Pagina 1 van 7

carterontluchting sportluchtfilter oilcatchtank

Geplaatst: do 11 nov, 2004 16:32
door rusty
Nu zit er bij m'n eend (met visablok) een mooie zwarte slang van de olievulpijp naar het luchtfilter. Nu heb ik laatst op een tunigbeurs een sportfilter gekocht (gewoon voor de fun, waarschijnlijk ben ik hem na een paar honderd kilometer weer zat)

De vraag is eigenlijk; waar laat ik de slang van de carterontluchting? is het gewoon een kwestie van een aansluiting maken vlak voor de carburateur? want volgens mij komt er nogal wat lucht uit (met olie), is dat wel gezond voor het motortje?

Geplaatst: do 11 nov, 2004 19:25
door Ramon
je kan er een appart filterje voor kopen zag ik,

wat betreft power filter: je trekt iets sneller maar je top word veel minder!

Geplaatst: do 11 nov, 2004 23:41
door Punky
Filters zijn te kopen bij de diverse tuningszaken.

www.autostyle levert ze al meen ik. :wink:

Geplaatst: vr 12 nov, 2004 00:49
door Bullit
Ramon2cv schreef: wat betreft power filter: je trekt iets sneller maar je top word veel minder!
probeer dat eens te verklaren... Als je top minder wordt is er iets niet goed met je sproeierbezetting. Als een motortje makkelijker lucht krijgt moet er theoretisch juist meer vermogen (is topsnelheid) uit te halen zijn. Waarschijnlijk rijd je dus met een te arm mengsel rond wat ook nog eens voor te hoge verbrandingstemperaturen kan zorgen. Het 'vlotterkamer-compensatiepijpje' (of slangetje op een visa) brengt de druk voor de gasklep wel over naar het lucht-correctie-meng-buisje-of hoe het ding ook heet, maar verwacht er geen wonderen van. Aanpassing van sproeiers blijft wellicht nodig zoals blijkt.

B.

Geplaatst: ma 15 nov, 2004 10:09
door rusty
zo´n apart filtertje is natuurlijk wel de makkelijkste oplossing, maar ik ben bang dat dan alles onder m´n motorkap onder de olie komt te zitten, volgens mij blaast er best veel lucht met olie door die slang.

is er iets op tegen om de caterontluchting aan te sluiten vlak voor de carburateur?

greetz,

Rusty

Geplaatst: ma 15 nov, 2004 10:16
door Punky
Je hebt ook van de potjes (weet niet bhoe ze heten) om er tussen te hangen, die vangen dan eerst de grootste hoeveelheid vettigeheid op.

Kijk anders hier eens:

http://www.burtonclub.nl/forum/viewtopi ... 11&start=0

Geplaatst: ma 15 nov, 2004 10:21
door Ramon
Rusty schreef:zo´n apart filtertje is natuurlijk wel de makkelijkste oplossing, maar ik ben bang dat dan alles onder m´n motorkap onder de olie komt te zitten, volgens mij blaast er best veel lucht met olie door die slang.

is er iets op tegen om de caterontluchting aan te sluiten vlak voor de carburateur?

greetz,

Rusty

als er olie door die slang komt dan zou ik maar snel die olievulpijp eens vervangen, of je hele blok gelijk als dat niet helpt.

in die pijp zit een soort klep die er voor zorgt dat je olie in je carter blijft maar de schadelijke stoffen doorlaat zodat die weer worden verbrand.
dus geen olie anders rijd je auto op olie, en naar een pa 100 km stopt ie er mee omdat dan je boegies dicht zitten.

laat de druk eens meten in je blok kan je met het tuinslang verhaal doen, of laten doen bij burton car compagnie (gratis)

Geplaatst: ma 15 nov, 2004 10:27
door rusty
het is niet veel olie, maar genoeg om de boel vettig te maken, en ik heb me laten vertellen dat een visblok altijd een behoorlijke carterdruk heeft, heb al wel nieuwe zuigerveren liggen, als ik een keer tijd heb gaan die erop, zal allicht schelen!

olieverbruik is trouwens max 0.5 l per 2000 km (veel volgas op de snelweg)

Geplaatst: di 16 nov, 2004 19:07
door Job
iets gratis bij bcc!!!!!! wow dat komt niet vaak voor hoor.


Job uit zutphen

Geplaatst: di 16 nov, 2004 19:22
door Bullit
volgens Jeroen scheelt het wanneer je een eendevulpijp op je visablokje monteert, dit zou voor een grotere onderdruk zorgen.

Op de site van ecas zag ik bovendien een soort terugslag-klep om in je carterontluchtingslang te monteren. (crankcase-pressure-dump valve)
In NL heb ik ze nog niet gevonden.

Ik heb trouwens ook wel eens gezien dat de carterontluchting gewoon naar het spatbord wordt geleid, maar dat lijkt me een behoorlijk milieu-onvriendelijke oplossing.

tot slot kun je het natuurlijk ook terugvoeren naar de carb maar dat kost je theoretisch iets vermogen. (warme zuurstofarme lucht)

B.

Geplaatst: do 18 nov, 2004 12:33
door Gast
ga eerst maar eens proberen om die ontluchting terug te leiden naar het filter, kijken hoe die dan loopt.

Geplaatst: do 18 nov, 2004 12:35
door rusty
Anonymous schreef:ga eerst maar eens proberen om die ontluchting terug te leiden naar het filter, kijken hoe die dan loopt.
:oops: oops vergeten in te loggen :oops:

Geplaatst: vr 24 dec, 2004 12:55
door rusty
inmiddels eindelijk het filter geplaatst, de motor heeft veel meer power, trekt goed door en heeft geen 'dood' punt meer in het toerengebied. een nadeeltje, bij volgas of bijna volgas geeft het wel een extra bak herrie! :cry:

uit deze test blijkt dus wel dat de motor eerst te weinig lucht kreeg, ik denk dat ik toch maar weer het orginele visafilter erop bouw met een turboslang, wel veel lucht, minder lawaai!

dus iemand geinteresseerd in een sportluchtfilter? :wink:

filter

Geplaatst: wo 4 mei, 2005 22:25
door etjen
Bij de motorzaak op de hoek, of waar die bij jou ook zit, kun je speciale kleine filtertjes kopen. Deze worden gebruikt in offroad-scene... Zijn van het merk K&N. Ik heb um zelf erop en nix nie oliebende meer!!! Ik werkte eerst met een potje, maar dat werkte dus niet. Niets werkt ook niet. En dit filtertje werkt erg goed.

nogmaals

Geplaatst: wo 4 mei, 2005 22:29
door Etjen
Het zijn karterontluchtingsfilters van K&N
Jo, wie gaat mee scrabbellen