Pagina 1 van 1

Keuring Belgie: faseverschuivingtest.

Geplaatst: za 4 jun, 2016 17:30
door citrobe
Belangrijk bericht voor al wie nog zijn Citroen A-type jaarlijks ter keuring aanbiedt. Sinds juli 2015 is een nieuw soort meting van de ophanging ingevoerd (faseverschuiving), en daarbij is het belangrijk dat de banden BETER NIET MEER ZACHT GEZET WORDEN. Dit geeft een negatief effect op de uitslag. Dus voortaan 1,4 vooraan en 1,8 achteraan. Heb daar gisteren een zeer interessant onderhoud over gehad met een hoge pief van de keuring. Mijn cabrio van 1966 is nu toch weer goedgekeurd om verder op gewone plaat ermee te rijden. Bij Oldtimerkeuring is men van die test vrijgesteld.

Geplaatst: za 4 jun, 2016 18:04
door deusjevo
Die 1,4 en 1,8 bar is misschien gebaseerd op de Michelin banden, als je een ander merk band gemonteerd hebt is er wellicht een andere adviesdruk?

Geplaatst: za 4 jun, 2016 18:13
door citrobe
deusjevo schreef:Die 1,4 en 1,8 bar is misschien gebaseerd op de Michelin banden, als je een ander merk band gemonteerd hebt is er wellicht een andere adviesdruk?
Dan zou ik die héél graag kennen, per merk van band graag.

Geplaatst: za 4 jun, 2016 19:40
door Rossero
Ben ik de enige die rondom op 2.0 bar rijd? Iets minder comfort misschien, maar ook minder bandenslijtage en brandstofverbruik...

Geplaatst: za 4 jun, 2016 19:52
door David
Mag ik vragen wat die test inhoudt?

Geen idee wat je ermee bedoelt.....

Geplaatst: za 4 jun, 2016 20:41
door AZL57
Even ter zijde..
Heb ooit met een 54er eend met originele michelin pilote banden mogen rijden. Druk 1 en 1,1. GEWELDIG over de kasseien in Luik, geen trillingen niets gewoon zweven.... :D

Geplaatst: zo 5 jun, 2016 08:52
door verkuilm
2.0 bar dat is wel heel veel! Met een gewoon onderstel? dat rijdt toch niet?
Bij te hard gaat eend klapperen en veel sneller glijden in de bochten.

Ben ook wel benieuwd wat voor test dat is.

Geplaatst: zo 5 jun, 2016 09:00
door citrobe
David schreef:Mag ik vragen wat die test inhoudt?

Geen idee wat je ermee bedoelt.....
http://amt.nl.s3-eu-central-1.amazonaws ... 367997.pdf

Geplaatst: zo 5 jun, 2016 09:47
door DucKKnutsel
2 bar kan zelfs gevaarlijk zijn band gaat bol staan en kan met slecht weer veel minder water af voeren.
veel minder grip dus als het er echt op aan komt

Geplaatst: zo 5 jun, 2016 10:12
door David
Lijkt mij juist uitstekend om die test in te voeren.

Ik heb toevallig de afgelopen weken een discussie gehad met een vriend van mij over afstelling van de wagenhoogte en de juiste plaatsing van de veerpotten.

Burton heeft er ook een soort instructie voor gegeven:
http://www.burtoncar.com/page.html?chapter=1109&id=167

Het naar links of rechts voor duiken van een 2cv bij hard remmen kun je hiermee voorkomen.
Het afstellen van de veerpotten is meestal bijna niet te doen als ze er al erg lang op zitten. Spul zit vaak flink vastgerot en je komt er slecht bij.

Regelmatig zie ik na een chassiswissel dat de veerpotten niet zijn afgesteld zoals Citroën voorschrijft.
Tel daarbij op dat de meeste veerpotten niet onderhouden worden, dus geen ricinusolie erin, en dat de kartelmessen vaak zijn ingesleten en niet gesmeerd en je hebt gewoon een eend die niet echt lekker veert.
De hoogte lijkt standaard fout te staan.
Ik kom regelmatig eenden tegen die achter tot 5 cm te laag staan.....
De eigenaar heeft werkelijk geen idee!
Als ik hem dan correct afstel is de reactie meestal: "Moet hij zo hoog staan!"
Ja dus!
Een correcte hoogte is cruciaal voor een echte lekkere 2cv vering!
Onderhoud of beter, het gebrek daaraan is doodzonde! Want het onderhoud is echt minimaal, maar maakt een groot verschil.

Meer aandacht voor de vering is naar mijn mening gerechtvaardigd, zelfs bij een 2CV.