toch nog opgehokt...

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

toch nog opgehokt...

Bericht door Spookeend » ma 7 dec, 2015 20:55

Video staat er wat lomp tussen, kijk ik nog een keer naar....

maaruh, ik had al een tikkie hoog verbruik, ruim een liter op 1000 km.... maar geen lekkages. Olievulpijp gereviseerd, nog niet goed, een oude opgezocht, met water gecheckt en die is goed, maar verbruik bleef hoog.

En toen opeens scheef remmen, tja, dan weet je weer hoe laat het is...
Zo te zien achterste keerring. Hoop werk weer.

Remmen allemaal gedaan, blokken allemaal vervangen en de rest weer ontvet.

Cilynders gaan er nog even af want ik vermoed dat de schraapveren niet goed zitten of misschien iets anders wat het olieverbruik verklaart?

Blok liep als een topper, maar de bougies zijn heel erg vet en de uitlaat van binnen heeft een dikke plakkerige roetlaag...

(wel jammer dat mijn revisie versnellingsbak nog niet klaar is, kan het van de lente weer allemaal open....)

http://www.spookeend.nl/2015/12/07/toch-nog-opgehokt/
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » ma 7 dec, 2015 22:08

Hoi Spook, de video werkt bij mij niet.
Heb je geen reserve blokje? Zijn soms voor niet te veel geld te koop. In ieder geval succes met de revisie.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » ma 7 dec, 2015 22:16

ja, uhm, reserve blokje moeten we nog reviseren, ligt al een paar maanden te wachten....

en raar dat de video niet werkt? gedoe ook, ik word te oud voor die gein. lol
www.spookeend.nl
Spookeend V1.0 = Crashed

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » ma 7 dec, 2015 22:44

Tjonge dat lekt als een malle....

Het irritante is dat het blok er dan weer uit mag...

Pakking oliepomp in orde?

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » di 8 dec, 2015 16:25

nou.....

waarschijnlijk, als we de zuigers en cilynders goed bekijken (foto's volgen) dan heb ik net aan geen goede warmloper gehad....

gevolg toch wat groeven in de wanden --> geen goede afdichting van zuigerveren --> hoog olieverbruik + hoge carterdruk --> achterste keerring eraan..... --> veel druppende olie onder de eend....

dus...
www.spookeend.nl
Spookeend V1.0 = Crashed

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » di 8 dec, 2015 16:34

Dat is niet echt handig...

Een idee hoe de warmloper zou kunnen komen?

TB
Moderator

Bericht door TB » di 8 dec, 2015 20:25

Ik gok door te weinig olie dan.

Bizar veel olie dat je zo plots verliest. Keerring of oliepompdeksel. Of oliezeefje, maar lijkt me niet. Meer opties heb je daar niet. Ben benieuwd.

Dat olieverbruik kan verklaard worden door de schade aan de cilinderwanden, maar vergeet de klepseals niet.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » di 8 dec, 2015 20:41

tja. olie weet ik niet, ik was er erg attent op omdat het allemaal nog vers was, het nieuwe blok heeft zo nog geen 10.000 km gedraaid....

misschien toch inrijden ofzo?
mijn maatje, Bart, zei ook wel dat de tolleranties van zuiger / cilynder erg klein waren....

we gaan het zien, ff spullen bestellen, volgende week cilynders honen en alles maar weer inbouwen.
www.spookeend.nl
Spookeend V1.0 = Crashed

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » za 2 jan, 2016 22:29

naja, zuigers en cilynders terug naar leverancier, die wilde ze graag even zien, zitten al die pokkefeestdagen er tussen....

dus maar even het oude blok erin gelepeld, maar.....

Ben ik nou weer zo verwend? of loopt ie echt niet?

met veel moeite haalt ie de 100, voelt allemaal zo futloos....

hoop snel weer bigbore erin te hebben zeg, wat is een beetje pit meer toch een groot genot!
www.spookeend.nl
Spookeend V1.0 = Crashed

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schermer » ma 4 jan, 2016 11:11

Jammer dat het zo lang duurt, maar wel lekker dat er even goed naar gekeken word. En het went inderdaad heeeel snel een beetje extra power. Rijd zo veel soepeler met m'n visa blokje.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » ma 4 jan, 2016 22:14

wat denk je? is een ouder ingelopen visablokkie betrouwbaarder dan een verse bigbore?

heb nog 2 visablokkies liggen namelijk.....

en dat hoeft tegenwoordig toch niet meer met sensors enz?
www.spookeend.nl
Spookeend V1.0 = Crashed

