Pagina 1 van 2

Motor loopt alleen bij "spelen" met gas

Geplaatst: ma 28 sep, 2015 15:09
door MathijsH
Goedemiddag,

Sinds een paar weken, start m'n 2cv veel minder goed dan daarvoor.
Wanneer is start, lijkt hij na 2 slagen aan de slaan (toerental gaat aanzienlijk hoger dat de startmotor aankan. Ongeacht choke of gas slaat hij nagenoeg gelijk ook weer af.

Nogmaals starten. Iets meer slagen dan bij de eerste poging slaat hij aan (met choke helemaal open) en hou ik hem alleen aan de praat door met de het gas te spelen. Zonder gas, ongeacht de choke slaat hij na een paar tellen af. Ook met constant half gas slaat hij af.....

Alleen "gassen" werkt totdat het blokje redelijk op temperatuur is, dan kan er steeds wat choke vanaf maar ook dat bij een constante hoeveelheid gas staat hij af.

Opvallend, als ik gasgeef VLAK voordat hij afslaat, hoor je de luchtfilter en behoorlijk snakken naar lucht. Eenmaal weer op toeren, zelfde situatie als hierboven.

Waar moet ik starten?
Iemand tips?

Dank alvast!

Mathijs

Geplaatst: ma 28 sep, 2015 17:55
door David
First things first:

Wanneer is de ontsteking gecontroleerd?
Maw wanneer laatste beurt ?

Carburateur schoongemaakt?
(Kan wellicht iets van verstopte stationairsproeier zijn.)

Geplaatst: ma 28 sep, 2015 20:24
door MathijsH
Goede avond,

Dank voor je reactie, David.

Carburateur heb ik schoongemaakt. Contactpunten nog niet onderzocht (vorige herfst voor het laatst).
Kan de bobine de oorzaak zijn denk je? Of echt punten / vervulde carburateur?

En van die spoeier.... Heb ik daar ook last van bij continue "half gas" bijvoorbeeld? Ook in dat geval slaat hij af dus had ik zelf die sproeier uitgesloten. Dit laatste niet gehinderd door bijzonder veel technische kennis overigens).

Ik hoor het graag.

Groeten Mathijs!

Geplaatst: ma 28 sep, 2015 20:35
door achtpeter
Dat snakken naar lucht zal wel terugslag zijn. Inderdaad kans dat je het verhelpt met nieuwe contactpuntjes en condensator, maar ik zou ook op valse lucht controleren.

Geplaatst: ma 28 sep, 2015 22:07
door David
Ben het eens met achtpeter.
Check eerst eens op valse lucht bij de voet van je carburateur.

Dan puntjes controleren.

Check ook eens de staat van je bougies en bougiekabels etc.

De gebruikelijke dingen eerst controleren.

Geplaatst: di 29 sep, 2015 13:34
door MathijsH
Bedankt voor de tips! Ik ga er komend weekend mee aan de slag en zal een update sturen.

Dank en groeten!
Mathijs

Geplaatst: di 29 sep, 2015 18:05
door Sable Blanc
Da's 8 op 10 valse lucht. Als je carbu proper is en je hebt niets verdraaid. Heb je het primaire sproeiertje deftig gekuist en de kanaaltjes. Alles goed terug gechroefd?
Als het de puntjes zijn zou hij ook goed hikken en hotsen tijdens het rijden zeker als de motor warm is. De luchtfilter zal ook ferm gaan ploffen niet?

Geplaatst: di 29 sep, 2015 22:13
door David
Sable Blanc schreef:Da's 8 op 10 valse lucht. Als je carbu proper is en je hebt niets verdraaid. Heb je het primaire sproeiertje deftig gekuist en de kanaaltjes. Alles goed terug gechroefd?
Als het de puntjes zijn zou hij ook goed hikken en hotsen tijdens het rijden zeker als de motor warm is. De luchtfilter zal ook ferm gaan ploffen niet?
First things first.

Het is opeens ontstaan, niet na een reparatie.
Daarom systematisch alles nalopen. Ik zou niet durven zeggen dat het bijna zeker valse lucht is.
het kan van alles zijn....

Geplaatst: wo 30 sep, 2015 07:42
door Sable Blanc
toen ik m'n 2de mehari kocht was het na een paar maand moeilijk om constant goed te rijden.... Na veel zoeken... heb ik een scheef in gedraaide bougie gevonden.... een nieuwe culasse derop en alles ging goed nadien......inderdaad het kan van alles zijn...

Geplaatst: za 3 okt, 2015 14:44
door MathijsH
Goedemiddag,

Een korte update vanuit de garage.... Pakking vervanging en goed vastgezet. Loopt nu inderdaad een stuk stabieler en ook met half gas weer een constant hoger toerental.

Vandaag ook nieuwe contactpuntjes gekocht, deze zet ik er morgen wel in. Volgens mij daarna weer als nieuw! :)

Dank voor de tips!

Geplaatst: za 3 okt, 2015 21:14
door David
Vervang je ook de condensator?

Kies wel voor kwaliteitsonderdelen!

Geplaatst: zo 4 okt, 2015 21:42
door MathijsH
Ook condensator vervangen inderdaad.
Toch vind ik dat de motor blijft ploffen. Kun je ook duidelijk voelen bij de uitlaatklemmen (als ik het zo goed zeg).

Al een aantal keer opnieuw vastgezet, maar blijft een gedoe. Iemand nog tips?

Geplaatst: do 8 okt, 2015 19:10
door backfire
Uitlaat dichtmaken bedoel je? Loshalen en wat gumgum er tussen en weer vastzetten. Er zit vaak zoveel weer in de aansluitingen dat je deze nu mooi opvult met de gumgum.

Overigens ineens acties met de carburateur kan natuurlijk ook gewoon vuil zijn in de stationair sproeier, het is maar klein ding, dus een beetje gom kan al genoeg ellende veroorzaken. En tegenwoordig is de benzine niet meer van de kwalitieit welke wij gewend zijn en vergomt erg snel.

Geplaatst: do 8 okt, 2015 20:26
door MathijsH
Dank voor je reactie. GumGum dus.... Dank voor de tip!

Geplaatst: do 8 okt, 2015 22:44
door David
En de klemmen van Burton gebruiken.
Absoluut de beste.