Pagina 1 van 1
verschil carburateur
Geplaatst: zo 30 aug, 2015 11:55
door Michiel van G.
Op mijn Dyane zit nu een 21-24 carburateur. De nieuwe motor die ik aan het opbouwen ben een 18-26. Wat is het verschil tussen deze twee?
Geplaatst: zo 30 aug, 2015 13:10
door Bartje
andere venturi diameters en daarbij passende andere sproeier bezetting.
Geplaatst: ma 31 aug, 2015 00:10
door David
Heeft best gevolg voor de rijkarakteristiek
Wordt veel proberen met verschillende sproeierbezettingen.......
Geplaatst: ma 7 sep, 2015 10:28
door Michiel van G.
de nieuwe motor komt ook uit een Dyane, die ging er zo 130 mee. Mijn huidige Dyane 105. Zou het een verkeerde carburateur zijn?
Geplaatst: ma 7 sep, 2015 12:32
door Thijs
Wat de juiste sproeierbezetting is, is me nog steeds niet duidelijk.
De verschillende handboeken zijn niet eenduidig.
Je moet de carburateur hebben met de grootste venturimaat.
Geplaatst: ma 7 sep, 2015 14:29
door David
Sproeierbezetting blijft toch een kwestie van proberen en try and error.
Heb al veel geƫxperimenteerd en lijkt bij elke eend wel anders.
Mijn ervaring is wel dat met de huidige benzines iets ruimere sproeiers een positief effect hebben op comfort en rijkwaliteiten.
Mooier oppakken, toch ook wel sneller, maar ook wel minder zuinig

Geplaatst: vr 25 sep, 2015 17:45
door Sable Blanc
Zou je het erg vinden om voor ons eens te kijken welke sproeiertjes derin zitten? Er zijn er 2 de 1ste is toegankelijk via de zij kant rechts als je voor de carburator staat... een schroef van 14. Daar zit diep een piepklein sproeiertje.
Geplaatst: vr 25 sep, 2015 20:36
door RJBot
Ik zit met hetzelfde punt, en ik had het niet eens opgemerkt, tot iemand me erop attendeerde.
Het punt is: op een M28 motor, het Dyane blokje, hoort eigenlijk de 21-24mm. Ik heb ook die 18-26mm, maar die komt dus van een gewone 2cv6.
De oplossing werd mij in de handen gestopt: koop een Zutphens sproeier setje, iets van dertig euro, en ga experimenteren. Zover ben ik nog niet, dus ik houd jullie ontwikkelingen graag in de gaten.
Overigens, ik rijd 105 op de eerste trap, 125 op twee, dus dat haalt niet veel uit, en op de eerste trap rijd ik 1:19, met 123-evo, dat wel. Ik heb dus het vermoeden dat ik niet eens zo veel ga winnen. De tweede trap doet gewoon niet veel, da's alles. Met 4000km is hij misschien ook nog net niet helemaal ingereden, het is een gereviseerd blok.
Geplaatst: za 26 sep, 2015 18:49
door schermer
105 in de eerste trap en 125 in de tweede? Moet dat niet andersom zijn? De eerste trap heeft normaal gesproken een grotere sproeier, maar om het verwarrend te maken is het dat hele kleine sproeiertje.
Geplaatst: za 26 sep, 2015 22:53
door AZL57
ik denk dat ie km/H bedoeld

Geplaatst: zo 27 sep, 2015 11:49
door David
RJBot schreef:Ik zit met hetzelfde punt, en ik had het niet eens opgemerkt, tot iemand me erop attendeerde.
Het punt is: op een M28 motor, het Dyane blokje, hoort eigenlijk de 21-24mm. Ik heb ook die 18-26mm, maar die komt dus van een gewone 2cv6.
De oplossing werd mij in de handen gestopt: koop een Zutphens sproeier setje, iets van dertig euro, en ga experimenteren. Zover ben ik nog niet, dus ik houd jullie ontwikkelingen graag in de gaten.
Overigens, ik rijd 105 op de eerste trap, 125 op twee, dus dat haalt niet veel uit, en op de eerste trap rijd ik 1:19, met 123-evo, dat wel. Ik heb dus het vermoeden dat ik niet eens zo veel ga winnen. De tweede trap doet gewoon niet veel, da's alles. Met 4000km is hij misschien ook nog net niet helemaal ingereden, het is een gereviseerd blok.
De jet set van Burton is een leuk setje inderdaad, heb hem zelf ook, maar 90% van wat daar in zit ga je never nooit gebruiken!
Koop een paar losse sproeiers in de maten die je denkt te willen gaan gebruiken en ga daar mee aan de slag. Beduidend goedkoper!
Geplaatst: zo 27 sep, 2015 13:58
door Sable Blanc
Ik heb er 1 carbu met primair 105 en secundair 95 (deze zit nu op mijn reserve motor, maximum haalde die nog 80km/h nu 110km/h op Tomtom)
Die komt weldra op mijn geriviseerde motor te zitten die al 115km/h deed)
en 1 met 102 primair en 92 secundair .
Ik heb wel geen terugval meer in het schakelen van 3 naar 4 met deze verhoudingen.
Geplaatst: ma 28 sep, 2015 08:34
door RJBot
Ik bedoelde inderdaad de km/h. En dat je 90% in feite niet gaat gebruiken, was ook voor mij een reden om de aankoop uit te stellen (of gewoon niet te doen). Eerst maar eens wat reacties en ervaringen bekijken. Mijn motortje kan zeker nog wat beter draaien, maar scoort al ruim voldoende.
Geplaatst: ma 28 sep, 2015 09:44
door David
Burton adviseert zelf ook om de sproeiers iets te vergroten. De maten die zij aangeven zijn prima. Maar daarbuiten heb je verder niet zoveel nodig.