Pagina 1 van 2

Nep ZDZ

Geplaatst: ma 2 mei, 2016 23:31
door bebe
Ik ben al enkele jaren bezig met een 84er Eend die te goed was om te slopen, maar te slecht om eventjes door de APK te 'jassen'.

In 2010 gekocht voor slechts 400 euro, daar krijg je ze nu niet meer voor mee....
Motor en bak waren prima, koets was al eens opgeknapt, maar al weer aardig rot ondertussen.

Nu had ik nog een losse koets staan, waar voetenbak, achterpaneel, bodemplaat en wielkast al eens op een nette manier ingelast waren. Was een gestrand project van een andere liefhebber.

Heb er zelf een nieuw half voorruitframe ingelast, en diverse gepopnagelde plaatjes vastgelast.

Stuurhuis gereviseerd, evenals de remklauwen. RVS remleidingen, wielremcilinders, fuseepennen, wiellagers voor enz.

Motortje voorzien van nieuwe keeringen, brilrubbers, zuigerveren, koppelingsplaat en drukgroep.

Afgelopen jaar niet zo veel aan gedaan, maar al lang geleden geïnspireerd door Ed147 vandaag begonnen met het dichtlassen van de derde zijruitjes.
Mijn Eend hoeft geen 60er jaren lookalike te worden, maar een ZDZ replica uit de jaren '70.

Heb dit altijd één van de leukste Eendjes gevonden, vandaar.
Tijdje geleden originele ZDZ panelen gekocht, maar het is een hels karwei om deze netjes in te lassen (alle respect voor Citroen AZU). Daarom gekozen voor het dichtmaken van de bestaande ruitframes.

Niet origineel, maar het gaat mij uiteindelijk om de lol die ik van mijn 2CV heb....

Kleur wordt Gamma, "warm grijs", geen originele ZDZ kleur, maar mooie kleur voor een Eend. Deels gerold en deels gespoten met spuitbussen.

Ruitframe dichtgelast, linkerkant nog te gaan...
Afbeelding

Extra steun aan de binnenkant voor stevigheid paneel
Afbeelding

Vanavond de buitenkant in de epoxy primer gezet, daarna kan het plamuur- en schuurfeest beginnen :D

Geplaatst: di 3 mei, 2016 13:29
door David
En dan ook een buitensluiter!!

Geplaatst: di 3 mei, 2016 23:30
door bebe
David schreef:En dan ook een buitensluiter!!
Vrees dat ik toch voor het comfort van een binnensluiter ga...... :oops:

Geplaatst: do 5 mei, 2016 21:30
door bebe
Vandaag nogal wat oponthoud gehad door de rechter vloerplaat. Die bleek al eens netjes gepopnageld te zijn langs de dorpel en afgesmeerd met een moeizaam te verwijderen kit....
De B stijl zat helemaal niet vastgelast aan de vloer.

Hele tijd bezig geweest om de kitresten te verwijderen, en daarna de plaat van de bovenkant aan de dorpel te lassen.
Wat een drama zeg, kit blijft natuurlijk zitten in de naad tussen dorpel en vloerplaat, waardoor lassen niet bepaald gemakkelijk gaat.

Bak en braadwerk, maar het is niet anders.... (morgen nog wat aflassen en dan maar flink met de powerfile aan de gang).

Afbeelding

Geplaatst: vr 6 mei, 2016 19:31
door Ed147
Goed bezig!
Was het niet makkelijker geweest om die bodemplaat er eerst uit te halen?
Nu te laat, maar dan kan je nl alles goed schoon maken voordat je gaat lassen.
Maar ga zo door!

Geplaatst: vr 6 mei, 2016 22:41
door bebe
Ed147 schreef:Goed bezig!
Was het niet makkelijker geweest om die bodemplaat er eerst uit te halen?
De voor- en achterkant zitten wel vastgelast, dus vloerplaat eruit halen was een beetje lastig.

Lijkt alsof er in het verleden door verschillende mensen, in diverse periodes aan deze koets is gewerkt. Linkerkant van de koets is allemaal netjes gelast, evenals voetenbak, kofferbak en achterpaneel.
Aan de rechterkant is 'geklooid' met popnagels en lijmkit.
Voorruitframe was een grote polyester en plamuurmassa.

Uit de advertentie destijds: "Kosten noch moeite zijn gespaard om deze koets weer in topconditie te brengen, enkel strak maken en spuiten" :?

Uiteindelijk wellicht handiger om zelf aan een rotte koets te beginnen, dan weet je wat er aan is gedaan en hoe dat is gebeurd.

Sinds kort (weer) een Volvo 850 die ook de nodige aandacht behoeft..... waar haal ik de tijd vandaan :roll:

Geplaatst: vr 6 mei, 2016 22:47
door Rossero
Haha, ja dat ken ik! Ik heb als bijbaantje een lasservice aan huis, veelal het opknappen van oldtimers. Ik heb liever een rotte klassieker waar nog nooit iets aan gebeurt is dan een strakke auto die "vorig jaar nog" gerestaureerd is, je weet dan nooit wat voor ellende je tegen gaat komen... Goed om te zien dat hij ondertussen weer in goede handen is!

Geplaatst: za 7 mei, 2016 04:17
door David
kosten noch moeite gespaard.......
Tja, plamuur, kit, popnagels, polyester kosten idd geld :-)

En dan ook nog alles strak maken met veel schuurwerk, hoop moeite :-)

Tis maar hoe je het bekijkt :-) :-)

Geplaatst: zo 19 jun, 2016 17:42
door bebe
Ik zie wel wat kleine oneffenheidjes, maar ben best tevreden over het resultaat

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet op gaan schieten, de APK van mijn andere eend is gisteren verlopen en deze moet de garage in voor het nodige laswerk, komt nu met geen mogelijkheid door de APK..... :?

Geplaatst: ma 15 aug, 2016 22:52
door bebe
Het staartstuk is weer strak en de oude, water absorberende, Citroën kit is verwijderd uit het rechter binnenscherm.

Afbeelding

Afbeelding
Daarna in de Epoxy primer gezet, zodat het de komende jaren hopelijk niet gaat roesten....

Geplaatst: ma 15 aug, 2016 23:06
door schermer
Zier er netjes uit hoor. Ik heb zelf na de epoxie (brunox) weer een moderne smeerkit over de naden gedaan. Werk goed en het ziet en strak uit.

Geplaatst: di 16 aug, 2016 12:13
door Spookeend
Leuk projectje zo weer toch!

komen dan zeker geen knippers op de c-stijlen?

Geplaatst: di 16 aug, 2016 12:13
door Spookeend
Leuk projectje zo weer toch!

komen dan zeker geen knippers op de c-stijlen?

Geplaatst: di 16 aug, 2016 12:13
door Spookeend
Leuk projectje zo weer toch!

komen dan zeker geen knippers op de c-stijlen?

Geplaatst: di 16 aug, 2016 16:43
door bebe
Ik ga de naad nog afkitten als de primer goed is gedroogd, gaat wel lekker met dit weer....

Knippers aan de zijkant vind ik mooi, maar niet in combinatie met de 'moderne' achterlichten, dus nee, die komen er niet op.