Koppeling?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ami6rudolf
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: za 5 dec, 2015 14:40
Locatie: Les Biefs, Frankrijk
Contacteer:

Koppeling?

Bericht door Ami6rudolf » di 8 dec, 2015 08:18

Ik merk dat op dit forum nogal wat kenners zitten dus vandaar mijn vraag.
Als ik bij mijn ami 6 met am2-c motor uit 1968 het contact uitzet, de koppeling indruk en de auto in zijn vrij zet en de koppeling op laat komen dan hoor ik bij de motor een geluid dat lijkt op een schurend geluid wat steeds zwakker wordt.
Iemand enig idee wat dat zou zijn? Auto rijdt en trekt verder naar mijn idee goed. Helaas ken ik de onderhoudshistorie niet. Franse auto, woon daar ook.
Ami 6 break 1968
Peugeot 304 cabriolet 1973
2 moderne Renaults

Gebruikersavatar
Ami6rudolf
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: za 5 dec, 2015 14:40
Locatie: Les Biefs, Frankrijk
Contacteer:

Bericht door Ami6rudolf » wo 9 dec, 2015 19:28

Goh, geef ik een compliment aan de mensen met kennis en krijg ik geen enkele reactie.....
Ik zie dat de koppelindsplaat rondblijft draaien en uiteindelijk uitgedraaid is.
Ami 6 break 1968
Peugeot 304 cabriolet 1973
2 moderne Renaults

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 528
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » wo 9 dec, 2015 19:47

dat schurend geluid is alleen maar even op het moment dat de koppeling bijna pakt?
Want dat zou roest op vliegwiel kunnen zijn en gaat vanzelf weg
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1217
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » wo 9 dec, 2015 19:48

AM2-C is met een centrifugaalkoppeling? Dan zou je best iets kunnen horen draaien, maar ik heb geen ervaring met die dingen..... :cry:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1160
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » wo 9 dec, 2015 19:58

Volgens mij hoor je dan het centrifugaal gedeelte van je koppeling dat nog even blijft draaien. Kan geen kwaad denk ik. Je hebt wel een speciaal motortje hoor. Een kennis van mij heeft er zo een in zijn dyane. Was erg leuk om een keer te zien hoe dat nou precies in elkaar zat, al was dat dan voor een reparatie vlak oor de wereldmeeting.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5240
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 9 dec, 2015 20:43

ja de trommel van centrifugaal koppeling blijft draaien. Geen probleem. Als je die trommel met je vinger zijdelings kunt bewegen dan moet er een nieuw lagertje in. Kun je gewoon ergens bij een lager firma bestellen dan zijn ze een stuk goedkoper dan bij citroen.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Ami6rudolf
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: za 5 dec, 2015 14:40
Locatie: Les Biefs, Frankrijk
Contacteer:

Bericht door Ami6rudolf » wo 9 dec, 2015 20:57

Bedankt allemaal, ik dacht even dat de koppeling ook vervangen moest worden. Inmiddels is bijna alles onder de motorkap vernieuwd.
Hoe zoe een speciaal motortje "schermer"?
Ami 6 break 1968
Peugeot 304 cabriolet 1973
2 moderne Renaults

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 808
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » wo 9 dec, 2015 21:41

De motor op zich is niet echt bijzonder maar je hebt een zgn centrifugaal koppeling als extra waardoor je kan wegrijden zonder het koppelingspedaal te gebruiken. In frankrijk hadden de meeste 2cv's en Ami's in de 50/60's dat, in NL was het niet echt populair.
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Gebruikersavatar
Ami6rudolf
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: za 5 dec, 2015 14:40
Locatie: Les Biefs, Frankrijk
Contacteer:

Bericht door Ami6rudolf » vr 11 dec, 2015 07:40

Dus zonder dat ik de koppeling intrap kan ik hem in de eerste versnelling zetten alleen gas geven en rijdden?!
Ami 6 break 1968
Peugeot 304 cabriolet 1973
2 moderne Renaults

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5240
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 11 dec, 2015 08:04

ja exact :wink: Alleen moet je het stationair toerental goed zetten. Zo laag dat ie net begint te kruipen. Ik heb 2 eenden met dit systeem. Werkt op zich prima. Een paar kleine nadelen. Hij remt soms niet af op de motor, je kunt hem niet aan duwen en bij het parkeren altijd de handrem nodig.
diverse Citroens, wat anders.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3078
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 11 dec, 2015 10:38

De carburateur is ook een beetje anders. ..

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3078
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 11 dec, 2015 21:56

Het schiet me net te binnen.
Er zit een gasklepvertrager in de carburateur.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5240
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 11 dec, 2015 23:18

of ernaast bij de oudere versies :wink:
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie