motor assembleren: paar vragen
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
motor assembleren: paar vragen
forummers,
dat met dat lassen snap ik nu wel, dus heb ik bij duckknutsel een blok opengemaakt wat niet meer rond ging. Demonteren, links-rechts markeren, voor-achter markeren, etc. Er bleek roest bovenin een cylinder te zitten. Dit was wonderwel te verwijderen. Nog een paar helicoils gezet toen heeft hij heeft het blok weer in elkaar gezet met nieuwe zuigerveren en pakkingen en het kan elk moment weer draaien. Mooi
in het kader van selluf doen kreeg ik toen een blok wat 2 jaar buiten heeft gestaan: leef je uit. Inmiddels gedemonteerd, koppen bij een revisiebedrijf geweest en nu heb ik dus een gedemonteerd blok en een pakkingset. Van het weekend gaat het gebeuren.
even wat info:
-carterhelften zitten nog op elkaar
-blok is een A06 664
-ik heb een haynes 1967 / 1990
-een A3 boek afdrukken van de micro-fiches van citroen, met de datumcode 15/2/91
-how to restore citroen 2cv
-pakkingset van glaser
na boekstudie 2 vragen:
-bij de pakkingset zitten twee verschillende typen brilrubbers; een set mét en een set zonder extra blokje op de afschuining. Welke moet ik hebben?
In het boek 'how to restore' lijken ze het type met de nokjes te gebruiken, waarbij je bij motoren na 1972 de blokjes bij een 602cc naar de cylinder toe monteert.
-de stoterstangen kan je verkeerd om monteren Wat is krukas/ en wat is klep/kant~~
verder nog zaken die meestal over het hoofd worden gezien? Ik zet de boel in elkaar, samen gaan we de bouten in de goede volgorde op de goede spanning draaien
Groetjes, Rob
dat met dat lassen snap ik nu wel, dus heb ik bij duckknutsel een blok opengemaakt wat niet meer rond ging. Demonteren, links-rechts markeren, voor-achter markeren, etc. Er bleek roest bovenin een cylinder te zitten. Dit was wonderwel te verwijderen. Nog een paar helicoils gezet toen heeft hij heeft het blok weer in elkaar gezet met nieuwe zuigerveren en pakkingen en het kan elk moment weer draaien. Mooi
in het kader van selluf doen kreeg ik toen een blok wat 2 jaar buiten heeft gestaan: leef je uit. Inmiddels gedemonteerd, koppen bij een revisiebedrijf geweest en nu heb ik dus een gedemonteerd blok en een pakkingset. Van het weekend gaat het gebeuren.
even wat info:
-carterhelften zitten nog op elkaar
-blok is een A06 664
-ik heb een haynes 1967 / 1990
-een A3 boek afdrukken van de micro-fiches van citroen, met de datumcode 15/2/91
-how to restore citroen 2cv
-pakkingset van glaser
na boekstudie 2 vragen:
-bij de pakkingset zitten twee verschillende typen brilrubbers; een set mét en een set zonder extra blokje op de afschuining. Welke moet ik hebben?
In het boek 'how to restore' lijken ze het type met de nokjes te gebruiken, waarbij je bij motoren na 1972 de blokjes bij een 602cc naar de cylinder toe monteert.
-de stoterstangen kan je verkeerd om monteren Wat is krukas/ en wat is klep/kant~~
verder nog zaken die meestal over het hoofd worden gezien? Ik zet de boel in elkaar, samen gaan we de bouten in de goede volgorde op de goede spanning draaien
Groetjes, Rob
Laatst gewijzigd door RobM op wo 16 nov, 2016 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 454
- Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
- Locatie: stevensweert
Wat betreft de stoterstangen kun je gemakkelijk testen . Nokvolgers plaatsen en dan een beetje olie erop en de goede kant blijft aan de nokvolger plakken. Je kan dan als je aan de stoterstang trekt de nokvolger op en neer bewegen. Wat betreft de brilrubbers heb je degene zonder het extra blokje nodig die met blokje zijn voor een 400cc
Als dat blok 2 jaar buiten heeft gestaan is er maar één remedie in mijn ogen. Blok helemaal uitelkaar halen, dus ook carterhelften splitsen en alles testen op speling en slijtage (en roest als het buiten heeft gelegen).
De dikkere bolle kant van de stoterstang moet in de nokvolger, de spitsere kant moet in de kop/tuimelaar.
Succes met de revisie!
De dikkere bolle kant van de stoterstang moet in de nokvolger, de spitsere kant moet in de kop/tuimelaar.
Succes met de revisie!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
ah, mét nokje.Denny schreef:Sorry de brilrubbers met nokje zijn voor een 602 . Dat nokje valt ook in het schaaltje waar de veer tegen drukt. Ik dacht eerst dat je met nokje de verdikking op de brilrubbers van een 400cc bedoelde.
Het schaaltje kan draaien, dus:
moet het nokje van de cylinder af wijzen, of naar de cylinder toe?
en wel of niet compleet uit elkaar: er zat olie in het blok, geen water in de olie, en we gaan het zien. Bedenk: het is arbeidstherapie, geen productie. Als het niet goed is doe ik het nog een keer.
Beetje aan het oefenen voor als ik het blok uit mijn eigen eendje ga doen.
Dank tot dusver, ik meldt mij met de resultaten.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
gelukt.
de stoterstangen passen maar op 1 manier in de tuimelaars, dat wil niet verkeerd.
de brilrubbers mét nokje naar de cylinder toe wijzend.
kleppen in de kop, cylinder, zuiger en kop op zijn plek.
keep you posted.
Gr Rob
de stoterstangen passen maar op 1 manier in de tuimelaars, dat wil niet verkeerd.
de brilrubbers mét nokje naar de cylinder toe wijzend.
kleppen in de kop, cylinder, zuiger en kop op zijn plek.
keep you posted.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht