Méhari 1974 van Sjon
Méhari 1974 van Sjon
Lange tijd sinds mijn laatste bericht op dit forum, dus tijd voor een hernieuwde kennismaking!
Mijn naam is Sjon, ik ben 23 jaar en woon in het midden van het land, Nijkerk.
Een aantal jaar geleden had ik een topic over de 2cv6 Club van mijn ouders. Deze Eend is nu 9 jaar in de familie en wordt regelmatig gebruikt op zomerse dagen. Daarnaast is het al 5 jaar mijn vakantievervoer en hebben we samen al veel van Frankrijk gezien. Als eigen vervoer heb ik nu 6 jaar een Citroën BX 15 RE. Heerlijk auto!
Naast de BX heb ik de afgelopen jaren een Renault 5 en, tot vorig jaar, een Renault 4 gehad. Allebei leuke auto's, maar geen Citroëns. De A-types bleven aanlokkelijk en zo kwam ik vorig jaar een Mehari tegen. Sinds ik als kleuter Le Gendarme et les Gendarmettes voorgeschoteld kreeg was een groene Mehari mijn jongensdroom.
Vorig jaar kwam deze dus langs voor een betaalbaar bedrag en ik vond dat ik mijn kans moest grijpen. De Renault in de verkoop gezet en binnen korte tijd was ik een Mehari rijker. Geweldig! Al moest er wel wat aan gebeuren. Van september tot januari heerlijk mee gereden en daarna werd het tijd voor ontleding.
De auto is tot het chassis uit elkaar gehaald. Veel roest en oude bende, maar een verrassend hard en gaaf chassis. Het ABS heeft de 40 jaar prima doorstaan maar moest nu wel opgeknapt worden. Alles was dof, gescheurd en/of beschilderd. Ik wilde de Mehari niet in nieuwer dan nieuwstaat, dus het ABS is opgeknapt en goed geschilderd. Alle originele onderdelen bleven dus bij de auto. Nadat dat gedaan is, is de Mehari weer opgebouwd met een nieuwe verzinkt subframe. Dat was voor mij, zonder kennis van lassen, niet haalbaar om te herstellen.
Dit is de eerste auto die ik helemaal binnenstebuiten heb gekeerd en het was een groot genoegen om het eerste rondje weer te kunnen rijden. Geweldig om dan het boxermotortje weer te kunnen horen De Mehari heeft ondertussen weer een paar honderd kilometers gereden in de volle zon en man wat is dat fantastisch rijden!
Helaas is er wel een minpuntje... Hoe probleemloos de 2cv is en duizenden kilometers door Frankrijk rijdt zonder enig mankementen, hoe lastig is het Mehari boxertje. Hij wil maar niet rustig stationair lopen. Zodra die iets warm is of een stukje gereden heeft blijft hij constant hoog in zijn toeren. Choke zit goed en gasplank blijft niet hangen. Daarnaast aan de carburateur (Solex 34 PICS 10) zitten pielen, maar dat geeft ook geen verschil. Als ik de stationaire sproeier iets terug draai loopt hij wel rustiger, maar ploft en rijdt schokkend bij lage snelheden. Het lijkt ook of de sproeier zichzelf weer terugdraait, want na een aantal kilometers zit hij weer hoog in zijn toeren. Erg vervelend als je steeds met loeiende motor voor een stoplicht staat en hem alleen met gekraak in zijn versnelling krijgt.
Help! Wat kan ik hiermee? Wat raden jullie aan om te doen?
Bij een kennismaking horen natuurlijk foto's! Dus zie hier een korte samenvatting van de Citroen Mehari uit 1974 van aankoop tot nu:
Begin demontage
Kaal chassis
Begin van de wederopbouw
Nieuw sterk frame zonder verdwenen profielen
Eerste buitenlucht na een paar maanden
Schone motorruimte
Jongensdroom! Blauwe Eend en groene Mehari
Plattelandswerkpaard
Ridder der plaatselijke zandwegen
De boosdoener in oude staat
Mijn naam is Sjon, ik ben 23 jaar en woon in het midden van het land, Nijkerk.
Een aantal jaar geleden had ik een topic over de 2cv6 Club van mijn ouders. Deze Eend is nu 9 jaar in de familie en wordt regelmatig gebruikt op zomerse dagen. Daarnaast is het al 5 jaar mijn vakantievervoer en hebben we samen al veel van Frankrijk gezien. Als eigen vervoer heb ik nu 6 jaar een Citroën BX 15 RE. Heerlijk auto!
