Keuring Belgie: faseverschuivingtest.

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
Gebruikersavatar
citrobe
Beginner
Beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: di 15 feb, 2005 18:47
Locatie: Izegem
Contacteer:

Keuring Belgie: faseverschuivingtest.

Bericht door citrobe » za 4 jun, 2016 17:30

Belangrijk bericht voor al wie nog zijn Citroen A-type jaarlijks ter keuring aanbiedt. Sinds juli 2015 is een nieuw soort meting van de ophanging ingevoerd (faseverschuiving), en daarbij is het belangrijk dat de banden BETER NIET MEER ZACHT GEZET WORDEN. Dit geeft een negatief effect op de uitslag. Dus voortaan 1,4 vooraan en 1,8 achteraan. Heb daar gisteren een zeer interessant onderhoud over gehad met een hoge pief van de keuring. Mijn cabrio van 1966 is nu toch weer goedgekeurd om verder op gewone plaat ermee te rijden. Bij Oldtimerkeuring is men van die test vrijgesteld.
Laatst gewijzigd door citrobe op za 4 jun, 2016 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
CITRoen micrOBE.
********
Mehari 1980
Dyane 1976
AZAM 6 1966

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1812
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » za 4 jun, 2016 18:04

Die 1,4 en 1,8 bar is misschien gebaseerd op de Michelin banden, als je een ander merk band gemonteerd hebt is er wellicht een andere adviesdruk?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
citrobe
Beginner
Beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: di 15 feb, 2005 18:47
Locatie: Izegem
Contacteer:

Bericht door citrobe » za 4 jun, 2016 18:13

deusjevo schreef:Die 1,4 en 1,8 bar is misschien gebaseerd op de Michelin banden, als je een ander merk band gemonteerd hebt is er wellicht een andere adviesdruk?
Dan zou ik die héél graag kennen, per merk van band graag.
CITRoen micrOBE.
********
Mehari 1980
Dyane 1976
AZAM 6 1966

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » za 4 jun, 2016 19:40

Ben ik de enige die rondom op 2.0 bar rijd? Iets minder comfort misschien, maar ook minder bandenslijtage en brandstofverbruik...

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » za 4 jun, 2016 19:52

Mag ik vragen wat die test inhoudt?

Geen idee wat je ermee bedoelt.....

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4986
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 4 jun, 2016 20:41

Even ter zijde..
Heb ooit met een 54er eend met originele michelin pilote banden mogen rijden. Druk 1 en 1,1. GEWELDIG over de kasseien in Luik, geen trillingen niets gewoon zweven.... :D
diverse Citroens, wat anders.

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 510
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » zo 5 jun, 2016 08:52

2.0 bar dat is wel heel veel! Met een gewoon onderstel? dat rijdt toch niet?
Bij te hard gaat eend klapperen en veel sneller glijden in de bochten.

Ben ook wel benieuwd wat voor test dat is.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Gebruikersavatar
citrobe
Beginner
Beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: di 15 feb, 2005 18:47
Locatie: Izegem
Contacteer:

Bericht door citrobe » zo 5 jun, 2016 09:00

David schreef:Mag ik vragen wat die test inhoudt?

Geen idee wat je ermee bedoelt.....
http://amt.nl.s3-eu-central-1.amazonaws ... 367997.pdf
CITRoen micrOBE.
********
Mehari 1980
Dyane 1976
AZAM 6 1966

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » zo 5 jun, 2016 09:47

2 bar kan zelfs gevaarlijk zijn band gaat bol staan en kan met slecht weer veel minder water af voeren.
veel minder grip dus als het er echt op aan komt
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 5 jun, 2016 10:12

Lijkt mij juist uitstekend om die test in te voeren.

Ik heb toevallig de afgelopen weken een discussie gehad met een vriend van mij over afstelling van de wagenhoogte en de juiste plaatsing van de veerpotten.

Burton heeft er ook een soort instructie voor gegeven:
http://www.burtoncar.com/page.html?chapter=1109&id=167

Het naar links of rechts voor duiken van een 2cv bij hard remmen kun je hiermee voorkomen.
Het afstellen van de veerpotten is meestal bijna niet te doen als ze er al erg lang op zitten. Spul zit vaak flink vastgerot en je komt er slecht bij.

Regelmatig zie ik na een chassiswissel dat de veerpotten niet zijn afgesteld zoals Citroën voorschrijft.
Tel daarbij op dat de meeste veerpotten niet onderhouden worden, dus geen ricinusolie erin, en dat de kartelmessen vaak zijn ingesleten en niet gesmeerd en je hebt gewoon een eend die niet echt lekker veert.
De hoogte lijkt standaard fout te staan.
Ik kom regelmatig eenden tegen die achter tot 5 cm te laag staan.....
De eigenaar heeft werkelijk geen idee!
Als ik hem dan correct afstel is de reactie meestal: "Moet hij zo hoog staan!"
Ja dus!
Een correcte hoogte is cruciaal voor een echte lekkere 2cv vering!
Onderhoud of beter, het gebrek daaraan is doodzonde! Want het onderhoud is echt minimaal, maar maakt een groot verschil.

Meer aandacht voor de vering is naar mijn mening gerechtvaardigd, zelfs bij een 2CV.

Plaats reactie