Pagina 1 van 2

Nieuwsgierigheid. Hoe anders rijdt een 2cv met frotteurs?

Geplaatst: zo 17 apr, 2016 08:36
door Dirk85
Gewoon even nieuwsgierigheid van mij. Mijn eend, een van de laatste, 1988, heeft het veerpottensysteem. Rijdt prima vind ik. Maar ik weet ook niet beter.

Laatst was er een aflevering op van Wheeler Dealers waarbij ze een oude eend met frotteurs en batteurs repareerde. Vorige week zocht ik wat op internet naar eenden ( je moet blijven dromen hè) en daar werd er eentje specifiek aangeboden met dit veersysteem.

Daarom ging ik me eigenlijk steeds meer afvragen wat het verschil in rijden nu echt is? Hoe het technisch zit begrijp ik wel. Maar wordt een eend nu echt zoveel soepeler?

Geplaatst: zo 17 apr, 2016 09:19
door Bertje Beige
Het oude veersysteem deint meer en is nog comfortabeler, het beste om eens mee te rijden, alleen zit ik in het Noorden van het land.

Maar er is toch wel iemand van dit forum die bij jou in de buurt woont en die in het bezit is van een 2CV met een oud veersysteem en jou eens mee wil nemen voor een proefrit!?

Geplaatst: zo 17 apr, 2016 09:28
door st@f
ik dacht dat een 2cv met frotteurs & batteurs geen (normale) schokdempers had maar wel veerpotten

Geplaatst: zo 17 apr, 2016 09:41
door Bertje Beige
Dat klopt, bij de latere types zijn de frotteurs en batteurs idd. vervangen door schokdempers.

Veerpotten zitten er altijd onder en deze zijn nooit veranderd, alleen in 1955 hebben ze een paar maanden open veerpotten gehad.

Er is ook nog een derde variant geweest; wel batteurs en de frotteurs waren dan vervangen door schokdempers :wink:

Geplaatst: zo 17 apr, 2016 10:24
door WillemT
Dirk,

ik woon in de buurt (Veghel) en heb een AK400 uit 1971 met frotteurs, batteurs en schokdempers.
Ik heb ook een special uit 1984, je merkt het verschil. De AK rijdt gewoon lekkerder (al kan ie niet zo hard...)

Geplaatst: zo 17 apr, 2016 10:32
door Bertje Beige
Frotteurs, batteurs en schokdempers? Ik heb nooit geweten dat dat ook bestaan heeft :shock: Dat zal stug zijn!?

Geplaatst: zo 17 apr, 2016 16:54
door Dirk85
Bertje Beige schreef:Frotteurs, batteurs en schokdempers? Ik heb nooit geweten dat dat ook bestaan heeft :shock: Dat zal stug zijn!?
Misschien voor een hoger laadvermogen?

Geplaatst: zo 17 apr, 2016 17:48
door engbokho
Een Ak 400 heeft standaard alleen schokbrekers en batteurs.

Geplaatst: zo 17 apr, 2016 17:50
door AZL57
oud systeem is veel zachter dan het nieuwe omdat de demping van de frotteurs over de hele veerweg gelijk is. De batteurs houden de wielen perfect op de grond geen stuiteren over putdeksels en dergelijke. Ik heb op mijn 83 een vooras van een begin jaren '70 model geplaatst die auto rijdt echt veel zaliger nu ;-)

Geplaatst: zo 17 apr, 2016 19:52
door Dirk85
AZL57 schreef:oud systeem is veel zachter dan het nieuwe omdat de demping van de frotteurs over de hele veerweg gelijk is. De batteurs houden de wielen perfect op de grond geen stuiteren over putdeksels en dergelijke. Ik heb op mijn 83 een vooras van een begin jaren '70 model geplaatst die auto rijdt echt veel zaliger nu ;-)
Dan kan ik dat maar beter nooit ervaren. Dat deinen en vering vind ik nu al leuk. Laat staan met zo'n systeem :lol:

Dan blijf ik internet afspeuren en mijn bankrekening checken of er niet toevallig een onbekende zijn erfenis aan mij heeft nagelaten :wink:

Geplaatst: ma 18 apr, 2016 17:03
door AZL57
zo'n as zal niet veel kosten maar ze worden wel zeldzamer. Succes met je zoektocht. :wink:

Geplaatst: di 19 apr, 2016 00:19
door Marco250
Dirk85 schreef:
Bertje Beige schreef:Frotteurs, batteurs en schokdempers? Ik heb nooit geweten dat dat ook bestaan heeft :shock: Dat zal stug zijn!?
Misschien voor een hoger laadvermogen?
Toch klopt dit wel: frotteurs/batteurs voor en schokbrekers achter. Zo is het op mijn 250..... toch? Ik twijfel nu zelf

Geplaatst: di 19 apr, 2016 07:14
door Bull Frog Bleu
Mijn ami had die combi destijds ook. Reed erg fijn.

De Assen zijn vast nog wel te vinden. Heb nog een ami 8 as waarin de punten voor de batteurs nog wel zitten maar niet zijn uitgeboord. Alleen weet ik niet of deze te gebruiken is op een 2cv gezien de stuuras een andere stand heeft.

Geplaatst: di 19 apr, 2016 08:02
door AZL57
Heeft niets met laadvermogen te maken. Hydraulische dempers zijn gewoon goedkoper dan de frotteurs en batteurs en makkelijker te monteren. Beter voor de winst van de fabriek... :roll:

Geplaatst: di 19 apr, 2016 13:37
door David
Sommige draagarmen van (oudere) 2cv's waar af fabriek al schokbrekers onder gemonteerd zaten, hebben nog wel de bevestigingspunten voor frotteurs en batteurs.
Ombouwen is dan prima mogelijk.