Naast de BX heb ik de afgelopen jaren een Renault 5 en, tot vorig jaar, een Renault 4 gehad. Allebei leuke auto's, maar geen Citroëns. De A-types bleven aanlokkelijk en zo kwam ik vorig jaar een Mehari tegen. Sinds ik als kleuter Le Gendarme et les Gendarmettes voorgeschoteld kreeg was een groene Mehari mijn jongensdroom.
Vorig jaar kwam deze dus langs voor een betaalbaar bedrag en ik vond dat ik mijn kans moest grijpen. De Renault in de verkoop gezet en binnen korte tijd was ik een Mehari rijker. Geweldig! Al moest er wel wat aan gebeuren. Van september tot januari heerlijk mee gereden en daarna werd het tijd voor ontleding.
De auto is tot het chassis uit elkaar gehaald. Veel roest en oude bende, maar een verrassend hard en gaaf chassis. Het ABS heeft de 40 jaar prima doorstaan maar moest nu wel opgeknapt worden. Alles was dof, gescheurd en/of beschilderd. Ik wilde de Mehari niet in nieuwer dan nieuwstaat, dus het ABS is opgeknapt en goed geschilderd. Alle originele onderdelen bleven dus bij de auto. Nadat dat gedaan is, is de Mehari weer opgebouwd met een nieuwe verzinkt subframe. Dat was voor mij, zonder kennis van lassen, niet haalbaar om te herstellen.
Dit is de eerste auto die ik helemaal binnenstebuiten heb gekeerd en het was een groot genoegen om het eerste rondje weer te kunnen rijden. Geweldig om dan het boxermotortje weer te kunnen horen De Mehari heeft ondertussen weer een paar honderd kilometers gereden in de volle zon en man wat is dat fantastisch rijden!
Helaas is er wel een minpuntje... Hoe probleemloos de 2cv is en duizenden kilometers door Frankrijk rijdt zonder enig mankementen, hoe lastig is het Mehari boxertje. Hij wil maar niet rustig stationair lopen. Zodra die iets warm is of een stukje gereden heeft blijft hij constant hoog in zijn toeren. Choke zit goed en gasplank blijft niet hangen. Daarnaast aan de carburateur (Solex 34 PICS 10) zitten pielen, maar dat geeft ook geen verschil. Als ik de stationaire sproeier iets terug draai loopt hij wel rustiger, maar ploft en rijdt schokkend bij lage snelheden. Het lijkt ook of de sproeier zichzelf weer terugdraait, want na een aantal kilometers zit hij weer hoog in zijn toeren. Erg vervelend als je steeds met loeiende motor voor een stoplicht staat en hem alleen met gekraak in zijn versnelling krijgt.
Help! Wat kan ik hiermee? Wat raden jullie aan om te doen?
Bij een kennismaking horen natuurlijk foto's! Dus zie hier een korte samenvatting van de Citroen Mehari uit 1974 van aankoop tot nu:
Begin demontage
Kaal chassis
Begin van de wederopbouw
Nieuw sterk frame zonder verdwenen profielen
Eerste buitenlucht na een paar maanden
Schone motorruimte
Jongensdroom! Blauwe Eend en groene Mehari
Plattelandswerkpaard
Ridder der plaatselijke zandwegen
De boosdoener in oude staat
Joie de Vivre ..avec Citroën!
Blauwe 2cv - Groene Mehari
Blauwe 2cv - Groene Mehari
Is de voet van de carburateur goed vlak? Wat heb je voor ontsteking? Heb zo'n exemplaar in de 2cv6 gezet. Werkt prima en trekt veel beter berg op. Dat schokkend lopen kwam bij mij door iets valse lucht aldus de reactie van 123-ignition. Na goed aantrekken carb-voet moeren en twee papieren pakkingen onder en boven de bakelieten pakking loopt alles netjes.
diverse Citroens, wat anders.
Bedankt voor de reacties! Ik vind de enkeltraps ook niet echt geweldig als ik het vergelijk met de 2cv6. Maar ik las al wel dat de standaard omkeermechanismes niet voor het oprapen liggen.
De kleppen zijn goed en er zit een elektronische ontsteking in. Valse lucht kan dus zomaar het probleem zijn. Daar binnenkort eens naar kijken! Nogmaals dank.
