Pagina 1 van 2

Mehari zonder sleutel

Geplaatst: di 17 nov, 2015 21:16
door Nirvana01
Mijn Mehari van 1970 moet ik starten zonder sleutel t.t.z. er komt helemaal geen sleutel aan te pas, je kan ze starten gewoon met destartknop. Nu denk ik dat het toch wijs zou zijn om dat iets moeilijker te maken voor eventuele dieven. Zijn er onder jullie Mehari-rijders die dit opgelost hebben of eventuele praktische oplossingen kunnen voorstellen.

Geplaatst: di 17 nov, 2015 21:17
door engbokho
Je kan een "modern" 2cv contactslot met stuurslot monteren.

Geplaatst: di 17 nov, 2015 21:20
door Nirvana01
Ik zou het liever wat "authentieker" willen houden, misschien wel een slot met sleutel maar dan zonder stuurslot. Misschien zijn er nog andere mogelijkheden?

Geplaatst: di 17 nov, 2015 21:24
door AZL57
een universeel slot onder je dash monteren. En de startknop laten zitten dat is leuk.

Geplaatst: di 17 nov, 2015 21:26
door 75-amitolee
Je kunt ook gewoon zo'n paraplu slot gebruiken. Dat is een stok met in het midden een slot met sleutel en aan haak beide zijden die je onder het koppelingspedaal en bovenaan door het stuurwiel haakt.

Verder kun je gewoon een stroomonderbreker ergens inbouwen , die worden in de racerij gebruikt en voor dure bolides worden die vaak door de verzekeringsmaatschappij verplicht gesteld indien zo'n auto in de stalling staat

Geplaatst: di 17 nov, 2015 22:11
door Spookeend
hoef je dan ook niet ergens een contact aan te zetten?

Geplaatst: di 17 nov, 2015 22:13
door bebe
AZL57 schreef:een universeel slot onder je dash monteren. En de startknop laten zitten dat is leuk.
Ik heb hier een contactslot gekocht:

http://www.amacoo.nl/contactschakelaar-2-pos

Onder mijn dashboard gemonteerd met een beugel en een startknop (remvloeistof controle schakelaar) op het dashboard van mijn 2cv.

Goedkope oplossing, geen stuurslot helaas.

Geplaatst: di 17 nov, 2015 22:27
door Nirvana01
Spokeend,ik moet wel een knop uittrekken zodat er een rood licht sxpchijnt hetgeen wil zeggen dat ik stroom heb op de startknop.

Bebe, om deze aan te sluiten heb je dus maar een stroomkabel nodig om aan te sluiten die je dan kan verbinden met startknop, juist of ben ik verkeerd?

Geplaatst: di 17 nov, 2015 22:34
door Thijs
Je kunt ook gewoon opeen onopvallende plaats een onderbreker monteren voor de stroom naar je bobine.
Dat heb ik ook gedaan.
Op een plaats waar ik het niet helemaal vertrouw met parkeren doe ik die schakelaar om.
Dan zal bij een ongeoorloofde startpoging de startmotor nog wel draaien maar gestart wordt er niet.
Daarbij ga ik er vanuit dat de dief er dan maar van af ziet aangezien de auto niet aanslaat.
De dief gaat dan (hoop ik) ook niet verder op zoek....

Geplaatst: di 17 nov, 2015 22:52
door Nirvana01
Spokeend,ik moet wel een knop uittrekken zodat er een rood licht sxpchijnt hetgeen wil zeggen dat ik stroom heb op de startknop.

Bebe, om deze aan te sluiten heb je dus maar een stroomkabel nodig om aan te sluiten die je dan kan verbinden met startknop, juist of ben ik verkeerd?

Geplaatst: di 17 nov, 2015 22:56
door bebe
Nirvana01 schreef:Spokeend,ik moet wel een knop uittrekken zodat er een rood licht sxpchijnt hetgeen wil zeggen dat ik stroom heb op de startknop.

Bebe, om deze aan te sluiten heb je dus maar een stroomkabel nodig om aan te sluiten die je dan kan verbinden met startknop, juist of ben ik verkeerd?
Als je die knop die je uittrekt vervangt door het contactslot ben je klaar volgens mij.
1 draad is 12 volt continu, is inkomend op contactslot.
Van je contactslot (contact 'aan') gaat er dan 1 draad naar je startknop, en nog een draad die naar de bobine gaat. Druk je op de startknop bij contact aan, gaat je startmotor draaien, omdat er nog een draad van de startknop naar de startmotor loopt.
Bovendien slaat je motor dan ook aan, omdat ook de bobine en ontsteking stroom krijgen.
Draai je de sleutel terug, krijgt de bobine geen stroom meer, en zet je de motor uit.

Geplaatst: di 17 nov, 2015 23:03
door Nirvana01
Bebe, daar had ik nog niet aan gedacht, is een goede denkpiste.

Geplaatst: di 17 nov, 2015 23:06
door bebe
Nirvana01 schreef:Bebe, daar had ik nog niet aan gedacht, is een goede denkpiste.
Nu zet jij de motor waarschijnlijk uit door de uittrekknop weer terug te duwen?

Geplaatst: di 17 nov, 2015 23:14
door Nirvana01
Inderdaad, als ik de knop terug induw valt de motor stil. Bedankt voor de goede tip

Geplaatst: wo 18 nov, 2015 07:16
door engbokho
Je originele contactslot hoort links onder de asbak te zitten. Je kan die contacsloten ook nog kopen.