Motor loopt alleen bij "spelen" met gas

MathijsH
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 10:50
Locatie: Mierlo

Motor loopt alleen bij "spelen" met gas

Bericht door MathijsH » ma 28 sep, 2015 15:09

Goedemiddag,

Sinds een paar weken, start m'n 2cv veel minder goed dan daarvoor.
Wanneer is start, lijkt hij na 2 slagen aan de slaan (toerental gaat aanzienlijk hoger dat de startmotor aankan. Ongeacht choke of gas slaat hij nagenoeg gelijk ook weer af.

Nogmaals starten. Iets meer slagen dan bij de eerste poging slaat hij aan (met choke helemaal open) en hou ik hem alleen aan de praat door met de het gas te spelen. Zonder gas, ongeacht de choke slaat hij na een paar tellen af. Ook met constant half gas slaat hij af.....

Alleen "gassen" werkt totdat het blokje redelijk op temperatuur is, dan kan er steeds wat choke vanaf maar ook dat bij een constante hoeveelheid gas staat hij af.

Opvallend, als ik gasgeef VLAK voordat hij afslaat, hoor je de luchtfilter en behoorlijk snakken naar lucht. Eenmaal weer op toeren, zelfde situatie als hierboven.

Waar moet ik starten?
Iemand tips?

Dank alvast!

Mathijs
2cv '76

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 28 sep, 2015 17:55

First things first:

Wanneer is de ontsteking gecontroleerd?
Maw wanneer laatste beurt ?

Carburateur schoongemaakt?
(Kan wellicht iets van verstopte stationairsproeier zijn.)

MathijsH
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 10:50
Locatie: Mierlo

Bericht door MathijsH » ma 28 sep, 2015 20:24

Goede avond,

Dank voor je reactie, David.

Carburateur heb ik schoongemaakt. Contactpunten nog niet onderzocht (vorige herfst voor het laatst).
Kan de bobine de oorzaak zijn denk je? Of echt punten / vervulde carburateur?

En van die spoeier.... Heb ik daar ook last van bij continue "half gas" bijvoorbeeld? Ook in dat geval slaat hij af dus had ik zelf die sproeier uitgesloten. Dit laatste niet gehinderd door bijzonder veel technische kennis overigens).

Ik hoor het graag.

Groeten Mathijs!
2cv '76

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » ma 28 sep, 2015 20:35

Dat snakken naar lucht zal wel terugslag zijn. Inderdaad kans dat je het verhelpt met nieuwe contactpuntjes en condensator, maar ik zou ook op valse lucht controleren.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 28 sep, 2015 22:07

Ben het eens met achtpeter.
Check eerst eens op valse lucht bij de voet van je carburateur.

Dan puntjes controleren.

Check ook eens de staat van je bougies en bougiekabels etc.

De gebruikelijke dingen eerst controleren.

MathijsH
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 10:50
Locatie: Mierlo

Bericht door MathijsH » di 29 sep, 2015 13:34

Bedankt voor de tips! Ik ga er komend weekend mee aan de slag en zal een update sturen.

Dank en groeten!
Mathijs
2cv '76

Sable Blanc
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 52
Lid geworden op: za 22 aug, 2015 16:19

Bericht door Sable Blanc » di 29 sep, 2015 18:05

Da's 8 op 10 valse lucht. Als je carbu proper is en je hebt niets verdraaid. Heb je het primaire sproeiertje deftig gekuist en de kanaaltjes. Alles goed terug gechroefd?
Als het de puntjes zijn zou hij ook goed hikken en hotsen tijdens het rijden zeker als de motor warm is. De luchtfilter zal ook ferm gaan ploffen niet?

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » di 29 sep, 2015 22:13

Sable Blanc schreef:Da's 8 op 10 valse lucht. Als je carbu proper is en je hebt niets verdraaid. Heb je het primaire sproeiertje deftig gekuist en de kanaaltjes. Alles goed terug gechroefd?
Als het de puntjes zijn zou hij ook goed hikken en hotsen tijdens het rijden zeker als de motor warm is. De luchtfilter zal ook ferm gaan ploffen niet?
First things first.

Het is opeens ontstaan, niet na een reparatie.
Daarom systematisch alles nalopen. Ik zou niet durven zeggen dat het bijna zeker valse lucht is.
het kan van alles zijn....

Sable Blanc
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 52
Lid geworden op: za 22 aug, 2015 16:19

Bericht door Sable Blanc » wo 30 sep, 2015 07:42

toen ik m'n 2de mehari kocht was het na een paar maand moeilijk om constant goed te rijden.... Na veel zoeken... heb ik een scheef in gedraaide bougie gevonden.... een nieuwe culasse derop en alles ging goed nadien......inderdaad het kan van alles zijn...

MathijsH
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 10:50
Locatie: Mierlo

Bericht door MathijsH » za 3 okt, 2015 14:44

Goedemiddag,

Een korte update vanuit de garage.... Pakking vervanging en goed vastgezet. Loopt nu inderdaad een stuk stabieler en ook met half gas weer een constant hoger toerental.

Vandaag ook nieuwe contactpuntjes gekocht, deze zet ik er morgen wel in. Volgens mij daarna weer als nieuw! :)

Dank voor de tips!
2cv '76

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » za 3 okt, 2015 21:14

Vervang je ook de condensator?

Kies wel voor kwaliteitsonderdelen!

MathijsH
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 10:50
Locatie: Mierlo

Bericht door MathijsH » zo 4 okt, 2015 21:42

Ook condensator vervangen inderdaad.
Toch vind ik dat de motor blijft ploffen. Kun je ook duidelijk voelen bij de uitlaatklemmen (als ik het zo goed zeg).

Al een aantal keer opnieuw vastgezet, maar blijft een gedoe. Iemand nog tips?
2cv '76

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 8 okt, 2015 19:10

Uitlaat dichtmaken bedoel je? Loshalen en wat gumgum er tussen en weer vastzetten. Er zit vaak zoveel weer in de aansluitingen dat je deze nu mooi opvult met de gumgum.

Overigens ineens acties met de carburateur kan natuurlijk ook gewoon vuil zijn in de stationair sproeier, het is maar klein ding, dus een beetje gom kan al genoeg ellende veroorzaken. En tegenwoordig is de benzine niet meer van de kwalitieit welke wij gewend zijn en vergomt erg snel.

MathijsH
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 10:50
Locatie: Mierlo

Bericht door MathijsH » do 8 okt, 2015 20:26

Dank voor je reactie. GumGum dus.... Dank voor de tip!
2cv '76

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » do 8 okt, 2015 22:44

En de klemmen van Burton gebruiken.
Absoluut de beste.

Plaats reactie