@verkuilm: Volgens mij heb ik bij u vorig jaar een set BX werkplaatshandboeken gekocht, en uw Mehari 4X4 bewonderd. Dat heeft de Mehari liefde toen nog wat verder aangewakkerd
De kleppen zijn goed en er zit een elektronische ontsteking in. Valse lucht kan dus zomaar het probleem zijn. Daar binnenkort eens naar kijken! Nogmaals dank.
@verkuilm: Volgens mij heb ik bij u vorig jaar een set BX werkplaatshandboeken gekocht, en uw Mehari 4X4 bewonderd. Dat heeft de Mehari liefde toen nog wat verder aangewakkerd
Joie de Vivre ..avec Citroën!
Blauwe 2cv - Groene Mehari
Blauwe 2cv - Groene Mehari
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
wat gaaf zeg, echt leuk om weer eens off body te zien...
volgens mij moet je ook nog wat aan de ruitenwissers doen, die zien er wel erg enthousiast uit zo.
Veel toffe km's hoor!
volgens mij moet je ook nog wat aan de ruitenwissers doen, die zien er wel erg enthousiast uit zo.
Veel toffe km's hoor!
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Wat een gave Méhari, mooi!
Mijn Dyane (met dubbel traps) had hetzelfde probleem met stationair lopen. Na het afstellen van het stationaire toerental liep de motor mooi rustig, maar na een eindje rijden was het stationaire toerental weer veel te hoog en was het bokken en schokken bij afremmen op de motor.
Nadat ik nieuwe pakkingen in de carburateur heb gezet loopt ze weer super. Lijkt dus inderdaad valse lucht te zijn geweest.
Mijn Dyane (met dubbel traps) had hetzelfde probleem met stationair lopen. Na het afstellen van het stationaire toerental liep de motor mooi rustig, maar na een eindje rijden was het stationaire toerental weer veel te hoog en was het bokken en schokken bij afremmen op de motor.
Nadat ik nieuwe pakkingen in de carburateur heb gezet loopt ze weer super. Lijkt dus inderdaad valse lucht te zijn geweest.
Dyane 6 Confort 1980
Oeps, wel erg lang niet gereageerd.
Bedankt! Beetje vreemde stand van de ruitenwissers inderdaad. Maar toch zie ik het vaker bij Mehari's.
Ondertussen is de carburateur er een paar keer uit geweest, gereinigd en voorzien van nieuwe pakkingen. Helaas geen verschil Momenteel doet hij even helemaal niets, door waarschijnlijk een elektrisch probleem. Wordt toch een keer tijd om de kabelboom uit te pluizen ben ik bang.
Daarnaast eerst maar eens bezig geweest met de 2cv. Die mag binnenkort weer als vakantievervoer mee naar Frankrijk, dus alles weer eens nagelopen. Na installatie van een 123 ontsteking is rijdt hij behoorlijk pittig!
Enige probleem is dat ik 'm stationair niet wat hoger in z'n toeren kan laten lopen. De stationairsproeier is helemaal ingedraaid, en als ik hem terugdraai valt de motor uit.
Daarnaast vreemd dat als ik na een stukje rijden ergens stop en weer op wil trekken, de motor alleen reageert bij vol gas. Pedaal half intrappen laat de motor afslaan. Alsof hij dan ineens verzuipt. Vreemd! Carburateur en sproeiers gereinigd maar helaas nog geen verschil. Nog maar even verder zoeken dus..
Bedankt! Beetje vreemde stand van de ruitenwissers inderdaad. Maar toch zie ik het vaker bij Mehari's.
Ondertussen is de carburateur er een paar keer uit geweest, gereinigd en voorzien van nieuwe pakkingen. Helaas geen verschil Momenteel doet hij even helemaal niets, door waarschijnlijk een elektrisch probleem. Wordt toch een keer tijd om de kabelboom uit te pluizen ben ik bang.
Daarnaast eerst maar eens bezig geweest met de 2cv. Die mag binnenkort weer als vakantievervoer mee naar Frankrijk, dus alles weer eens nagelopen. Na installatie van een 123 ontsteking is rijdt hij behoorlijk pittig!
Enige probleem is dat ik 'm stationair niet wat hoger in z'n toeren kan laten lopen. De stationairsproeier is helemaal ingedraaid, en als ik hem terugdraai valt de motor uit.
