Kuipwissel Mehari
Kuipwissel Mehari
Beste 2CV liefhebbers,
Ik heb een oranje mehari uit 1978, een tweezitter en deze zou ik graag willen ombouwen naar een vierzitter. Vorige week in Frankrijk een mooie vierzits kuip op de kop kunnen tikken. Hebben jullie nog tips voor het ombouwen? Is het mogelijk de kuip te wisselen zonder het Dashboard gedeelte/ruit constructie los te halen, dit schijnt nog wel eens problemen te geven met het frame/roest wat ik heb gelezen.
Heeft iemand nog tips?
Ik heb een oranje mehari uit 1978, een tweezitter en deze zou ik graag willen ombouwen naar een vierzitter. Vorige week in Frankrijk een mooie vierzits kuip op de kop kunnen tikken. Hebben jullie nog tips voor het ombouwen? Is het mogelijk de kuip te wisselen zonder het Dashboard gedeelte/ruit constructie los te halen, dit schijnt nog wel eens problemen te geven met het frame/roest wat ik heb gelezen.
Heeft iemand nog tips?
Lijkt mij sterk. Ervan uitgaande dat je nu een bedrijfswagenkenteken hebt, krijg je met een 4-persoons auto een personenwagenkenteken. Heb zelf 2 keer een Acadiane omgebouwd, en 2 keer een volkomen nieuw kenteken gekregen.laurensz schreef:met behoud van kenteken na controle van de auto.
Jumpy 2.0 HDi-136 PK Camper (2008)
2CV6 (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Renault 4 Savane (in restauratie)
2CV6 (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Renault 4 Savane (in restauratie)
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2162
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Ik dacht dat een kuipwissel wel kan zonder dashbord loshalen.
Toch zou ik ovewegen om dat raam er toch uit te halen om dat aan te pakken.
Zelf heb ik trouwens alle popnagels vervangen door schroeven.
De stalen profielen zijn dik genoeg om er M6 in te tappen, de popnagels zijn 5mm.
Toch zou ik ovewegen om dat raam er toch uit te halen om dat aan te pakken.
Zelf heb ik trouwens alle popnagels vervangen door schroeven.
De stalen profielen zijn dik genoeg om er M6 in te tappen, de popnagels zijn 5mm.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Ik zou ook de raamstijlen losmaken en aanpakken (als je de auto zelf wilt blijven rijden)..
Met het erop zetten van een andere kuip ben je toch al aardig op weg, dan is dit niet veel extra werk.. Neem de tijd en werk met roestoplossende spullen (caramba e.d.) zodat je e.e.a. alvast goed kunt losweken. Ook zoveel mogelijk schoonborstelen (ik weet het je komt er moeilijk bij/aan) met borstel op boormachine of nog beter Dremel..
Volgens mij als het kenteken ouder is dan 25 jaar, blijft het gehandhaafd en is het alleen een formaliteit.. Wees je er wel van bewust dat als je langse RDW moet je chassisnummer e.d. origineel moeten zijn.. Anders krijg je een zandbak voor de kinderen.. (alternatief op bloempot)..
Met het erop zetten van een andere kuip ben je toch al aardig op weg, dan is dit niet veel extra werk.. Neem de tijd en werk met roestoplossende spullen (caramba e.d.) zodat je e.e.a. alvast goed kunt losweken. Ook zoveel mogelijk schoonborstelen (ik weet het je komt er moeilijk bij/aan) met borstel op boormachine of nog beter Dremel..
Volgens mij als het kenteken ouder is dan 25 jaar, blijft het gehandhaafd en is het alleen een formaliteit.. Wees je er wel van bewust dat als je langse RDW moet je chassisnummer e.d. origineel moeten zijn.. Anders krijg je een zandbak voor de kinderen.. (alternatief op bloempot)..
Ja wees er zeker van dat je chassisnummer klopt. Echt 100%
Ook al is ie al bij de rdw geweest.
Heb er heel wat gerestaureerd. Maar je zij kanten en achterkant moet eraf.
Ik zou een poging doen voor het raamkader, kijk of het loskomt.
Zit het muurvast, dan laten zitten. je kan de kuip eruit kantelen en dash laten zitten.
Heb ik vorig jaar met mijn plage van toen ook gedaan. Die plage had geen roest. Alleen dat kader volkomen vast gerot. Dat is elke keer een verrassing. Bij de ene zo los, bij de andere totaal vast.
maar je dash zit met vier lange 8tjes vast aan de kuip onder motorkap rand.
Controleer wel goed je dash. heel vaak gaan die stuk onder het raam.
Uiteraard persoonlijk, maar schroeven vind ik niet mooi. Hoort ook niet. Gewoon weer abs popnagels erin.
Ook al is ie al bij de rdw geweest.
Heb er heel wat gerestaureerd. Maar je zij kanten en achterkant moet eraf.
Ik zou een poging doen voor het raamkader, kijk of het loskomt.
Zit het muurvast, dan laten zitten. je kan de kuip eruit kantelen en dash laten zitten.
