Pagina 1 van 2

Snelheid op vakantie...

Geplaatst: za 18 mar, 2017 19:15
door Nic
Hallo allemaal,

Binnenkort vertrekken wij voor 2weken op vakantie met de eend, nu vroeg ik mij af welke constante snelheid jullie zoal rijden bij lange afstanden.

Het gaat me niet zozeer over het verbruik maar meer over de motor die het moet blijven volhouden de hele weg.

Als ik nu autostrade doe aan 100km/h vind ik dat hij toch wat té hoog in toeren gaat.
En idd, heb ff gekeken op de site van jeroen cats, blijkt dat 5000 te zijn.
Toch iets teveel om constant te rijden lijkt me...

Welke snelheid houden jullie zoal aan? (2cv6)


Mvg Nic

Geplaatst: za 18 mar, 2017 19:35
door Thijs
Zonder caravan volgas in de vierde versnelling ca. 120 km/u.
Met caravan volgas in de derde versnelling max. ca. 90 km/uur.
Uren achter elkaar is geen enkel probleem.
Ik rijd dan op LPG trouwens, 602cc en zuigers 9,0:1.

Geplaatst: za 18 mar, 2017 21:16
door AZL57
Let wel op dat je oliekoeler goed schoon is en het oliepeil ok. Ik rij meestal rond de 80 (behalve op de autoweg) dit is een mooie kruissnelheid en de auto is dan niet erg rumoerig qua motor en windgeruis. Zeer ontspannen rijdend.

Geplaatst: za 18 mar, 2017 21:39
door Nic
Idd, 80 is perfect om te cruisen maar net te traag om toch iets van kilometers gedaan te krijgen.
120 lijkt me dan weer gewoon belachelijk, als je constant 6000 toeren rijdt ga je denk ik niet al te ver geraken.

Ik denk dat 100 ongeveer het maximum is, maar goed, graag jullie mening!

Geplaatst: za 18 mar, 2017 23:34
door Thijs
Och, ik rijd vrijwel alleen maar snelweg en altijd voluit, geen enkel probleem.
Dat was ook een half jaar met 1000 km per week.
Geen centje pijn...
Gewoon het onderhoud op orde hebben dan is er niets aan de hand.

Geplaatst: zo 19 mar, 2017 09:08
door CitroenAZU
Zo hard als ie gaat...

Topsnelheid is kruissnelheid.

Bij goed onderhoud gaat dat prima.

Geplaatst: zo 19 mar, 2017 10:41
door verkuilm
2cv motor is gemaakt voor plank gas. Kan ie tegen.
Moet uiteraard wel onderhoud goed zijn en vooral de olie koeler.

Voor de lol even zon oud jaarboek gepakt 1980. Staat ook topsnelheid 113km/h.
kruissnelheid 110km/h
ascona 1.6 s top 158 en kruis 135.

Ik rij altijd net niet in zn tweede trap. Zolang dat lukt. Bij een helling moet je wel.
Dan ga je bijna net zo hard en veel en veel zuiniger

grootste gevaar is pingelen, maar een 123 ben je dat wel kwijt.

Geplaatst: zo 19 mar, 2017 18:44
door schermer
Met de aanhanger eraan 100. Zonder aanhanger 110/115 harder kan prima hoor. Maar dan krijg je wel veel meer herrie en windgeruis. Het is een kwestie van luisteren, na een tijdje weet je wanneer je motortje het lekkerste klinkt. Met de aanhanger blijf ik nog net in de 1e trap van de carburateur.

Geplaatst: zo 19 mar, 2017 20:08
door Boudewijn
Op de snelweg altijd vol gas. Het lawaai van de motor los je op met een goede radio. Met goede bedoel ik een die goed hard kan. :)

Geplaatst: ma 20 mar, 2017 08:06
door RobM
Na een dagje snelweg op weg naar sardinie vorig jaar wel piepende oren.

Ik vond de b-wegen leuk: 80 tot 90 km, dak open, radio goed te horen.
Wel slecht voor de gemiddelde snelheid, maar de koffie op het dorpsterras smaakte wel beter.

Gr Rob

Geplaatst: ma 20 mar, 2017 14:24
door dyane_maniac
Nic schreef:Idd, 80 is perfect om te cruisen maar net te traag om toch iets van kilometers gedaan te krijgen.
120 lijkt me dan weer gewoon belachelijk, als je constant 6000 toeren rijdt ga je denk ik niet al te ver geraken.

Ik denk dat 100 ongeveer het maximum is, maar goed, graag jullie mening!
nou, ik rij al jaren zo. zonder problemen. Citroen geeft zelf ook aan dat planken gewoon kan. wat jezelf fijn vind dat kan ik niet zeggen, maar als ik op vakantie ga pak ik meestal de snelweg en met karretje erachter rijdt ik gewoon plankgas. meestal een km of 110 op tom tom

Geplaatst: ma 20 mar, 2017 19:00
door Punky
Ik zet hem vaak op de eerste trap. Ga je bijna net zo hard, maar scheelt je veel hitte ontwikkeling en benzine. ;-)

Geplaatst: di 21 mar, 2017 08:52
door Dirk85
Wat bedoelen jullie met eerste en tweede trap carburateur? Of is dat iets wat niet alle 2cv's hebben?

Geplaatst: di 21 mar, 2017 11:38
door j b
Volgens mij hebben alle 602 cc motoren een 2traps carburateur.
Met gasgeven voel je dat je vrij ver onderin een net iets grotere weerstand hebt. Als je niet door deze weerstand heen trapt maar gewoon daar voor blijft hangen rijdt je op de eerste trap. Ik zelf gebruik dit ook voor de lange afstanden. Voor het optrekken gaat de pin ook onderin als de situatie dat toelaat

Geplaatst: di 21 mar, 2017 11:50
door j b
Volgens mij hebben alle 602 cc motoren een 2traps carburateur.
Met gasgeven voel je dat je vrij ver onderin een net iets grotere weerstand hebt. Als je niet door deze weerstand heen trapt maar gewoon daar voor blijft hangen rijdt je op de eerste trap. Ik zelf gebruik dit ook voor de lange afstanden. Voor het optrekken gaat de pin ook onderin als de situatie dat toelaat