Pagina 1 van 3
Ploffen houd niet op
Geplaatst: do 18 jun, 2015 11:46
door sven007
Ik ben ten einde raad, het geplof van mijn geit houd niet op. Volledig carbu gereviseerd, vlotter hoogte oké, kleppen gesteld, trekt geen valse lucht, nieuwe electronische ontsteking gestoken, nieuwe bougies, nieuwe lucht filter. Ik moet wel zeggen er zit een gatje in mijn tussenpijp. Ik denk er aan een nieuwe carbu te steken, bij de revisie had ik gemerkt dat er wat speling op de asjes van de gasklep zaten. Ik denk dat hij teveel benzine krijgt.
Geplaatst: do 18 jun, 2015 15:46
door Sjaak S.
Hallo Sven, je spreekt jezelf tegen: als de carburateur "volledig gereviseerd "" is, dan hoort er geen speling op het asje van de gasklep te zitten! Die speling is er volgend jou wel en daar trekt hij dan valse lucht. Dat is een bekende reden voor "ploffen in de carburateur" . Door de valse lucht wordt het mengsel te arm (waarom denk jij dat hij teveel benzine krijgt??) Je kunt het testen of er valse lucht aangezogen wordt: laat de motor stationair draaien, en dan smeer je met een kwastje benzine bij de as van de gasklep, als het toerental van de motor dan stijgt dan is er te veel speling op de as.
Geplaatst: vr 19 jun, 2015 22:19
door AZL57
gaatje in de tussenpijp is normaal om teveel aan benzine te laten overlopen. Ploffen normaal te weinig benzine of te veel (valse) lucht. Een kennis had een fout vlotterniveau door een verbogen armpje van de vlotter.
Geplaatst: za 20 jun, 2015 11:42
door TB
Weet je zeker dat de ontsteking goed staat afgesteld? En dat de bobine nog goed is?
Geplaatst: za 20 jun, 2015 12:32
door sven007
Nog steeds geplof, de carbu is gereviseerd behalve de asjes van de gasklep zijn niet vernieuwd. De bobine is ook nieuw. Als ik wat remreiniger spuit rond het asje met speling merk ik geen verschil. Dus waarschijnlijk geen valse lucht.
Geplaatst: za 20 jun, 2015 12:48
door TB
Iets ruimte hoeft geen probleem te zijn. Ploffen duidt naar mijn weten eerder op een ontstekingsprobleem.
Kun je aangeven wanneer ie ploft? Is het bij koude motor, of wanneer je een tijd rijdt? Of constant?
En wat voor geplof is het? Terugslag in t luchtfilter, inhouden?
Ik vind het lastig op afstand, maar ik zou de elektronische ontsteking eruit halen en terug naar puntjes. Kijken of dat verschil maakt. Ze kunnen ook gewoon stuk zijn namelijk. Of je begint bij de bobine, is wat minder werk. Je zult dingen moeten gaan uitsluiten.
Geplaatst: za 20 jun, 2015 12:50
door sven007
Stationair loopt hij goed, bij gas geven ploft hij in de uitlaat. In het begin was het af en toe maar altijd. Ontsteking staat zeker goed, bougies zijn ook al nieuw.
Geplaatst: za 20 jun, 2015 12:57
door TB
Hoe bedoel je goed? Afgesteld dmv het lampje erop? Dat is niet 100% nauwkeurig, maar voldoet wel goed. Beter stel je m met een stroboscooplamp af.
Maar dan nog, de ontsteking moet gaan vervroegen bij hogere toerentallen. En als ie dat niet goed doet, dan gaat ie niet goed lopen.
Geplaatst: za 20 jun, 2015 13:07
door TB
Met een stroboscooplamp kun je trouwens zien of de vervroeging werkt omdat je dan het merktekentje op je vliegwiel iets terug ziet lopen.
Geplaatst: za 20 jun, 2015 20:54
door Bertje Beige
Wat bedoel je met ploffen in de uitlaat? Plofjes in de uitlaat bij stationair draaien duidt volgens mij op niet goed afsluitende kleppen. Al eens een compressietest gedaan?
Of ploft ie in de uitlaat als je het gas weer loslaat?
Maak anders eens een filmpje!?
Geplaatst: za 20 jun, 2015 21:36
door sven007
Stationair alles goed, bij gas geven echter schudden, horten en stoten. Kleppen zijn gesteld doordat ik de indruk had dat het ploffen maar aan 1 zijde was ( bougie langs deze kant iets meer aangeladen). Ontsteking getest met stroboscoop en stond goed. Compressietest nog niet gedaan. Vermoed niet dat het daaraan zal liggen.
Geplaatst: za 20 jun, 2015 22:42
door sven007
@AZL57, nog eens een check gedaan en het vlotter niveau was 24mm. Nu op 18mm gezet, morgen proberen en we zullen zien.
Geplaatst: zo 21 jun, 2015 09:45
door TB
Hoe kan daar dan ineens zo een verschil in zitten? Ben benieuwd of het probleem dan ook opgelost is.
Nog een vraag over de ontsteking. Heb je gecontroleerd of de vervroeging werkt? Je hebt t met zo een stroboscooplamp gecontroleerd, dus als je gas gaat geven moet je het streepje dat je hebt gezet zien verplaatsen.
Geplaatst: zo 21 jun, 2015 09:47
door sven007
Ik heb geen gas gegeven bij de test.
Geplaatst: zo 21 jun, 2015 10:22
door achtpeter
Niet om lullig te doen, maarre... ligt in die volledig gereviseerde carburateur misschien de hoofdsproeier van de eerste trap los? Dat priegelig kleine ding dat zo lastig op zijn plaats te krijgen is?