Spannings regelaar kapot - vervangen start nog niet
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 323
- Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Spannings regelaar kapot - vervangen start nog niet
Hallo,
Gisteren avond heb ik zo'n 150 km gereden. Met waarschijnlijk een kapotte spaningsregelaar.
Bij thuiskomst was de accu wat gaan lekken.
De volgende dag wilde ik de eend voor de deur zetten, alleen ze starte niet meer. Het enige wat je hoort is KRANG!.
Zojuist een nieuwe spanningregelaar (electronische) er in gezet. De zwarte draad op de massa aansluiting. De witte draad op EWT en de gele vanaf contact op de andere aansluiting.
Toen weer contact aangezet en nog steeds alleen KRANG!. de spanningsregelaar werd erg warm en begon te stinken. Snel contact uitgezet. Waarschijnlijk verkeerd aangesloten. Dus geel en wit omgedraaid. Maar ook dat hielp niet (lampje contact op dashboard brand niet meer)
De zekeringen zijn nog prima in orde en mijn lampen branden nog wel wat zwakker dan normaal.
Wat doe ik fout en hoe kan ik mijn dolly weer laten starten en rijden.
Gisteren avond heb ik zo'n 150 km gereden. Met waarschijnlijk een kapotte spaningsregelaar.
Bij thuiskomst was de accu wat gaan lekken.
De volgende dag wilde ik de eend voor de deur zetten, alleen ze starte niet meer. Het enige wat je hoort is KRANG!.
Zojuist een nieuwe spanningregelaar (electronische) er in gezet. De zwarte draad op de massa aansluiting. De witte draad op EWT en de gele vanaf contact op de andere aansluiting.
Toen weer contact aangezet en nog steeds alleen KRANG!. de spanningsregelaar werd erg warm en begon te stinken. Snel contact uitgezet. Waarschijnlijk verkeerd aangesloten. Dus geel en wit omgedraaid. Maar ook dat hielp niet (lampje contact op dashboard brand niet meer)
De zekeringen zijn nog prima in orde en mijn lampen branden nog wel wat zwakker dan normaal.
Wat doe ik fout en hoe kan ik mijn dolly weer laten starten en rijden.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 417
- Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
- Locatie: groningen
Hoi
Als je spanningsregelaar kapot is en je accu lekt zou ik die ook maar vervangen, waarschijnlijk is hij stuk gegaan van de stukke spanningsregelaar. wat uit je accu lekt lost je hele eend op.
Als er nu rook uit je spanningsregalaar is gekomen is hij waarschijnlijk weer stuk.
en er zit zo te horen geen energie meer in je accu en dus zal hij nooit starten zonder extra accu/aanduwen
Als je spanningsregelaar kapot is en je accu lekt zou ik die ook maar vervangen, waarschijnlijk is hij stuk gegaan van de stukke spanningsregelaar. wat uit je accu lekt lost je hele eend op.
Als er nu rook uit je spanningsregalaar is gekomen is hij waarschijnlijk weer stuk.
en er zit zo te horen geen energie meer in je accu en dus zal hij nooit starten zonder extra accu/aanduwen
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 323
- Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Welke draadjes moet ik dan waar aansluiten op de spanningsregelaarFrank Munneke schreef:Hoi
Als je spanningsregelaar kapot is en je accu lekt zou ik die ook maar vervangen, waarschijnlijk is hij stuk gegaan van de stukke spanningsregelaar. wat uit je accu lekt lost je hele eend op.
Als er nu rook uit je spanningsregalaar is gekomen is hij waarschijnlijk weer stuk.
en er zit zo te horen geen energie meer in je accu en dus zal hij nooit starten zonder extra accu/aanduwen
Zwart = massa? Geel is contact? en Wit is Dynamo?
- Daffy
- Super eendkenner
- Berichten: 333
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
Draden op de auto meten met een proeflampje.
Op de regelaar zitten de aansluitingen voor exc. = dynamo dunne draad.
Massa
en geschakelde plus.
Als je de exc aansluiting op de dynamo los trekt , en je zet het klemmetje van de spannigszoeker op de plus ,dan kan je de massadraad vinden als het lampje brandt.
