carterontluchting sportluchtfilter oilcatchtank
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
carterontluchting sportluchtfilter oilcatchtank
Nu zit er bij m'n eend (met visablok) een mooie zwarte slang van de olievulpijp naar het luchtfilter. Nu heb ik laatst op een tunigbeurs een sportfilter gekocht (gewoon voor de fun, waarschijnlijk ben ik hem na een paar honderd kilometer weer zat)
De vraag is eigenlijk; waar laat ik de slang van de carterontluchting? is het gewoon een kwestie van een aansluiting maken vlak voor de carburateur? want volgens mij komt er nogal wat lucht uit (met olie), is dat wel gezond voor het motortje?
De vraag is eigenlijk; waar laat ik de slang van de carterontluchting? is het gewoon een kwestie van een aansluiting maken vlak voor de carburateur? want volgens mij komt er nogal wat lucht uit (met olie), is dat wel gezond voor het motortje?
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
probeer dat eens te verklaren... Als je top minder wordt is er iets niet goed met je sproeierbezetting. Als een motortje makkelijker lucht krijgt moet er theoretisch juist meer vermogen (is topsnelheid) uit te halen zijn. Waarschijnlijk rijd je dus met een te arm mengsel rond wat ook nog eens voor te hoge verbrandingstemperaturen kan zorgen. Het 'vlotterkamer-compensatiepijpje' (of slangetje op een visa) brengt de druk voor de gasklep wel over naar het lucht-correctie-meng-buisje-of hoe het ding ook heet, maar verwacht er geen wonderen van. Aanpassing van sproeiers blijft wellicht nodig zoals blijkt.Ramon2cv schreef: wat betreft power filter: je trekt iets sneller maar je top word veel minder!
B.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
zo´n apart filtertje is natuurlijk wel de makkelijkste oplossing, maar ik ben bang dat dan alles onder m´n motorkap onder de olie komt te zitten, volgens mij blaast er best veel lucht met olie door die slang.
is er iets op tegen om de caterontluchting aan te sluiten vlak voor de carburateur?
greetz,
Rusty
is er iets op tegen om de caterontluchting aan te sluiten vlak voor de carburateur?
greetz,
Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Je hebt ook van de potjes (weet niet bhoe ze heten) om er tussen te hangen, die vangen dan eerst de grootste hoeveelheid vettigeheid op.
Kijk anders hier eens:
http://www.burtonclub.nl/forum/viewtopi ... 11&start=0
Kijk anders hier eens:
http://www.burtonclub.nl/forum/viewtopi ... 11&start=0
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
Rusty schreef:zo´n apart filtertje is natuurlijk wel de makkelijkste oplossing, maar ik ben bang dat dan alles onder m´n motorkap onder de olie komt te zitten, volgens mij blaast er best veel lucht met olie door die slang.
is er iets op tegen om de caterontluchting aan te sluiten vlak voor de carburateur?
greetz,
Rusty
als er olie door die slang komt dan zou ik maar snel die olievulpijp eens vervangen, of je hele blok gelijk als dat niet helpt.
in die pijp zit een soort klep die er voor zorgt dat je olie in je carter blijft maar de schadelijke stoffen doorlaat zodat die weer worden verbrand.
dus geen olie anders rijd je auto op olie, en naar een pa 100 km stopt ie er mee omdat dan je boegies dicht zitten.
laat de druk eens meten in je blok kan je met het tuinslang verhaal doen, of laten doen bij burton car compagnie (gratis)
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
het is niet veel olie, maar genoeg om de boel vettig te maken, en ik heb me laten vertellen dat een visblok altijd een behoorlijke carterdruk heeft, heb al wel nieuwe zuigerveren liggen, als ik een keer tijd heb gaan die erop, zal allicht schelen!
olieverbruik is trouwens max 0.5 l per 2000 km (veel volgas op de snelweg)
olieverbruik is trouwens max 0.5 l per 2000 km (veel volgas op de snelweg)
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
volgens Jeroen scheelt het wanneer je een eendevulpijp op je visablokje monteert, dit zou voor een grotere onderdruk zorgen.
Op de site van ecas zag ik bovendien een soort terugslag-klep om in je carterontluchtingslang te monteren. (crankcase-pressure-dump valve)
In NL heb ik ze nog niet gevonden.
Ik heb trouwens ook wel eens gezien dat de carterontluchting gewoon naar het spatbord wordt geleid, maar dat lijkt me een behoorlijk milieu-onvriendelijke oplossing.
tot slot kun je het natuurlijk ook terugvoeren naar de carb maar dat kost je theoretisch iets vermogen. (warme zuurstofarme lucht)
B.
Op de site van ecas zag ik bovendien een soort terugslag-klep om in je carterontluchtingslang te monteren. (crankcase-pressure-dump valve)
In NL heb ik ze nog niet gevonden.
Ik heb trouwens ook wel eens gezien dat de carterontluchting gewoon naar het spatbord wordt geleid, maar dat lijkt me een behoorlijk milieu-onvriendelijke oplossing.
tot slot kun je het natuurlijk ook terugvoeren naar de carb maar dat kost je theoretisch iets vermogen. (warme zuurstofarme lucht)
B.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
inmiddels eindelijk het filter geplaatst, de motor heeft veel meer power, trekt goed door en heeft geen 'dood' punt meer in het toerengebied. een nadeeltje, bij volgas of bijna volgas geeft het wel een extra bak herrie!
uit deze test blijkt dus wel dat de motor eerst te weinig lucht kreeg, ik denk dat ik toch maar weer het orginele visafilter erop bouw met een turboslang, wel veel lucht, minder lawaai!
dus iemand geinteresseerd in een sportluchtfilter?
uit deze test blijkt dus wel dat de motor eerst te weinig lucht kreeg, ik denk dat ik toch maar weer het orginele visafilter erop bouw met een turboslang, wel veel lucht, minder lawaai!
dus iemand geinteresseerd in een sportluchtfilter?
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
filter
Bij de motorzaak op de hoek, of waar die bij jou ook zit, kun je speciale kleine filtertjes kopen. Deze worden gebruikt in offroad-scene... Zijn van het merk K&N. Ik heb um zelf erop en nix nie oliebende meer!!! Ik werkte eerst met een potje, maar dat werkte dus niet. Niets werkt ook niet. En dit filtertje werkt erg goed.