geen remdruk meer

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Plaats reactie
Gebruikersavatar
evea
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 27 okt, 2010 18:31
Locatie: Shah Alam, Maleisie

geen remdruk meer

Bericht door evea » za 9 mei, 2015 11:58

Mede A-typen liefhebbers,

Advies gevraagd. Ik heb 2 weken terug de remvloeistof van mijn 1981 2CV6 ververst (trommelremmen rondom, was DOT4, nieuw ook DOT4). Routineklusje: reservoir leegzuigen, nieuwe vloeistof erin, met remontlucht pistool een voor een de nieuwe remvloeistof naar de wielremcylinders gezogen (onderwijl uiteraard regelmatig hoofdremcylinder reservoir bijvullen). Na verversen werkte het systeem perfect: mooi hard pedaal. Een paar flinke lange toerritten gemaakt en toen weer terug de stalling in.
Twee weken later: tot mijn verbazing nauwelijks meer remdruk. Pedaal gaat vrijwel geheel tot de bodem. pompend kun je nog wel wat druk opbouwen. Pedaal zakt dan trouwens niet weg. Remvloeistofniveau is ook nog op pijl.
Enig idee wat dit zou kunnen zijn? Lijkt op lucht in het systeem. Maar hoe kan dit er nu in gekomen zijn na twee weken stilstaan? Of moet ik er van uitgaan dat de hoofdremcylinder overleden is (m.a.w., kan ik beter alvast een nieuwe bestellen). Hoofd en wielremcylinders zitten er al wel 7 jaar in (ik ververs elk jaar de vloeistof).
Advies/ideeen welkom.

Arnout-Jan
Kuala Lumpur, Maleisie

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 512
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » za 9 mei, 2015 12:52

Lijkt me er meer op dat jeje trommels moet stellen.

Ik zou zoiezo nog keer ontluchten. en dan op de gewone manier met pedaal.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Gebruikersavatar
evea
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 27 okt, 2010 18:31
Locatie: Shah Alam, Maleisie

remprobleem

Bericht door evea » za 9 mei, 2015 13:30

Dank je voor reaktie. Remsysteem nogmaals ontluchten ga ik uiteraard proberen zodra ik tijd daarvoor heb. Reden dat ik het altijd met een optluchtingspistool doe (dat met een slang op de ontluchtingsnippels bij de wielcylinders gaat) is om de hoofdremcylinder te sparen. Ik heb nl. begrepen dat het diep indrukken van het pedaal bij de 'normale' wijze van ontluchten niet zo geweldig is voor de HRC (er hoopt zich in het diepere deep van de HCR altijd vuil op). Is jou/jullie ervaring dat het op de 'normale' wijze beter gaat?
De stelnokken van de trommels had ik bij het vervangen van de remvloeistof al bijgesteld dus daar kan het niet aal liggen (?) En tijdend het 'toeren' twee weken terug (zo'n 500km al met al) was de pedaalslag perfect. Ook is opvallend dat met aangetrokken Handrem de pedaalslag nog steeds even (veel te) diep is. Normaal, als de remmen niet goed afgesteld staan en je trekt de Handrem een paar klikken vast, wordt de pedaalslag beter.
Hebben anderen wel ervaren dat na verversing van vloeistof de HRC met 'n week of wat de geest gaf?

Dank alvast voor alle advies.
AJ

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4999
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 9 mei, 2015 17:26

je hebt ook nog achterremmen.. daar maakt de handrem geen verschil.
diverse Citroens, wat anders.

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 512
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » za 9 mei, 2015 18:30

zon HRC kan opeens de geest geven inderdaad. Hoewel het niet zo vaak voorkomt.
Mischien zit die vast. Maar je hebt wel de remmen gesteld. Dus mischien fout gemaakt?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Gebruikersavatar
evea
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 27 okt, 2010 18:31
Locatie: Shah Alam, Maleisie

geen remdruk meer - update

Bericht door evea » ma 11 mei, 2015 16:49

Gisterenavond met assistentie van een helper de remmen op de 'normale' manier ontlucht. Er kwam inderdaad een forse dosis lucht uit met name bij de achterremmen. Ook was het eerste beetje vloeistof wat troebel geel-wit van kleur. Geen idee waar deze lucht nu ineens vandaan gekomen is na twee weken stilstaan. Hoe dan ook, het systeem heeft nu weer een keurig hard pedaal. :D Afwachten of dat zo blijft.

Heeft iemand dat wel eens eerder meegemaakt, dat er zomaar spontaan na een periode stilstaan lucht in het systeem komt? :?

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 11 mei, 2015 20:24

Blijkbaar heb je de eerste keer niet alle lucht eruit gepompt, op een gegeven moment verzameld de lucht zich (als de boel warm is geworden) en krijg je jouw probleem... Ik heb bij mijn Ami4x4 een week lang elke dag kunnen ontluchten op weg naar Griekenland.. maar daarna was tie ook echt hard...

