Geitje zelf roestbehandelen en verven+ lakken

Alles in, over, rond en op de koets.
Plaats reactie
Lorenzovcb
Beginner
Beginner

Geitje zelf roestbehandelen en verven+ lakken

Bericht door Lorenzovcb » wo 10 jun, 2015 16:05

Hallo,

Ik heb een wit geitje uit 1984. Graag zou ik de stukken( deuren, motorkap ed..) schuren, behandelen tegen roest dan verven en een laklaag op zetten zodat ik ze dagdagelijks en zonder grote risico op roest kan met rijden. Alleen hoe begin ik hier aan? Wie kan me helpen met wat uitleg ?

Alvast bedankt!

Lorenzo

Dyane
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Dyane » wo 10 jun, 2015 21:36

Laatst gewijzigd door Dyane op do 11 jun, 2015 07:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bertje Beige » do 11 jun, 2015 06:06

Dat heb ik ook gedaan, RX5 en daarna RX10 voor de onderkant, en de binnenkanten en holle ruimtes heb ik behandeld met RX5 en RX 7 .

Dit laatste is in spuitbussen verkrijgbaar. Wel op sommige plaatsen (a, en c stijl/voetenbak bijv). gaatjes maken zodat je er in kunt komen.
RX5 en 10 kan met een kwast op de onderkant worden aangebracht.
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

TB
Moderator

Bericht door TB » do 11 jun, 2015 16:08

De voorbehandeling van je plaatwerk is net zo belangrijk als de verf die je erop aanbrengt.

Ik begrijp uit het verhaal dat je het plaatwerk zelf wilt lakken (kwasten, rollen). Goed schuren, eventueel wat plamuren om oneffenheden strak te maken, dan nog beter schuren. Dan een goede grondverf gebruiken en uiteindelijk minimaal 2 keer aflakken.

Heel kortsamengevat, want er gaat best tijd in zitten. En een mooi en goed resultaat is afhankelijk van de juiste producten en veel geduld.

Het beste ga je langs een zaak waar ze je goed adviseren over welke verfproducten je kunt gebruiken. Je oude laklaag mag niet reageren met de nieuwe bijvoorbeeld.

Holle ruimtes met bijvoorbeeld Tectyl ML, Dinitrol of iets uit de RX lijn.

Bodem kan met RX 5 en 10. Prijzig, maar is goed spul. Ben er zelf erg tevreden over.
Kan ook met Tectyl (spuitbus of kwast). Nadeel van tectyl is dat het na verloop van tijd uitdroogt en gaat barsten waardoor vocht er weer bij kan. Dus dat moet je wel herhalen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Lorenzovcb
Beginner
Beginner

Bericht door Lorenzovcb » do 11 jun, 2015 18:31

Oke dank je allemaal. Schuren met een 600 blaadje? Ik zou het met een machientje doen. Welk product kan ik gebruiken als de platen ed.. zijn afgeschuurt? Product tegen roest wel is waar .

Dus als ik het goed begrijp:

- grondig schuren met schuurpapiertjes ( welke blaadjes)
- anti roest middel erop ( welke voor deuren en motorkap?)
Onderkant is al gedaan met dinitrol
- grondlaag in kleur
- 2x lakken

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schermer » do 11 jun, 2015 19:01

Op de vlakke delen kun je een schuurmachine gebruiken. Voor de rest gewoon met de hand. Korrel 600 is wel ok. Maar dat moet je even aanvoelen. Ik gebruik op zichtbaar plaatwerk altijd brunox als anti roest middel. Een roest omvormer en epoxy primer in een. Het grote voordeel van dit spul is dat het niet reageert op de meeste verfsoorten.

Dyane
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Dyane » do 11 jun, 2015 19:05

En RX5 moet over licht geroest plaatwerk voor de betere hechting.

TB
Moderator

Bericht door TB » do 11 jun, 2015 19:30

RX 5 en 10 zijn alleen voor de onderkant te gebruiken voor de duidelijkheid. Dat is niet overschilderbaar zegmaar.

Welke korrel, ik ben begonnen met 240, toen 320. Tussen de lagen door oog nog eens licht met 400. Voor rollen is dat echt glad genoeg is mijn ervaring.

Roest dat je tegenkomt zoveel mogelijk verwijderen, kaal maken. En eventueel met een roestoplosser. Brunox heb ik zelf geen ervaring mee, maar sommigen zweren erbij dus zal wel goed zijn. En altijd een goede roestwerende primer gebruiken. Ik zelf heb sudwest gebruikt, maar er zijn er velen.
Epoxyprimer kan ook en is prima spul. Spuitbus of rollen, wat je zelf wil.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Plaats reactie