Keuring Belgie: faseverschuivingtest.
Keuring Belgie: faseverschuivingtest.
Belangrijk bericht voor al wie nog zijn Citroen A-type jaarlijks ter keuring aanbiedt. Sinds juli 2015 is een nieuw soort meting van de ophanging ingevoerd (faseverschuiving), en daarbij is het belangrijk dat de banden BETER NIET MEER ZACHT GEZET WORDEN. Dit geeft een negatief effect op de uitslag. Dus voortaan 1,4 vooraan en 1,8 achteraan. Heb daar gisteren een zeer interessant onderhoud over gehad met een hoge pief van de keuring. Mijn cabrio van 1966 is nu toch weer goedgekeurd om verder op gewone plaat ermee te rijden. Bij Oldtimerkeuring is men van die test vrijgesteld.
Laatst gewijzigd door citrobe op za 4 jun, 2016 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
CITRoen micrOBE.
********
Mehari 1980
Dyane 1976
AZAM 6 1966
********
Mehari 1980
Dyane 1976
AZAM 6 1966
http://amt.nl.s3-eu-central-1.amazonaws ... 367997.pdfDavid schreef:Mag ik vragen wat die test inhoudt?
Geen idee wat je ermee bedoelt.....
CITRoen micrOBE.
********
Mehari 1980
Dyane 1976
AZAM 6 1966
********
Mehari 1980
Dyane 1976
AZAM 6 1966
- DucKKnutsel
- Regelmatige poster
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
- Locatie: Zwolle
Lijkt mij juist uitstekend om die test in te voeren.
Ik heb toevallig de afgelopen weken een discussie gehad met een vriend van mij over afstelling van de wagenhoogte en de juiste plaatsing van de veerpotten.
Burton heeft er ook een soort instructie voor gegeven:
http://www.burtoncar.com/page.html?chapter=1109&id=167
Het naar links of rechts voor duiken van een 2cv bij hard remmen kun je hiermee voorkomen.
Het afstellen van de veerpotten is meestal bijna niet te doen als ze er al erg lang op zitten. Spul zit vaak flink vastgerot en je komt er slecht bij.
Regelmatig zie ik na een chassiswissel dat de veerpotten niet zijn afgesteld zoals Citroën voorschrijft.
Tel daarbij op dat de meeste veerpotten niet onderhouden worden, dus geen ricinusolie erin, en dat de kartelmessen vaak zijn ingesleten en niet gesmeerd en je hebt gewoon een eend die niet echt lekker veert.
De hoogte lijkt standaard fout te staan.
Ik kom regelmatig eenden tegen die achter tot 5 cm te laag staan.....
De eigenaar heeft werkelijk geen idee!
Als ik hem dan correct afstel is de reactie meestal: "Moet hij zo hoog staan!"
Ja dus!
Een correcte hoogte is cruciaal voor een echte lekkere 2cv vering!
Onderhoud of beter, het gebrek daaraan is doodzonde! Want het onderhoud is echt minimaal, maar maakt een groot verschil.
Meer aandacht voor de vering is naar mijn mening gerechtvaardigd, zelfs bij een 2CV.
Ik heb toevallig de afgelopen weken een discussie gehad met een vriend van mij over afstelling van de wagenhoogte en de juiste plaatsing van de veerpotten.
Burton heeft er ook een soort instructie voor gegeven:
http://www.burtoncar.com/page.html?chapter=1109&id=167
Het naar links of rechts voor duiken van een 2cv bij hard remmen kun je hiermee voorkomen.
Het afstellen van de veerpotten is meestal bijna niet te doen als ze er al erg lang op zitten. Spul zit vaak flink vastgerot en je komt er slecht bij.
Regelmatig zie ik na een chassiswissel dat de veerpotten niet zijn afgesteld zoals Citroën voorschrijft.
Tel daarbij op dat de meeste veerpotten niet onderhouden worden, dus geen ricinusolie erin, en dat de kartelmessen vaak zijn ingesleten en niet gesmeerd en je hebt gewoon een eend die niet echt lekker veert.
De hoogte lijkt standaard fout te staan.
Ik kom regelmatig eenden tegen die achter tot 5 cm te laag staan.....
De eigenaar heeft werkelijk geen idee!
Als ik hem dan correct afstel is de reactie meestal: "Moet hij zo hoog staan!"
Ja dus!
Een correcte hoogte is cruciaal voor een echte lekkere 2cv vering!
Onderhoud of beter, het gebrek daaraan is doodzonde! Want het onderhoud is echt minimaal, maar maakt een groot verschil.
Meer aandacht voor de vering is naar mijn mening gerechtvaardigd, zelfs bij een 2CV.