Mijn naam is Sjon, ik ben 23 jaar en woon in het midden van het land, Nijkerk.
Een aantal jaar geleden had ik een topic over de 2cv6 Club van mijn ouders. Deze Eend is nu 9 jaar in de familie en wordt regelmatig gebruikt op zomerse dagen. Daarnaast is het al 5 jaar mijn vakantievervoer en hebben we samen al veel van Frankrijk gezien. Als eigen vervoer heb ik nu 6 jaar een Citroën BX 15 RE. Heerlijk auto!
Naast de BX heb ik de afgelopen jaren een Renault 5 en, tot vorig jaar, een Renault 4 gehad. Allebei leuke auto's, maar geen Citroëns. De A-types bleven aanlokkelijk en zo kwam ik vorig jaar een Mehari tegen. Sinds ik als kleuter Le Gendarme et les Gendarmettes voorgeschoteld kreeg was een groene Mehari mijn jongensdroom.
Vorig jaar kwam deze dus langs voor een betaalbaar bedrag en ik vond dat ik mijn kans moest grijpen. De Renault in de verkoop gezet en binnen korte tijd was ik een Mehari rijker. Geweldig!

De auto is tot het chassis uit elkaar gehaald. Veel roest en oude bende, maar een verrassend hard en gaaf chassis. Het ABS heeft de 40 jaar prima doorstaan maar moest nu wel opgeknapt worden. Alles was dof, gescheurd en/of beschilderd. Ik wilde de Mehari niet in nieuwer dan nieuwstaat, dus het ABS is opgeknapt en goed geschilderd. Alle originele onderdelen bleven dus bij de auto. Nadat dat gedaan is, is de Mehari weer opgebouwd met een nieuwe verzinkt subframe. Dat was voor mij, zonder kennis van lassen, niet haalbaar om te herstellen.
Dit is de eerste auto die ik helemaal binnenstebuiten heb gekeerd en het was een groot genoegen om het eerste rondje weer te kunnen rijden. Geweldig om dan het boxermotortje weer te kunnen horen

Helaas is er wel een minpuntje... Hoe probleemloos de 2cv is en duizenden kilometers door Frankrijk rijdt zonder enig mankementen, hoe lastig is het Mehari boxertje. Hij wil maar niet rustig stationair lopen. Zodra die iets warm is of een stukje gereden heeft blijft hij constant hoog in zijn toeren. Choke zit goed en gasplank blijft niet hangen. Daarnaast aan de carburateur (Solex 34 PICS 10) zitten pielen, maar dat geeft ook geen verschil. Als ik de stationaire sproeier iets terug draai loopt hij wel rustiger, maar ploft en rijdt schokkend bij lage snelheden. Het lijkt ook of de sproeier zichzelf weer terugdraait, want na een aantal kilometers zit hij weer hoog in zijn toeren. Erg vervelend als je steeds met loeiende motor voor een stoplicht staat en hem alleen met gekraak in zijn versnelling krijgt.
Help! Wat kan ik hiermee? Wat raden jullie aan om te doen?
Bij een kennismaking horen natuurlijk foto's! Dus zie hier een korte samenvatting van de Citroen Mehari uit 1974 van aankoop tot nu:
Begin demontage
Kaal chassis
Begin van de wederopbouw
Nieuw sterk frame zonder verdwenen profielen
Eerste buitenlucht na een paar maanden
Schone motorruimte
Jongensdroom! Blauwe Eend en groene Mehari
Plattelandswerkpaard
Ridder der plaatselijke zandwegen
De boosdoener in oude staat