Nieuwsgierigheid. Hoe anders rijdt een 2cv met frotteurs?
Nieuwsgierigheid. Hoe anders rijdt een 2cv met frotteurs?
Gewoon even nieuwsgierigheid van mij. Mijn eend, een van de laatste, 1988, heeft het veerpottensysteem. Rijdt prima vind ik. Maar ik weet ook niet beter.
Laatst was er een aflevering op van Wheeler Dealers waarbij ze een oude eend met frotteurs en batteurs repareerde. Vorige week zocht ik wat op internet naar eenden ( je moet blijven dromen hè) en daar werd er eentje specifiek aangeboden met dit veersysteem.
Daarom ging ik me eigenlijk steeds meer afvragen wat het verschil in rijden nu echt is? Hoe het technisch zit begrijp ik wel. Maar wordt een eend nu echt zoveel soepeler?
Laatst was er een aflevering op van Wheeler Dealers waarbij ze een oude eend met frotteurs en batteurs repareerde. Vorige week zocht ik wat op internet naar eenden ( je moet blijven dromen hè) en daar werd er eentje specifiek aangeboden met dit veersysteem.
Daarom ging ik me eigenlijk steeds meer afvragen wat het verschil in rijden nu echt is? Hoe het technisch zit begrijp ik wel. Maar wordt een eend nu echt zoveel soepeler?
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
Het oude veersysteem deint meer en is nog comfortabeler, het beste om eens mee te rijden, alleen zit ik in het Noorden van het land.
Maar er is toch wel iemand van dit forum die bij jou in de buurt woont en die in het bezit is van een 2CV met een oud veersysteem en jou eens mee wil nemen voor een proefrit!?
Maar er is toch wel iemand van dit forum die bij jou in de buurt woont en die in het bezit is van een 2CV met een oud veersysteem en jou eens mee wil nemen voor een proefrit!?
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
Dat klopt, bij de latere types zijn de frotteurs en batteurs idd. vervangen door schokdempers.
Veerpotten zitten er altijd onder en deze zijn nooit veranderd, alleen in 1955 hebben ze een paar maanden open veerpotten gehad.
Er is ook nog een derde variant geweest; wel batteurs en de frotteurs waren dan vervangen door schokdempers
Veerpotten zitten er altijd onder en deze zijn nooit veranderd, alleen in 1955 hebben ze een paar maanden open veerpotten gehad.
Er is ook nog een derde variant geweest; wel batteurs en de frotteurs waren dan vervangen door schokdempers
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
oud systeem is veel zachter dan het nieuwe omdat de demping van de frotteurs over de hele veerweg gelijk is. De batteurs houden de wielen perfect op de grond geen stuiteren over putdeksels en dergelijke. Ik heb op mijn 83 een vooras van een begin jaren '70 model geplaatst die auto rijdt echt veel zaliger nu
diverse Citroens, wat anders.
Dan kan ik dat maar beter nooit ervaren. Dat deinen en vering vind ik nu al leuk. Laat staan met zo'n systeemAZL57 schreef:oud systeem is veel zachter dan het nieuwe omdat de demping van de frotteurs over de hele veerweg gelijk is. De batteurs houden de wielen perfect op de grond geen stuiteren over putdeksels en dergelijke. Ik heb op mijn 83 een vooras van een begin jaren '70 model geplaatst die auto rijdt echt veel zaliger nu
Dan blijf ik internet afspeuren en mijn bankrekening checken of er niet toevallig een onbekende zijn erfenis aan mij heeft nagelaten
-
- Veelvuldig poster
Mijn ami had die combi destijds ook. Reed erg fijn.
De Assen zijn vast nog wel te vinden. Heb nog een ami 8 as waarin de punten voor de batteurs nog wel zitten maar niet zijn uitgeboord. Alleen weet ik niet of deze te gebruiken is op een 2cv gezien de stuuras een andere stand heeft.
De Assen zijn vast nog wel te vinden. Heb nog een ami 8 as waarin de punten voor de batteurs nog wel zitten maar niet zijn uitgeboord. Alleen weet ik niet of deze te gebruiken is op een 2cv gezien de stuuras een andere stand heeft.
Citroén rolls better than a Rolls!