Gebruikersavatar
evea
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 27 okt, 2010 18:31
Locatie: Shah Alam, Maleisie

Bericht door evea » za 16 mei, 2015 16:46

Vanochtend na een week stilstand maar weer eens een kijkje genomen en helaas ... Weer een zacht pedaal. Geen enkel spoor van vloeistoflekkage maar er komt klaarblijkelijk toch lucht in het systeem. Zit waarschijnlijk niks anders op dan het zaakje open te maken. Vermoed dat de hoofdremcylinder de boosdoener is maar ga ook maar gelijk de wielremcylinders vervangen, die zitten er tenslotte al zeven (7) jaar in. Iemand nog tips?

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4999
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 16 mei, 2015 17:00

zet eens druk op de hoofdremcylinder. Je kunt een dop nemen van een andere auto die passen vaak ook. Niet meer dan 1.2 atm anders kun je reservoir opblazen. Dan gewoon ontluchten je staat te kijken hoeveel lucht er nog uitkomt. De druk voert meer vloeistof door en die geeft de lucht belletjes geen kans terug te stromen. Je hebt het tooltje eezibleed hiervoor maar je kunt het ook zelf maken. Ik had dit bij mijn landrover die had het stomme systeem dat je de onderste van de 2 remcylinders in het voorwiel moet onluchten. Dus niet op het hoogste punt. Met de eezibleed ging dit probleemloos.
diverse Citroens, wat anders.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » za 16 mei, 2015 17:31

nog een keer...

Blijkbaar heb je de eerste keer niet alle lucht eruit gepompt, op een gegeven moment verzameld de lucht zich (als de boel warm is geworden) en krijg je jouw probleem..

Dus gewoon blijven ontluchten...

Er kan geen lucht bij het remsysteem komen (zolang je voorraadpotje minimaal tot het minimum gevuld is).... er zit dus gewoon nog ergens lucht in het systeem..

ontluchten doe je zo.

Begin rechts achter, dan links achter, dan rechts voor en als laatste links voor...

Ontlucht je ook juist?? Paar keer pompen op je rempedaal totdat je tgendruk voelt, remnippel opendraaien rempedaal tot onderin trappen en daar houden totdat de ontluchtingsnippel weer dicht is. Dan pas het rempedaal omhooglaten komen.. dan weer opnieuw pompen enz.

p.s. het slangetje wat op je ontluchtingsnippel zit ook omhoogleiden zodat nooit lucht van die kant erin kan...
Zoals je leest moet je dus met zijn twee-en zijn (makkelijkste manier) of met een stokje onder het het dashboard of stuur druk opbouwen op het rempedaal (moeilijkste manier maar kan in je eendje!!)
succes..

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » za 16 mei, 2015 19:13

ik doe het bijna altijd alleen bij alle auto's. Maar bij de eend nog makkelijker, voor slangetje op je ontluchtingsnippel potje vol en in het potje hangen pompen maar. Achter een beetje remvloeistof in een jam potje slangetje in het potje hangen en pompen als je een goed passend slangetje hebt kan je nooit lucht trekken zolang er vloeistof in de slang zit. Bij mij gaan remcilinders altijd veel langer mee dan 7 jaar.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 17 mei, 2015 16:33

Ik doe het altijd met een 1 mans ontluchtapparaat op de compressor. Duurt wel even omdat de remleidingen vrij dun zijn.

Reservoir tot boven minimum gevuld houden en dan gaat t altijd prima.

En anders pompend doen, maar is handig als je dan met 2 man bent.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
evea
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 27 okt, 2010 18:31
Locatie: Shah Alam, Maleisie

Update - geen remdruk meer - verholpen

Bericht door evea » zo 14 jun, 2015 03:58

Ondanks herhaald ontluchten toch telkens de remdruk weg. Remvloeistof onderin het reservoir begon ook troebel grijs te worden. Gisteren dus het zaakje maar eens opengemaakt. Hoofdremcilinder lekte kennelijk inwendig, heb ik vervangen. Wielremcilinders voor en achter ook maar gelijk vervangen, zat na 7 jaar toch al wel wat vloeistof achter de stofkappen. Gelukkig nog geen lekkage op de voeringen dus die kon ik mooi laten zitten.

Remmen nu weer perfect!

Les geleerd: kennelijk zijn sommige DOT4 remvloeistoffen toch enigszins aggressief voor de rubbers in de remcilinders, anders kan ik niet verklaren waarom kort na remvloeistof verversen de HRC ineens totaal de geest geeft.

Dank ook aan iedereen voor reakties en advies.

Plaats reactie