Voorremmen, nieuw, zitten vast...

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Ztorm
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 21 apr, 2013 15:50

Voorremmen, nieuw, zitten vast...

Bericht door Ztorm » wo 1 jul, 2015 08:19

Sjonge, ben ik net trots... Restauratie klaar, mooi weer, dak opgerold en knorren maar... Merk ik opeens dat hij minder trekt. Nou, ja, eerst maar thuis zien te komen. Nog een afstandje van 3 kilometer.
Thuis zie ik "rook" onder de kap. Voorremmen zeikheet. Vast.
Na enig afkoelen weer los. Paar keer remmen en weer vast. Vervolgens langzaam weer los.
Ze blokkeren dus.
Wat zou dit zijn? Alles is vernieuwd op de HRC na. Groen systeem. Nieuwe remklauwen, schijven, blokken.. net aan 250 kilometer gereden...sinds de APK op 19 juni.
Ik verdenk de HRC. De vloeistof wil niet terug. Wat is wijsheid? Eerst maar eens pompen en ontluchten? Misschien vuil in een leiding vanuit de oude HRC?
Zouden mijn nieuwe schijven en remblokken nu vernaggeld zijn?
Wel balen. Mooi weer en nu staat ze binnen...
Iemand tips? :cry: :roll:

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5115
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 1 jul, 2015 08:37

komt de stift van je rempedaal ver genoeg terug naar binnen?
diverse Citroens, wat anders.

Ztorm
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 21 apr, 2013 15:50

Bericht door Ztorm » wo 1 jul, 2015 09:52

Hallo AZL57, dank voor je reactie. Hoe kan ik dat zien of opmeten? Aan de kant van de pedalen?

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » wo 1 jul, 2015 12:32

Lijkt mij dat er beter ontlucht moet worden.

Joruhnt
Beginner
Beginner
Berichten: 36
Lid geworden op: do 21 feb, 2013 19:13
Locatie: Utrecht

Bericht door Joruhnt » wo 1 jul, 2015 13:46

Na het vervangen van de remblokken, handremblokken en HRC had ik precies hetzelfde euvel. Bij mij was het de stift van het rempedaal die te strak op de HRC zat. Deze een aantal slagen (weet niet mee hoeveel) losser gezet en het euvel was voorbij. Ik zou eerst dit checken, vervolgens je remdruk en indien nodig opnieuw ontluchten.

succes!
Charleston '87
Honda SS50 '77
Honda C50 '72
Zündapp C50 super (klotenstoter) '69

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5115
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 1 jul, 2015 17:09

ja aan de pedaalkant kun je de stift zien even voelen of hij vrije slag heeft. Hoeveel weet ik ook even niet.
diverse Citroens, wat anders.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » wo 1 jul, 2015 17:45

1 mm is genoeg... als de stift maar net loskomt van de remzuiger.Het beste kun je op de knieen naast de auto gaan zitten en dan je hoofd tussen de pedalen steken. Als je dan met je vingers voelt kun je de speling voelen (of niet)...

Ztorm
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 21 apr, 2013 15:50

Bericht door Ztorm » wo 1 jul, 2015 19:18

Jongens, bedankt voor het meedenken. Zeker met deze tropische hitte.
Thijs, ontluchten is goed gegaan (3 keer gedaan) daar ben ik wel zeker van.
Johrunt, Azl57 en LpgO jullie denken allen in de richting van de HRC. Fijn dat jullie allemaal reageren bedankt daarvoor, sowieso&Dat ga ik zeer zeker eerst checken en dan maar hopen dat dat het euvel is.
Als ik nu de rem een paar keer hard intrap, staat ie eerst even vast en een minuut later weer los. Net alsof de LHM niet "terug wil vloeien" zeg maar.
Als het de vrije slag bij de stift niet is, is er een ander euvel misschien in de HRC?
Ander vervang ik deze gewoon. Wel ff werk, maar goeie remmen is mij wel wat waard!
En zouden mijn splinternieuwe schijven niet overleden zijn door de hitte? :oops: :cry:

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » wo 1 jul, 2015 20:26

Je schreef: "alles is vernieuwd op de hrc na". Dan ligt het niet voor de hand dat daar het probleem is ontstaan. De drukstift zal ook niet gegroeid zijn. Knikje in remleiding? stukje remleidingrubber in je nieuwe remklauw gedrukt?

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » wo 1 jul, 2015 23:01

achtpeter schreef:stukje remleidingrubber in je nieuwe remklauw gedrukt?
Goeie dit. remleidingrubber dat verkeerd zit kan als ventiel werken, dan krijg je dit symptoom, kijk eens naar het rubbertje waar de voorrem naar de hrc ingaat (als beide voorremmen blijven hangen)... als het maar aan 1 kant is dan bij de remklauw kijken die vast blijft hangen...

en remschijven overlijden niet bij dit weer, die beginnen zich pas prettig te voelen bij zo'n 600 graden...


Waarschijnlijk heb je gewoon de boel eens lekker ingeremd :wink: :wink: :wink:

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 525
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » vr 3 jul, 2015 08:15

Inderdaad even checken of die pen bij de hrc wel los ligt.

Maar overleden hrc kan heel goed.
De eend is net helemaal opgeknapt? Hoe heb je de HRC bewaard??

Als je hrc bewaard, moet je die wel in de vloeistof bewaren!

Dit akkefietje ook twee keer gehad met nieuwe HRC, gewoon niet goed.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Ztorm
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 21 apr, 2013 15:50

Bericht door Ztorm » vr 3 jul, 2015 10:01

Wederom bedankt voor het meedenken mannen!

Inmiddels de spatborden er weer af en kan van het weekend op verder onderzoek.
Aan de stift van de HRC zie ik niks bijzonders. Lijkt ietsje vrij. Nog maar eens beter kijken.
Wel herinner ik mij dat ik na het vernieuwen van mijn remklauwen moeite had om de verbindingsleiding tussen die twee klauwen te plaatsen. Mogelijk is daar een rubber voor het gaatje blijven plakken. Voor de zekerheid dit weekend een nieuwe leiding erop.
Mogelijk zit daar het euvel.
Ik moet eerlijk bekennen dat de HRC gewoon "droog" bewaard was. Voor ruim 1,5 jaar.
Kan misschien fout zijn gegaan..
Wordt vervolgd!

Ztorm
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 21 apr, 2013 15:50

Bericht door Ztorm » zo 5 jul, 2015 10:50

Vrije slag van de drukstift gecontroleerd en die is oke.
Leiding tussen de remklauwen vernieuwd, maar dat was de oplossing ook niet.
Na het opnieuw ontluchten zitten ze beiden vast en komen ook niet meer los.
Ik begrijp er geen sikkepit meer van.
De hele boel maar uit elkaar halen vrees ik....
Ik zal eerst zoals getipt, de leiding van de HRC naar de remklauwen nog eens loshalen.
Gekken trekken de kaart...
Wel ontmoedigend dit allemaal... :cry:

Gebruikersavatar
AK freak
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 9 dec, 2007 16:53
Locatie: Steensel

Bericht door AK freak » zo 5 jul, 2015 16:51

Hoi,
Herkenbaar met mijn 2cv een aantal jaar geleden. In mijn geval bleek de metalen veer in de hrc gebroken. De eend remde perfect alleen kwamen de remmen niet meer los na 1 minuut of zo kwamen ze weer los. Dit was bij een eend met trommelremmen. Misschien kun je hier iets mee

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1915
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 5 jul, 2015 22:51

Nieuws blokken en niet de remklauwen uit elkaar gehad?

Als de blokjes slijten dan bewegen de zuigers naar buiten. Op se zuigers zet zich vuil af. Als je nieuwe blokken zet dan moeten de zuigers weere een eind naar binnen. Inclusief vuil. En dat kan dan moeizaam gaan. Als je remt heb je druk zat Rn komt de zuiger naar buite. Maar vanzelf naar binnen gaat niet meer, te stroef.

Bij een mini zijn de remzuigers niet van rvs maar verchroomd, en heb je naast vuil ook nog roest. Been there, got the T-shirt.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Plaats reactie