Motor loopt alleen bij "spelen" met gas
Motor loopt alleen bij "spelen" met gas
Goedemiddag,
Sinds een paar weken, start m'n 2cv veel minder goed dan daarvoor.
Wanneer is start, lijkt hij na 2 slagen aan de slaan (toerental gaat aanzienlijk hoger dat de startmotor aankan. Ongeacht choke of gas slaat hij nagenoeg gelijk ook weer af.
Nogmaals starten. Iets meer slagen dan bij de eerste poging slaat hij aan (met choke helemaal open) en hou ik hem alleen aan de praat door met de het gas te spelen. Zonder gas, ongeacht de choke slaat hij na een paar tellen af. Ook met constant half gas slaat hij af.....
Alleen "gassen" werkt totdat het blokje redelijk op temperatuur is, dan kan er steeds wat choke vanaf maar ook dat bij een constante hoeveelheid gas staat hij af.
Opvallend, als ik gasgeef VLAK voordat hij afslaat, hoor je de luchtfilter en behoorlijk snakken naar lucht. Eenmaal weer op toeren, zelfde situatie als hierboven.
Waar moet ik starten?
Iemand tips?
Dank alvast!
Mathijs
Sinds een paar weken, start m'n 2cv veel minder goed dan daarvoor.
Wanneer is start, lijkt hij na 2 slagen aan de slaan (toerental gaat aanzienlijk hoger dat de startmotor aankan. Ongeacht choke of gas slaat hij nagenoeg gelijk ook weer af.
Nogmaals starten. Iets meer slagen dan bij de eerste poging slaat hij aan (met choke helemaal open) en hou ik hem alleen aan de praat door met de het gas te spelen. Zonder gas, ongeacht de choke slaat hij na een paar tellen af. Ook met constant half gas slaat hij af.....
Alleen "gassen" werkt totdat het blokje redelijk op temperatuur is, dan kan er steeds wat choke vanaf maar ook dat bij een constante hoeveelheid gas staat hij af.
Opvallend, als ik gasgeef VLAK voordat hij afslaat, hoor je de luchtfilter en behoorlijk snakken naar lucht. Eenmaal weer op toeren, zelfde situatie als hierboven.
Waar moet ik starten?
Iemand tips?
Dank alvast!
Mathijs
2cv '76
Goede avond,
Dank voor je reactie, David.
Carburateur heb ik schoongemaakt. Contactpunten nog niet onderzocht (vorige herfst voor het laatst).
Kan de bobine de oorzaak zijn denk je? Of echt punten / vervulde carburateur?
En van die spoeier.... Heb ik daar ook last van bij continue "half gas" bijvoorbeeld? Ook in dat geval slaat hij af dus had ik zelf die sproeier uitgesloten. Dit laatste niet gehinderd door bijzonder veel technische kennis overigens).
Ik hoor het graag.
Groeten Mathijs!
Dank voor je reactie, David.
Carburateur heb ik schoongemaakt. Contactpunten nog niet onderzocht (vorige herfst voor het laatst).
Kan de bobine de oorzaak zijn denk je? Of echt punten / vervulde carburateur?
En van die spoeier.... Heb ik daar ook last van bij continue "half gas" bijvoorbeeld? Ook in dat geval slaat hij af dus had ik zelf die sproeier uitgesloten. Dit laatste niet gehinderd door bijzonder veel technische kennis overigens).
Ik hoor het graag.
Groeten Mathijs!
2cv '76
-
- Gebruiker
- Berichten: 52
- Lid geworden op: za 22 aug, 2015 16:19
Da's 8 op 10 valse lucht. Als je carbu proper is en je hebt niets verdraaid. Heb je het primaire sproeiertje deftig gekuist en de kanaaltjes. Alles goed terug gechroefd?
Als het de puntjes zijn zou hij ook goed hikken en hotsen tijdens het rijden zeker als de motor warm is. De luchtfilter zal ook ferm gaan ploffen niet?
Als het de puntjes zijn zou hij ook goed hikken en hotsen tijdens het rijden zeker als de motor warm is. De luchtfilter zal ook ferm gaan ploffen niet?
First things first.Sable Blanc schreef:Da's 8 op 10 valse lucht. Als je carbu proper is en je hebt niets verdraaid. Heb je het primaire sproeiertje deftig gekuist en de kanaaltjes. Alles goed terug gechroefd?
Als het de puntjes zijn zou hij ook goed hikken en hotsen tijdens het rijden zeker als de motor warm is. De luchtfilter zal ook ferm gaan ploffen niet?
Het is opeens ontstaan, niet na een reparatie.
Daarom systematisch alles nalopen. Ik zou niet durven zeggen dat het bijna zeker valse lucht is.
het kan van alles zijn....
-
- Gebruiker
- Berichten: 52
- Lid geworden op: za 22 aug, 2015 16:19
Goedemiddag,
Een korte update vanuit de garage.... Pakking vervanging en goed vastgezet. Loopt nu inderdaad een stuk stabieler en ook met half gas weer een constant hoger toerental.
Vandaag ook nieuwe contactpuntjes gekocht, deze zet ik er morgen wel in. Volgens mij daarna weer als nieuw!
Dank voor de tips!
Een korte update vanuit de garage.... Pakking vervanging en goed vastgezet. Loopt nu inderdaad een stuk stabieler en ook met half gas weer een constant hoger toerental.
Vandaag ook nieuwe contactpuntjes gekocht, deze zet ik er morgen wel in. Volgens mij daarna weer als nieuw!
Dank voor de tips!
2cv '76
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Uitlaat dichtmaken bedoel je? Loshalen en wat gumgum er tussen en weer vastzetten. Er zit vaak zoveel weer in de aansluitingen dat je deze nu mooi opvult met de gumgum.
Overigens ineens acties met de carburateur kan natuurlijk ook gewoon vuil zijn in de stationair sproeier, het is maar klein ding, dus een beetje gom kan al genoeg ellende veroorzaken. En tegenwoordig is de benzine niet meer van de kwalitieit welke wij gewend zijn en vergomt erg snel.
Overigens ineens acties met de carburateur kan natuurlijk ook gewoon vuil zijn in de stationair sproeier, het is maar klein ding, dus een beetje gom kan al genoeg ellende veroorzaken. En tegenwoordig is de benzine niet meer van de kwalitieit welke wij gewend zijn en vergomt erg snel.