen? Minerale olie of synthetische olie? Ik ken het verleden i.v.m. Olieverversingen niet.

Geplaatst: ma 27 apr, 2015 17:33
door RobM
Nooit synthetische olie in een oud blok. Vuil gaat oplossen en problemen opleveren.

Ik gooi er minerale olie in, goedkoopste die er te krijgen is. Met de heersende oliedruk en het ontbreken van een turbo moet dat ruim voldoende zijn.


Gr Rob

Geplaatst: ma 27 apr, 2015 19:02
door AZL57
Ik gooi er alleen nog maar goed olie in. En die is ook goedkoop want die breng ik mee uit frankrijk uit de supermarkt tijdens de vakantie. Daar zijn vaak hele mooie aanbiedingen. Bijvoorbeeld 7 liter Elf olie voor 24 euro. Dan ga ik er geen merkloze meer in gooien... ;-)

Geplaatst: ma 27 apr, 2015 19:54
door schroef
Ik gebruik al jaren Kroon Oil, Bi Turbo 15w/40 maar soms ook Total uit de Franse supermarkt

Geplaatst: ma 27 apr, 2015 20:23
door TB
Ik gebruik het liefst Total quartz 15w40. Dit is een minerale olie. Dit is ook wat door citroen werd voorgeschreven.

Sommigen raden 20w50 aan ivm de betere oliedruk als je blok warm wordt. Daar heb ik zelf geen ervaring mee omdat de 15w40 gewoon voldoet.

Goedkope olie, duurdere olie.... Tja een eeuwige discussie. Het verschil zal 'm in de toevoegingen zitten. Ik neem het risico liever niet omdat ik maar eens per jaar hoef te verversen en dan maken die paar euro mij niet uit.

Geplaatst: ma 27 apr, 2015 21:10
door Boudewijn
Ik gebruik eigen merk Gamma 15W40.
In mijn Opel uit 1999 gebruik ik al jaren Aldi, Kruidvat, Hema en Gamma olie. Die heeft nu 450.000 Km gelopen en gebruikt 1 liter olie op 5000 Km. Die oude motoren hoef je niet te verwennen met moderne olie.

Geplaatst: ma 27 apr, 2015 21:13
door Nirvana01
Mij gaat het vooral over het kiezen van minerale t.o.v. Synthetische olie maar ik heb reeds begrepen dat je beter mineralrbgrbruikt. Ik heb nog olie gekocht in Frankrijk met het merk Shell en speciaal voor oldtimers met kenmerk 10W40, dus ik denk dat die olie voldoet.

olie

Geplaatst: di 28 apr, 2015 11:06
door Le Patron
Normaal voor een 2cv gebruiken we toal 15w40, voor de rijwind gekoelde kitcars gebruiken we 10w40 half syntheet , deze kan wat hogere temperaturen aan, alhoewel een rijwind gekoelde zeker niet altijd warmer wordt als een geforceerd gekoelde motor.

Geplaatst: di 28 apr, 2015 14:23
door schermer
Bij de action verkopen ze valvoline 15w40 minerale olie, redelijk merk voor weinig. Ik heb ook mpm 20w50 klassiekerolie gebruikt. Op de verpakking staat zelfs een eend. Met deze olie werd wel het lekken van het blokje iets minder.

Geplaatst: di 28 apr, 2015 14:32
door André Post
Hier 10W40 halfsyntheet, vooral vanwege de hogere temp bestendigheid.
De 15W geeft toch merkbaar meer weerstand in de winter.
Momenteel zit er zelfs 5W40 volsyntheet in, gewoon om eens te proberen.
Ik merk eigenlijk geen verschil.

Geplaatst: di 28 apr, 2015 15:56
door Dabdriver
Zijn er nog meer merken?
Nee, laat maar ivm reclame maken op deze forum :!:

Geplaatst: di 28 apr, 2015 17:14
door schroef
De minerale olie waar jullie het over hebben, 10W of 15W en 20W zijn eigenlijk geen echte minerale olieen meer. Door alle dopes en toevoegingen is het al bijna een half-synthetische olie. Echte minerale olie is er nog wel, maar dan vaak als singlegrade of een singlegrade vervanger, voor heeeel oude motoren. Zelf heb ik 15W/40 erin en voldoet prima. In het winterse Lapland heb ik op 5W/30 of zo gereden om in koude beter te kunnen starten.

Ik denk trouwens dat het onzin is dat een motor minder zou lekken met dikkere olie, maar dat is mijn ervaring.

Geplaatst: wo 29 apr, 2015 17:06
door achtpeter
Mensen, kijk niet alleen naar de viscositeitsindex. SAE20W-50 en 15W-40 voldoen tussen de evenaar en de poolcirkel allebei prima in een Eend, mits je de juiste API-specificatie op het kannetje ziet staan. API SF tot en met SH zijn achterhaalde testprotocollen,met als voornaamste nadeel dat hun eigenschappen gegarandeerd zijn tot 100 graden Celsius. Hoe ze zich daarboven gedragen, is onduidelijk. Kies voor de zekerheid een API SJ of SL - die hebben een temperatuurbereik tot 150 graden. Als je dan ook nog je oliekoeler netjes uitwendig schoon houdt, heb je gegarandeerd ook goede smering tijdens lange snelle ritten.

Geplaatst: wo 29 apr, 2015 23:08
door IVARIO
Bedankt, achtpeter, dat is interessante info.
Even gecheckt en het blijkt dat ik in mijn onwetendheid gisteren gelukkig een minerale 15W40 met specificatie API SJ gekocht heb :-)
Zojuist geprobeerd om liggend onder Claudette (mijn 2CV) het oliefilter los te draaien met mijn speciale oliefiltertang. T#§$ing, dat viel nog niet mee, maar na het gebruik van een beetje WD40 kwam ze dan toch los. Morgen even warmrijden en dan olie verversen!

Geplaatst: do 30 apr, 2015 01:34
door TB
Dus je hebt t filter al gewisseld of eraf gehaald?

Als je gaat rijden dan vult je nieuwe filter zich weer met oudere olie. En die olie wil je er juist uit hebben.

Dat 'warm' rijden is wel handig want de olie loopt er vlotter uit, maar lukt het ook als ie koud is hoor.

De juiste volgorde is dus eerst de carterplug los, olie eruit laten lopen. Ondertussen kun je het oliefilter eraf halen en een nieuwe monteren. Klein beetje olie doen op de rubber ring en eventueel wat olie in t filter doen. Carterplug terug met nieuw ringetje. Olie vullen tot t ruim zichtbaar is op de peilstok (ong. 2 liter). Even laten draaien. Dan na een tijdje nog een keer peilen en t laatste beetje olie bijvullen.