Heb ik vorig jaar met mijn plage van toen ook gedaan. Die plage had geen roest. Alleen dat kader volkomen vast gerot. Dat is elke keer een verrassing. Bij de ene zo los, bij de andere totaal vast.
maar je dash zit met vier lange 8tjes vast aan de kuip onder motorkap rand.
Controleer wel goed je dash. heel vaak gaan die stuk onder het raam.
Uiteraard persoonlijk, maar schroeven vind ik niet mooi. Hoort ook niet. Gewoon weer abs popnagels erin.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
Interessante informatie voor de bezitters van een mehari met het eerste type kuip, die op grijs kenteken staan. Dat is namelijk een vier-zits kuip. Deze zouden dus nu zonder het oude kenteken te verliezen, kunnen worden omgezet naar een geel kenteken.laurensz schreef:Bedankt! Ik heb de RDW daarover gebeld en een keurmeester vertelde me dat het aantal zitplaatsen op het kentekenbewijs kan worden aangepast met behoud van kenteken na controle van de auto.
Mehari 1971 (project status)
Ja dit kreeg ik te horen, maar twijfel wel om langs te gaan als die kuip er straks inzit met dat verhaal over die chassisnummers.Paul B schreef:Interessante informatie voor de bezitters van een mehari met het eerste type kuip, die op grijs kenteken staan. Dat is namelijk een vier-zits kuip. Deze zouden dus nu zonder het oude kenteken te verliezen, kunnen worden omgezet naar een geel kenteken.laurensz schreef:Bedankt! Ik heb de RDW daarover gebeld en een keurmeester vertelde me dat het aantal zitplaatsen op het kentekenbewijs kan worden aangepast met behoud van kenteken na controle van de auto.
verkuilm schreef:Ja wees er zeker van dat je chassisnummer klopt. Echt 100%
Ook al is ie al bij de rdw geweest.
Heb er heel wat gerestaureerd. Maar je zij kanten en achterkant moet eraf.
Ik zou een poging doen voor het raamkader, kijk of het loskomt.
Zit het muurvast, dan laten zitten. je kan de kuip eruit kantelen en dash laten zitten.
Heb ik vorig jaar met mijn plage van toen ook gedaan. Die plage had geen roest. Alleen dat kader volkomen vast gerot. Dat is elke keer een verrassing. Bij de ene zo los, bij de andere totaal vast.
maar je dash zit met vier lange 8tjes vast aan de kuip onder motorkap rand.
Controleer wel goed je dash. heel vaak gaan die stuk onder het raam.
Uiteraard persoonlijk, maar schroeven vind ik niet mooi. Hoort ook niet. Gewoon weer abs popnagels erin.
Bedankt voor de uitgebreide info! Wat bedoel je precies of het chassisnummer klopt? Het chassis is door de vorige eigenaar vervangen. Staan twee nummers op maar de ene klopt exact met die op het kentekenbewijs. Zou dit problemen op kunnen leveren?
Wat bedoel je precies? De mehari is bij de rdw geweest voor een NL kenteken.
Daarna is het chassis vervangen? Het vervangen van het chassis kan maar de rdw moet dan het nummer in slaan. Dat gebeurd heel vaak dus niet. Men slaat het er zelf in.
Vroeger ook wel gedaan. In de jaren 90 gebruikelijk. Maar nu is dat anders. kan en mag niet.
Als het nummer er zelf ingeslagen is, dan komt daar nooit iemand achter, of bijna nooit.
APK zegt er niks van. Maar als je naar de RDW gaat, dan heb je een probleem.
Want die zien dat direct en heb je gedoe. Afloop ongewis.
Maar als je twee chassisnummers hebt, niet goed.
Daarna is het chassis vervangen? Het vervangen van het chassis kan maar de rdw moet dan het nummer in slaan. Dat gebeurd heel vaak dus niet. Men slaat het er zelf in.
Vroeger ook wel gedaan. In de jaren 90 gebruikelijk. Maar nu is dat anders. kan en mag niet.
Als het nummer er zelf ingeslagen is, dan komt daar nooit iemand achter, of bijna nooit.
APK zegt er niks van. Maar als je naar de RDW gaat, dan heb je een probleem.
Want die zien dat direct en heb je gedoe. Afloop ongewis.
Maar als je twee chassisnummers hebt, niet goed.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
Zo dat zou ik even aan de vorige eigenaar moeten vragen hoe dat zit..verkuilm schreef:Wat bedoel je precies? De mehari is bij de rdw geweest voor een NL kenteken.
Daarna is het chassis vervangen? Het vervangen van het chassis kan maar de rdw moet dan het nummer in slaan. Dat gebeurd heel vaak dus niet. Men slaat het er zelf in.
Vroeger ook wel gedaan. In de jaren 90 gebruikelijk. Maar nu is dat anders. kan en mag niet.
Als het nummer er zelf ingeslagen is, dan komt daar nooit iemand achter, of bijna nooit.
APK zegt er niks van. Maar als je naar de RDW gaat, dan heb je een probleem.
Want die zien dat direct en heb je gedoe. Afloop ongewis.
Maar als je twee chassisnummers hebt, niet goed.