Hoi,
Nadat mijn vorige 2cv het niet won van een twingo heb ik een tijdje geprobeerd non-2cv te rijden maar 'das niets voor mij' dus sinds gisteren ben ik weer trots eigenaar, ditmaal van een transat 1984,
Vandaag de helft van mijn dag vrijgemaakt en lekker getourd maar ik kwam erachter dat mn 2cv een beetje knarst wanneer ik m in en uit de 3e versnelling haal, 1, 2 en 4 geen probleem maar 3 hoor ik echt duidelijk was.
Hebben jullie een tip waar ik aan zou kunnen liggen?
Versnellingsbak knarst bij 3e versnelling
Het knarsen is te horen op het moment dat je de auto in de versnelling zet,TimVS schreef:Wanneer is het karsen te horen? bij het schakelen, bij het optrekken, afremmen op de motor,...
Wat nooit kwaat kan is als je de olie eens vervangt. goed kijken of er veel smurrie/metaaldeeltjes inzit.
Ik moest vandaag heen en weer naar Friesland dus natuurlijk gingen we met de kwak en toen merkte ik dat wanneer je heen rustig schakelt, (uit z'n 2, adem halen in zn vrij en dan in zn 3) dat het geluid veel minder vaak voorkomt.
je kunt ook tussen 2 en 3 de koppeling even op laten komen (double clutch) werkt bij mijn 57er ook. Die kraakt na een kilometer of tien als ie warm wordt in de 2 en 3. Ik denk aan versleten synchromesh ringen. Maar ik heb van een engelsman de tip gekregen de tandwielen eens te spoelen??? Er zou zich rommel tussen de synchromeshen kunnen verzamelen. Wie weet, ik heb het zelf nog niet geprobeerd.
diverse Citroens, wat anders.
Inderdaad wil ouderwets dubbel clutchen bij gekraak nog wel helpen, in onze fiat 500 moest het altijd, want niet gesynchroniseerd. En bij het terugschakelen ook nog tussengas geven. Als je het eenmaal onder de knie hebt rijdt het heerlijk.
Maar het is misschien makkelijker om de bakolie eens te wisselen. Zit er nu wel genoeg in? Word ook nog wel eens vergeten. Bakolie wisselen met warme motor. Kijk of er niet veel slijpsel en troep in zit. En gebruik een goede versnellinsbak olie (gl4) Ik heb zelf zeer goede ervaring met red line olie. Is bijna 2x zo duur maar schakeld merkbaar beter en is altijd nog goedkoper dan een andere versnellingsbak of een revisie.
Maar het is misschien makkelijker om de bakolie eens te wisselen. Zit er nu wel genoeg in? Word ook nog wel eens vergeten. Bakolie wisselen met warme motor. Kijk of er niet veel slijpsel en troep in zit. En gebruik een goede versnellinsbak olie (gl4) Ik heb zelf zeer goede ervaring met red line olie. Is bijna 2x zo duur maar schakeld merkbaar beter en is altijd nog goedkoper dan een andere versnellingsbak of een revisie.