Niet harder dan 80 a 90 km/u? - Compressie meten vraagje...

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Niet harder dan 80 a 90 km/u? - Compressie meten vraagje...

Bericht door Rossero » ma 3 aug, 2015 08:15

Zoals de titel zegt, de topsnelheid van mijn Acadiane is nogal sterk terug genomen. Wanneer ik tegen de 2e trap aan rij rijd hij nog maar 80 km/u en als ik doortrap wil hij wel richting de 90 maar na enkele minuten begint hij dan zwaarder te lopen en zakt de snelheid richting de 70. Pas wanneer ik de motor een beetje laat afkoelen wil hij weer 'soepeler' gaan lopen. Het lijkt dus dat hij tegen vastlopen aan zit maar hij is (nog) niet vastgelopen. Iemand enig idee waar dit aan ligt? En wat ik hier aan zou kunnen doen?

Een aantal jaar geleden heb ik de cilinderkop vervangen omdat een of andere v*kgarage de helicoil er verkeerd in had gedraaid. Toen ik vorige week de kleppen stelde hadden op die kop beide geen klepspeling. Nu ze gesteld zijn wel nog steeds hetzelfde topsnelheid probleem, maar het kan zijn dat dit met de oorspronkelijke oorzaak te maken heeft vandaar dat ik het er bij zeg :p

Ik hoop dat iemand enig idee heeft :D
Laatst gewijzigd door Rossero op zo 17 jan, 2016 13:21, 3 keer totaal gewijzigd.

blanc/rouge2cv
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door blanc/rouge2cv » ma 3 aug, 2015 13:44

Misschien de kleppen toch niet goed gesteld of vast gedraaid .

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Bartje » ma 3 aug, 2015 21:05

Ik zou na de kleppen de rest van de basis ook goed checken:
heb je compressie?
is je carburateur schoon?
ontsteking iO?

Maakt'ie verder lawaai oid?
Of lopen misschien remmen aan, of iets dergelijks sufs waar je in eerste instantie juist niet aan denkt?

Succes en groeten, Bart

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » ma 3 aug, 2015 22:48

Lijkt een carburateur probleem.....
Met de tweede trap.
Carburateur al helemaal schoongemaakt, sproeiers schoon?

Controleer even of de tweede klep mooi opengaat.
Bovenste helft carburateur eraf, en even checken of alles ok is.

Succes.

DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door DucKKnutsel » zo 9 aug, 2015 08:50

Je hebt toch wel ff getekt of je remmen niet blijven hangen
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Rossero » ma 10 aug, 2015 21:44

Remmen blijven niet hangen nee ;) Maar het gekke is dus dat hij eerst wel 'sneller' gaat rijden maar na een paar minuten terug begint te zakken in snelheid. Het is dus niet zo dat hij niet harder kán (zoals met aanlopende remmen of een vast zittende tweede klep)

Ik heb net toch maar even de carburateur open gemaakt, hieronder de foto's

Afbeelding
Geen gas, kleppen dicht

Afbeelding
Eerste trap

Afbeelding
Tweede trap, beide open, sproeier is overigens niet verstopt

Hoort het trouwens dat de carburateur bij de eerste klep zo zwart is? Of duid dit ook op een probleem?

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Rossero » wo 14 okt, 2015 19:50

Net weer even een stukje gereden met de GPS er naast en harder dan 90 in zijn 3 komt hij echt niet. In zijn 4 houd hij dit pingelend bij vol gas een paar kilometer vol waarna hij drastisch vaart mindert en er een vreemde geur de cabine betreed.

Ik heb vervolgens de compressie laten opmeten bij eendimport en de rechter cilinder zit op 7:1 en de linker zit op 9,5:1 (AM2). Tijd om de rechter cilinder maar eens uit elkaar te halen! (bah)

Maar eerst mijn eendje weer in elkaar zetten, anders heb ik twee auto's in onderdelen op de oprit :roll:

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Rossero » do 17 dec, 2015 09:00

Gister is het probleem 'groter' geworden... Ik reed met de Acadiane en nu begon hij ook bij 80km/h in zijn 3 terug te zakken in snelheid. Niet heel veel later om de zoveel seconden een harde plof/backfire waarbij de hele auto even inhield en daarna verder rolde. Uiteindelijk in zijn 1 en 2 met veel geplof en 40km/h doorgereden naar mijn werk waar hij nu staat te wachten op een plan.

Iemand toevallig enig idee wat ik kan verwachten als ik de cilinder uit elkaar haal? En of het verstandig of juist echt af te raden is om met 40km/h de auto naar huis te rijden? (8km) Het liefst heb ik hem vanmiddag nog naar huis zodat ik voor het weekend de kop er af kan hebben.

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » do 17 dec, 2015 13:00

Zomaar wat suggesties:

Geeft je gaskabel wel volledig gas? Dwz goed afgesteld?

Gaat de choke wel uit? Dwz goed afgesteld?

Heb je bij de vorige demontage de choke wel weer goed teruggezet?
Ik meen mij te herinneren dat dat choke-deel buiten de carburateur standaard met het veertje de verkeerde kant op wil.

Valse lucht aan de voet van de carburateur?

Valse lucht via de asjes in de carburateur?

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Rossero » do 17 dec, 2015 14:09

Alle kabeltjes e.d. lopen volgens mij gewoon goed (helaas ;) )

De rechter cilinder had al een te lage compressie, dus daar zit iets mis. Ik verwacht dat het 'nieuwe' probleem daar op voort borduurt en dat het geplof dus uit de rechter cilinder komt! Maar wat het dan kan zijn en of het erger wordt als ik vanmiddag rustig naar huis rij weet ik helaas niet...

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » do 17 dec, 2015 16:32

Tja, als de cilinder toch al naar de maan is...

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Rossero » do 17 dec, 2015 16:57

Sja, maar als er een kans is dat ik een vastloper krijg omdat de kleppen niet goed functioneren dan ben ik verder van huis. Figuurlijk, want letterlijk ben ik dan al wel iets dichter bij huis dan nu... :p

Maar ik heb niemand kunnen vinden die mij even van een sleep kan voorzien en ik wil hem vanavond toch wel uit elkaar hebben, ik ga het er maar op wagen dus!

TB
Moderator

Bericht door TB » do 17 dec, 2015 17:00

Is de oliekoeler wel schoon? Als die verstopt zit dan kan dat een warmloper veroorzaken. Voor de zekerheid...

Ploffen duidt wel op een ontstekingsprobleem. Maar het kan zoveel zijn.

Wel zonde om er zo lang mee door te rijden terwijl er duidelijk iets niet ok is.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » do 17 dec, 2015 17:31

Ik heb het ook gehad. Inclusief ploffen.
Carburateur was vervuild en de hoofdsproeier verstopt. Nadat ik alles had schoongemaakt deed hij het beter dan ooit.
Verbruik: Afbeelding

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » do 17 dec, 2015 17:46

Krijgt je carburateur wel genoeg benzine.... Als het filtertje in de carb of tank bijna verstopt is krijg je precies jouw symptomen. Rubber benzine slang naar je tank toe kan ook oud zijn waardoor er gaten inzitten en de pomp ook lucht aanzuigt...

Ik gok hier op....

Plaats reactie