Gordels plaatsen

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Gordels plaatsen

Bericht door shorttrack » ma 26 sep, 2016 11:38

Hallo,

Ik denk dat dit een veel voorkomende vraag is op dit topic maar ik vind het niet direct.

Ik wil graag achterin gordels plaatsen in mijn 2cv uit 1986. Nu vind ik in het midden twee schroefgaten waar ik de gordels kan vastmaken(ik neem aan dat ze daarvoor dienen). Maar aan de buitenkant zie ik geen enkele mogelijkheid om de gordels te bevestigen.

Zie ik nu iets over het hoofd of moet ik zelf iets in de auto maken om het te kunnen bevestigen?


Alvast bedankt.
2cv special 1986

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » ma 26 sep, 2016 12:51

De gaten in het midden zijn inderdaad voor gordels. Je kunt standaard alleen 2 punts gordels plaatsen. De andere bevestiging zit in de hoek van het binnenspatbord. Waarschijnlijk verstopt achter de bekleding. Wanneer je van onder in je achterspatbord kijkt zie je ze waarschijnlijk wel zitten. Google op gordelhoek 2cv. Voor 3 punts gordels zul je zelf iets moeten fabriceren.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 26 sep, 2016 20:02

In de originele spatbord bekleding zit zelfs al een voorgesneden rondje dat je eruit kunt trekken om de gordelbout erin te zetten.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1883
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » ma 26 sep, 2016 20:13

Bij een 86'er zeker.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » wo 28 sep, 2016 09:37

Het hangt er een beetje vanaf. Niet iedere 2cv heeft de bevestigingsmoer aan de buitenzijde ......
Vraag mij niet waarom, maar het is erg wisselend.
Bij duitse eenden heeft het er altijd ingezeten, bij Nederlandse is het een beetje afhankelijk van het jaar, maar dat zegt zeker niet alles.
Heb je het overigens nu al ontdekt?
Of nog niet?
Makkelijkst te zien vanaf de buitenkant in het achterspatbord. Zie je een moer zitten? Zo ja, dan kun je gordels plaatsen.
Zo niet, dan is er een kant en klaar plaatdeeltje te koop waar de bout opzit. Dat kan je daar op vastlassen en het gat in het bijenspatbord doorboren zodat de bout er door kan.
Ga niet zelf experimenteren met een bout met een plaatje oid!
Succes!

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door shorttrack » wo 28 sep, 2016 19:26

Ik heb enkel nog aan de binnenzijde van de auto gekeken. De bekleding loopt bij mij niet zover door. Dus ik kan het duidelijk zien.

Bij mij zit er geen gat of schroefdraad waar iets aan te bevestigen is. Mijn vader heeft een zijde vorig jaar nog gerepareerd en heeft het toen nooit over een gat gehad. Ik ben er dus vrij zeker van dat er geen in zit.

Ik ga het onderdeel dus kopen en erin ?Lassen?

Bedankt voor dit heldere antwoord.
2cv special 1986

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1912
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » do 29 sep, 2016 21:05

http://2cv-onderdelen.nl/nl/bestellen/p ... etail.html

Vastlassen in het binnen scherm. Ik heb ze wel eens vastgekit gezien. Werkt ook: als er kracht op de gordel komt wil de bout de moer én de hele plaat door het gaatje in het binnen scherm trekken. Maar zegt de apk iets over lassen? Ik denk het wel.

moer heeft exotische schroefdraad, vandaar david zijn opmerking.

links en rechts zijn niet gelijk.
er is ook een deel met een grotere plaat er aan. Die zijn handig als je binnen scherm deels weggerot is.
http://www.burton2cvparts.com/gordelhoe ... -4713.html

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » vr 30 sep, 2016 00:40

Rob heeft idd gelijk, dat bedoelde ik ook :-)
Het is een aparte spoed die deze bouten en schroeven hebben.....

Het plaatje met het reparatiedeel er aan vast werkt perfect!
Netjes inlassen en je weet dat het veilig is!
Twee jaar geleden had iemand het zelf gemaakt, een gewone moer met bout. Echter bout was te lang, bij inveren van het achterwiel liep de bout tegen het wiel aan......
Ik geloof dat ik een uur gezocht had voordat ik er achter kwam......

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 2 okt, 2016 19:56

Ik heb het gedaan met een moer en bout ivm een verrotte schroefdraad. Reed zo al langere tijd rond om de gaten dicht te houden. Met een goede maat bout, is dit geen probleem hoor.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

GJ2CV
Beginner
Beginner
Berichten: 42
Lid geworden op: do 5 sep, 2013 14:51
Locatie: Spijkenisse

Bericht door GJ2CV » ma 3 okt, 2016 23:49

Voor de volledigheid de maat van de "vreemde" schroefdraad is 7/16 UNF. Mocht je ooit een bout willen kopen is het deze maat. Succes
2cv6 (5x) '70 '83 (2x) '84 (2x)

Plaats reactie