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schermer » do 7 jan, 2016 20:32

Het is gelukkig wat rustiger op het forum, anders had je hier een beerput opengetrokken. Visa versus big bore.

mijn menig:

Een goed visa blokje is betrouwbaarder dan een big bore. Maar al te vaak lees je over big bore's die een warmloper hebben gehad, de stalen cilinders kunnen de warmte van die 50cc extra niet goed kwijt. Daarom maakte citroen ze bij de visa ook van aluminium, dat heeft een veel beter warmte geleiding.
Daarom maakt filip nu ook nieuwe 650cc cilinders(voor een eendenblok) van aluminium, minder last van warmlopers.

Bij visa schijnt het carter van een iets zwakkere legering te zijn en snelle kapot te gaan. Maar ik ken niemand bij wie dat ook werkelijk gebeurd is, is denk ik meer iets van de 24 uurs racers.

Het ontstekings gedoe van de visa met sensoren is al lang niet meer nodig. Er zijn adapters te koop om de 2 magneetjes te plaatsen die nodig zijn voor een 123 ontsteking, werkt prima, is er ook van de concurrent van 123. Er is een 123 met speciale curve'voor de visa maar ik ken ook mensen die er een standaard 123 opzetten en dat draait ook gewoon. Nog mooier is de 1-2 spark volledig programeerbaar en ik denk nog betrouwbaarder. Die gaat er bij mij nu ook inkomen, om lekker mee te spelen.

Je moet alleen nog wel 4 afstandsringen tussen je blok en je versnellingsbak doen, anders loopt de starterkrans tegen je koppelingshuis. Of je vliegwiel laten afdraaien (pakt ie wel erg lekker op), of de starterkrans laten verplaatsen (5 mm van de aanslag laten afdraaien), de afstandsringen zijn meestal de gemakkelijkste en goedkoopste oplossing.

Tussen de prestaties zit niet al te veel verschil, de big bores zijn vaak ietsjes sneller.

Zelf rij ik met een visa met nieuwe zuigerveren en vers ingeslepen kleppen. Een afgedraaid vliegwiel, voor het lekkere optrekken en een zelf gemaakte powertube, van een stuk pijp uit een melkmachine (soort van melk de witte motor dus) en dus ook iets groter sproeiers. De powertube is eigenlijk een must have, visa's houden van veel en het liefst koude lucht, het verschil met en zonder is veel groter dan met een eendenblok. Maar tot nu toe rijdt het super :D Op een goede dag 135 op de teller, inhalen is geen probleem en de aanhanger voel ik bijna niet.

Het grootste probleem is denk ik, een visa inbouwen is veel duurder (motorblokje kopen, evt reviseren, ontsteking, adapter voor ontsteking) en meer werk. Bij de big bore is wat gemakkelijker, je koopt een setje en een paar uur later kun je rijden.

Maar goed dit is mijn mening.
Laatst gewijzigd door schermer op do 7 jan, 2016 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schermer » do 7 jan, 2016 20:38

Oh ja en dat gedoe bij de visa met het elektronische stationair afsluitpennetje prul ding. Oplossing: het het stationairsproeigeval weggooien en er een stationair sproeier van een eendencarb indraaien, loopt erg mooi stationair en geen gezeik meer.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » di 26 jan, 2016 22:41

kan er niet gewoon een eenden carb op dan?

power tube ga ik eens ff voor zitten dan maar...

blok begint weer in elkaar te geraken, maar daarna ga ik eerst eens een goed reserve blokkie reviseren en dan es kijken naar de visa blokken....

en nog een keer een versnellingsbak, staat nog het een en ander op de do-to-list.....

maar omdat het een daily driver is moet ik gewoon rijden met dat ding!

Maar ik mis de extra porrie echt enorm!
www.spookeend.nl
Spookeend V1.0 = Crashed

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schermer » wo 27 jan, 2016 20:26

In principe kan er gewoon een eendencarb op (en dan waarschijnlijk wel met een eendenspruitstuk) maar met een eendencarb word de motor iets geknepen. Een visa carb is berekend op de iets grotere motorinhoud. Een solex visa carb is in feite niets moeilijker dan een standaard eendencarb. Je moet hem alleen iets versimpelen, dop alle acuumslangetjes af en doe er een eendenstationairzproeier in en klaar is kees. Misschien een leuk experiment, eens kijken wat een big bore kit doet met een visa carb. En eventueel een powertube.

Plaats reactie