De geschakelde plus vinden door het klemmetje over te zetten naar de min pool , het contact aan en de draden ( op de auto) meten. brand de spanningszoeker nu , dan kan die op de aansluiting +van de regelaar.
Je schrijft dat er op het dashbord geen dynamolampje brand. Als je er geen als accessoire hebt gemonteerd , is er ook geen een. In een 2CV zit er standaard geen een.
Als overigens je accu leeg is , en je vervangt de regelaar , start de auto nog steeds niet ,omdat de accu zichzelf niet oplaad, Maar als hij heeft overgekookt,dan is hij , zoals Frank al schreef, kapot, of op zijn minst erg beschadigd.
Daffy
Op de regelaar zitten de aansluitingen voor exc. = dynamo dunne draad.
Massa
en geschakelde plus.
Als je de exc aansluiting op de dynamo los trekt , en je zet het klemmetje van de spannigszoeker op de plus ,dan kan je de massadraad vinden als het lampje brandt.
De geschakelde plus vinden door het klemmetje over te zetten naar de min pool , het contact aan en de draden ( op de auto) meten. brand de spanningszoeker nu , dan kan die op de aansluiting +van de regelaar.
Je schrijft dat er op het dashbord geen dynamolampje brand. Als je er geen als accessoire hebt gemonteerd , is er ook geen een. In een 2CV zit er standaard geen een.
Als overigens je accu leeg is , en je vervangt de regelaar , start de auto nog steeds niet ,omdat de accu zichzelf niet oplaad, Maar als hij heeft overgekookt,dan is hij , zoals Frank al schreef, kapot, of op zijn minst erg beschadigd.
Daffy
er zit wel nog spanning in de accu want anders ben ik er benieuwd naar hoe je je spanningsregelaar kan laten roken zonder spanning?Frank Munneke schreef:Hoi
en er zit zo te horen geen energie meer in je accu en dus zal hij nooit starten zonder extra accu/aanduwen
waarschijnlijk hoor je alleen nog je startrelais (je hoort een tikje) en er zit dus niet voldoende spanning in je accu om je startmotor rond te draaien.
ik zou ook zeggen: vervang je accu en probeer erachter te komen wat de juiste aansluiting is voor je spanningsregelaar. als je motor weer loopt gelijk ff je spanning op de accu checken (tussen de 13,9 en 14,5 volt max.)
is die hoger dan vrees ik dat je weer een nieuwe regelaar moet kopen!
suc6 ermee,
Job
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 323
- Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Is het normaal dat een spanningsregelaar erg warm wordt?? Ook nu ik de stekkertjes heb omgedraaid (geel en wit) rookt ie niet meer maar wordt wel warm.Job schreef:er zit wel nog spanning in de accu want anders ben ik er benieuwd naar hoe je je spanningsregelaar kan laten roken zonder spanning?Frank Munneke schreef:Hoi
en er zit zo te horen geen energie meer in je accu en dus zal hij nooit starten zonder extra accu/aanduwen
Job
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 323
- Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Ben er bijna uit.
De draadjes zitten nu voor 99% zeker weten goed. Spanningsregelaar wordt ook niet meer warm bij inschakelen van contact.
Nu zou ik de auto dus kunnen laten aanduwen om hem te kunnen starten. Echter wanneer ik start en de startmotor moeizame geluiden maakt.
Ontstaat er een zure stank die lijkt vanaf de accu te komen. Denk zelf dat ik beter niet kan starten maar eerst de accu vervangen. Of kan het geen kwaad om met een matige stinkende accu te starten en deze later te vervangen. Want weet niet helemaal zeker of die vreemde lucht van de accu komt.
De draadjes zitten nu voor 99% zeker weten goed. Spanningsregelaar wordt ook niet meer warm bij inschakelen van contact.
Nu zou ik de auto dus kunnen laten aanduwen om hem te kunnen starten. Echter wanneer ik start en de startmotor moeizame geluiden maakt.
Ontstaat er een zure stank die lijkt vanaf de accu te komen. Denk zelf dat ik beter niet kan starten maar eerst de accu vervangen. Of kan het geen kwaad om met een matige stinkende accu te starten en deze later te vervangen. Want weet niet helemaal zeker of die vreemde lucht van de accu komt.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 417
- Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
- Locatie: groningen