Drama... Bij het APK keuren bleek mijn linkervoorrem niet goed te zijn. Hij liep aan. Thuis heb ik geprobeerd hem te stellen, daarbij heb ik de afstelnok van de linkerzijde, als je tegen het blok aankijkt, gesloopt. Ik schaam me diep, voor mijn gevoel had ik echt voldoende grip, maar ik schoot er zo overheen. Hij was volgens mij al niet te jofel, maar dat heb ik niet beter gemaakt.
Hoe erg is dit? Moet de hele versnellingsbak eruit om dit te vervangen?
Dan het tweede punt, waarom de rem aanloopt. De zuiger die naar beneden wijst zit vast, hij staat maximaal uitgestrekt. Wat kan ik daar tegen doen? Mag ik door zachtjes tikken hem proberen vrij te krijgen, of is dat funest?
Over die remcilinder maak ik me eerlijk gezegd nog t minst zorgen, maar die afstelnok... Ik baal echt als een stekker. Ik bedacht me nog dat ik eventueel ook een gereedschapje kan fabriceren om hem van 'binnen' uit af te stellen. Hoop gedoe natuurlijk want je rem moet er iedere keer uit enzo. Maar als het alternatief de versnellingsbak is..
Afstelnok trommelrem-voor dol en vastzittende remcilinder
Er zijn vervangingssetjes voor die afstelnok te krijgen.
Je hoeft je versnellingsbak daarvoor niet uit te bouwen, wel de steekas weghalen, trommel uitbouwen , remsegmenten en dan blijft de plaat over waar de stelnok op zit,
deze uitboren en vervangen door zo'n setje .
Eh... kun je niet een moer op die verschandaliseerde afstelbout lassen en daarmee afstellen?
dus bout op bout , als je begrijpt wat ik bedoel ?
Je hoeft je versnellingsbak daarvoor niet uit te bouwen, wel de steekas weghalen, trommel uitbouwen , remsegmenten en dan blijft de plaat over waar de stelnok op zit,
deze uitboren en vervangen door zo'n setje .
Eh... kun je niet een moer op die verschandaliseerde afstelbout lassen en daarmee afstellen?
dus bout op bout , als je begrijpt wat ik bedoel ?
Ik twijfel enorm of ik het zelf zal doen. Qua techniek begrijp ik alles. Ik heb het handboek doorgelezen en het voelt allemaal logisch aan. Alleen heb ik nog nooit zoveel met remmen gedaan.
Ik heb inmiddels zelf al een motor vervangen inclusief koppeling en versnellingsbak. Alleen voelt het in dit geval anders. Dit gaat om remmen. Bij de rest mag je fouten maken, en maak je in het ergste geval je motor stuk. Als ik de remmen niet goed doe, zijn de gevolgen veel groter.
Wat zou zoeits eventueel kosten bij een garage? (Dus cilinders vervangen, remschoenen vervangen en stellen van de remmen en eventueel een brakke afstelnok vervangen). Praat je dan echt over iets van rond de 500 euro?
Ik heb inmiddels zelf al een motor vervangen inclusief koppeling en versnellingsbak. Alleen voelt het in dit geval anders. Dit gaat om remmen. Bij de rest mag je fouten maken, en maak je in het ergste geval je motor stuk. Als ik de remmen niet goed doe, zijn de gevolgen veel groter.
Wat zou zoeits eventueel kosten bij een garage? (Dus cilinders vervangen, remschoenen vervangen en stellen van de remmen en eventueel een brakke afstelnok vervangen). Praat je dan echt over iets van rond de 500 euro?