Daarnaast vreemd dat als ik na een stukje rijden ergens stop en weer op wil trekken, de motor alleen reageert bij vol gas. Pedaal half intrappen laat de motor afslaan. Alsof hij dan ineens verzuipt. Vreemd! Carburateur en sproeiers gereinigd maar helaas nog geen verschil. Nog maar even verder zoeken dus..
Joie de Vivre ..avec Citroën!
Blauwe 2cv - Groene Mehari
Blauwe 2cv - Groene Mehari
Hoog tijd voor een update over deze Mehari! Er is ondertussen weer wat aan geklust. Vorige zomer voornamelijk met de 2cv door Frankrijk gereden en niet veel tijd aan de Mehari besteed. De motor liep niet lekker en er waren andere dingen te doen. Aan het eind van de zomer moest er toch een wat gebeuren, dus besloten om het goed aan te pakken.
Ten eerste was ik alle losse stukjes kabel en kroonsteentjes zat, dus in Frankrijk een nieuwe kabelboom voor de voorkant besteld. De achterzijde is zo simpel dat het gemakkelijk zelf te maken is. Eindelijk van de electraproblemen af! Daarnaast werkte de originele motor en carburateur nog steeds niet mee. Uiteindelijk besloten om die eruit te halen en via het Markt-gedeelte op deze website een goede 602 cc uit een 2cv geregeld. Direct het pedalenstel aangepast waardoor ik gebruik kan maken van de dubbeltrapscarburateur uit de 2cv. Na inbouw was het starten en lopen Het originele blok staat op zolder en zal te zijner tijd gereviseerd worden. Daarna gaat die de Mehari weer in.
Eind oktober zat het allemaal weer in elkaar en sindsdien wordt de Mehari zeer regelmatig gebruikt. Gelukkig was het een zachte winter en ben ik geen koukleum. De Mehari rijdt ook gewoon het leukst Naast de normale ritjes is het natuurlijk ook een werkpaard (werkeend) dus prima om wat hout mee te verslepen.
Vorige maand moest de Mehari weer voor zijn 2-jaarlijkse APK en helaas waren er wat puntjes. De remleiding rechts-achter moest vervangen worden, CO te hoog, handrem werkt matig en speling op het stuurhuis. Inmiddels heb ik alles aangepakt behalve de speling. De keurmeester wist zelf niet zeker of deze speling normaal was of niet. Nog even wachten op de nieuwe schokbrekers en dan maar eens een afspraak maken bij iemand met eendenkennis. Hopelijk valt het mee en kan hij er nog wel mee door de APK.
Ten eerste was ik alle losse stukjes kabel en kroonsteentjes zat, dus in Frankrijk een nieuwe kabelboom voor de voorkant besteld. De achterzijde is zo simpel dat het gemakkelijk zelf te maken is. Eindelijk van de electraproblemen af! Daarnaast werkte de originele motor en carburateur nog steeds niet mee. Uiteindelijk besloten om die eruit te halen en via het Markt-gedeelte op deze website een goede 602 cc uit een 2cv geregeld. Direct het pedalenstel aangepast waardoor ik gebruik kan maken van de dubbeltrapscarburateur uit de 2cv. Na inbouw was het starten en lopen Het originele blok staat op zolder en zal te zijner tijd gereviseerd worden. Daarna gaat die de Mehari weer in.
Eind oktober zat het allemaal weer in elkaar en sindsdien wordt de Mehari zeer regelmatig gebruikt. Gelukkig was het een zachte winter en ben ik geen koukleum. De Mehari rijdt ook gewoon het leukst Naast de normale ritjes is het natuurlijk ook een werkpaard (werkeend) dus prima om wat hout mee te verslepen.
Vorige maand moest de Mehari weer voor zijn 2-jaarlijkse APK en helaas waren er wat puntjes. De remleiding rechts-achter moest vervangen worden, CO te hoog, handrem werkt matig en speling op het stuurhuis. Inmiddels heb ik alles aangepakt behalve de speling. De keurmeester wist zelf niet zeker of deze speling normaal was of niet. Nog even wachten op de nieuwe schokbrekers en dan maar eens een afspraak maken bij iemand met eendenkennis. Hopelijk valt het mee en kan hij er nog wel mee door de APK.
Joie de Vivre ..avec Citroën!
Blauwe 2cv - Groene Mehari
Blauwe 2cv - Groene Mehari