Velgen verzinken
-
- Heavy user
Velgen verzinken
Omdat ik een klein ongelukje heb gehad (met de Eend uit de rotonde gevlogen) moet ik 1 nieuwe velg onder m'n Eend zetten. Die moet natuurlijk een mooi kleurtje krijgen, maar wat als ik nou al mijn velgen laat verzinken ? Trekken bij het verzinken mijn velgen krom of valt dat mee ? En breekt de zinklaag er niet af bij het er om leggen van de band ?
Afblijven.
verzinken
Verzinken kent 2 methoden;
Bad verzinken (thermisch), oftewel een groot bad met warm zink en je doopt er staal in. Nadeel voor je velgen is dat de zink laag nogal grof is en dan loopt je band leeg. De verzinkte chassis zijn op deze manier verzinkt.
Elektrolitisch verzinken, oftewel uit de natuurkunde les de werking van de kathode en de anode.
Het laatste kan er mooi uit zien maar ik heb geen idee wat de kosten zijn. Misschien net zo duur als verchromen en dat is mooier. Het eindresultaat wordt bepaald door het goed schoon zijn van je velgen. Dus eerst stralen en ontvetten en dan verzinken.
Je velgen trekken niet krom, beschadigen kan natuurlijk altijd maar door de zinklaag worden krassen beschermd door het zink.
Groeten Joost
Bad verzinken (thermisch), oftewel een groot bad met warm zink en je doopt er staal in. Nadeel voor je velgen is dat de zink laag nogal grof is en dan loopt je band leeg. De verzinkte chassis zijn op deze manier verzinkt.
Elektrolitisch verzinken, oftewel uit de natuurkunde les de werking van de kathode en de anode.
Het laatste kan er mooi uit zien maar ik heb geen idee wat de kosten zijn. Misschien net zo duur als verchromen en dat is mooier. Het eindresultaat wordt bepaald door het goed schoon zijn van je velgen. Dus eerst stralen en ontvetten en dan verzinken.
Je velgen trekken niet krom, beschadigen kan natuurlijk altijd maar door de zinklaag worden krassen beschermd door het zink.
Groeten Joost
Ik heb gehoord dat als je een 2ehands velg laat verzinken of poedercoaten ze weer zullen verder roesten op de rand (waar het staal op elkaar is gelast). daar kom je gewoon niet bij/tussen!!
Ik zou als je het echt goed wil doe 4 nieuwe velgen kopen en die laten stralen dan verzinken of poedercoaten.
Job
Ik zou als je het echt goed wil doe 4 nieuwe velgen kopen en die laten stralen dan verzinken of poedercoaten.
Job
-
- Heavy user
Volgens mij is het electrolytisch verzinken, omdat het de meest mooie methode is.
Het is misschien wat moeilijk om in die naadjes te komen, maar die velgen zijn aardig roestvrij, dus misschien kan ik het er op wagen. Mochten ze toch vrolijk verder rotten, dan kan ik ze altijd nog laten spuiten ofzo.
Het is misschien wat moeilijk om in die naadjes te komen, maar die velgen zijn aardig roestvrij, dus misschien kan ik het er op wagen. Mochten ze toch vrolijk verder rotten, dan kan ik ze altijd nog laten spuiten ofzo.
Afblijven.
er is nog een methode: schoperen (vlamverzinken) hierbij wordt zink door een vlammetje gespoten. Straalbedrijven doen het vaak. Schoperen kun je heel gericht doen (onderkant deuren, raamsponningen e.d.)
Trouwens bij verchromen komt heel wat kijken eerst komt er een laag koper (ofschoon veel bedrijven nu een andere ondergrond gebruiken). Alle lagen moeten steeds gespoeld en gepolijst worden. Vandaar dat het zo duur is.
Trouwens bij verchromen komt heel wat kijken eerst komt er een laag koper (ofschoon veel bedrijven nu een andere ondergrond gebruiken). Alle lagen moeten steeds gespoeld en gepolijst worden. Vandaar dat het zo duur is.
Je kunt een velg prima thermisch verzinken, alleen hebben de meeste verzinkerijen er niet zo'n zin in .Trekken bij het verzinken mijn velgen krom of valt dat mee ? En breekt de zinklaag er niet af bij het er om leggen van de band ?
daarna moeten ze gepoedercoat worden (verzinken en daarna poedercoaten heet duplexen) of netjes geverfd.
anders sluit je band niet af door het ruwe zink.
electrolitisch verzinken heeft geen zin, de naad tussen de velgdelen blijft gewoon roesten, en waarschijnlijk gaat hij zelfs harder roesten doordat het electroliet erin trekt, en voor extra corrosie zorgt.
groet,
Hubert
-
- Heavy user
-
- Regelmatige poster
-
- Heavy user
-
- Heavy user
-
- Heavy user
- Punky
- Addicted user
- Contacteer:
Zieke geest!!!Lelijke Eend schreef:Ja, op de plankjes voor in de kamer van z'n kids
Duintje zullen we dit maar verwijderen voordat het een zedenzaak gaat worden.

Laatst gewijzigd door Punky op vr 19 nov, 2004 01:55, 1 keer totaal gewijzigd.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!