Waar rekening mee houden welke kosten roadtrip naar spanje
Waar rekening mee houden welke kosten roadtrip naar spanje
Hallo,
Ik wil met een van mijn vaders eenden een roadtrip naar spanje maken naar ons vakantiehuisje, deze rit is door de binnenwegen(ik wil geen snelweg met de eend en ivm tolkosten niet) 2600 KM met overnachtigingen verwacht ik 3 dagen rijden met een beetje geluk?
Maar... Wat zijn kosten waar ik moet opletten, anwb? de verzekering wa ofzo? hoeveel brandstof zal ik gemiddeld nodig zijn etc.
Moet ik bepaalde onderdelen voor de zekerheid reserve meenemen, gereedschap? etc
Ik wil graag, maar heb maar 4 maanden loon omdat ik net een baan heb 4 dagen per week. maar dan moet ik wel geld kunnen hebben voor de reis er word sowieso een grote beurt en check door de garage gedaan die gespecialiseerd zijn in oldtimers en al mijn vader zijn eenden onderhouden.
Ik wil met een van mijn vaders eenden een roadtrip naar spanje maken naar ons vakantiehuisje, deze rit is door de binnenwegen(ik wil geen snelweg met de eend en ivm tolkosten niet) 2600 KM met overnachtigingen verwacht ik 3 dagen rijden met een beetje geluk?
Maar... Wat zijn kosten waar ik moet opletten, anwb? de verzekering wa ofzo? hoeveel brandstof zal ik gemiddeld nodig zijn etc.
Moet ik bepaalde onderdelen voor de zekerheid reserve meenemen, gereedschap? etc
Ik wil graag, maar heb maar 4 maanden loon omdat ik net een baan heb 4 dagen per week. maar dan moet ik wel geld kunnen hebben voor de reis er word sowieso een grote beurt en check door de garage gedaan die gespecialiseerd zijn in oldtimers en al mijn vader zijn eenden onderhouden.
kost je dik 500 benzine.
En dan heel frankrijk over de N wegen?
Ja kan maar dan heb je wel 3 hele lange dagen.
Huisje van fam in frankrijk heb ik vaak binnen door gereden met eend en mehari.
Maar dat is al een dag van 11 uur rijden. En das dan 840km.
Zou zeker wat onderdelen meenemen. Rijd in de zomer ook vaak ver naar zuiden.
Afgelopen jaar Corsica.Maar gaat wel doosje onderdelen mee.
Maar je ziet zeker wat met zn trip.
En dan heel frankrijk over de N wegen?
Ja kan maar dan heb je wel 3 hele lange dagen.
Huisje van fam in frankrijk heb ik vaak binnen door gereden met eend en mehari.
Maar dat is al een dag van 11 uur rijden. En das dan 840km.
Zou zeker wat onderdelen meenemen. Rijd in de zomer ook vaak ver naar zuiden.
Afgelopen jaar Corsica.Maar gaat wel doosje onderdelen mee.
Maar je ziet zeker wat met zn trip.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
Het is heel vreemd maar hoe snel je ook rijdt ik kom meestal niet boven een gemiddelde van zo'n 50km per uur. Maar het is leuk. Neem in elk geval een jerrycan benzine (5l) mee want in veel franse plaatsjes is geen tankstation meer. Als ik ergens langs een supermarkt met benzine kom gooi ik de auto meestal meteen vol.
Onderdelen, ik heb contactpunten, bobine en een goede gereedschapsset bij me. En sinds kort ook een gas- en koppelingskabel. Die dingen zijn ook even oud als de auto. Voor de rest lekker genieten en niet steeds het uiterste uit de auto halen.
Onderdelen, ik heb contactpunten, bobine en een goede gereedschapsset bij me. En sinds kort ook een gas- en koppelingskabel. Die dingen zijn ook even oud als de auto. Voor de rest lekker genieten en niet steeds het uiterste uit de auto halen.
diverse Citroens, wat anders.
Ikzelf vind 600km binnendoor (open rijdend in de B@) meer als genoeg. Is erg leuk om te doen maar inspannend, drie dagen achter elkaar.? Als het gaat om de eend van A naar B te brengen zou ik toch de snelwegen kiezen. Het rijdt ontspannender en mogelijk kun je ook een overnachting uitsparen. Als je dan niet gaat planken zal je verbruik niet heel veel hoger uitvallen dan met binnendoor rijden.
Ik denk dat de keuze meer is van; Binnendoor, veel te zien maar vermoeiender. Of snelweg, saai maar makkelijk.
Ik zou er een mix van maken.
Ik denk dat de keuze meer is van; Binnendoor, veel te zien maar vermoeiender. Of snelweg, saai maar makkelijk.
Ik zou er een mix van maken.
- Blauwe Burton, `86 reborn `07.
Desnoods doe ik er een dag langer over.
Ik wil binnendoor vanwege het roadtrip gevoel. Het is niet van lekker makkelijk van a naar b ik wil veel van de binnenweggetjes zien. En kosten van tol uitsparen.
Ook krijg ik dan een van de betere maar ook duurdere eenden van mijn vader mee en mijn vader heeft ook liever de eenden niet op de snelweg. En het rijdt minder lekker
Ik wil binnendoor vanwege het roadtrip gevoel. Het is niet van lekker makkelijk van a naar b ik wil veel van de binnenweggetjes zien. En kosten van tol uitsparen.
Ook krijg ik dan een van de betere maar ook duurdere eenden van mijn vader mee en mijn vader heeft ook liever de eenden niet op de snelweg. En het rijdt minder lekker
Mijn ervaring is ook dat je gemiddeld 50 km per uur haalt binnendoor. Dan kan je ook om de paar uur een stokbroodje eten, bakkie koffie en tanken.
Aan brandstof bereken 1 op 15 over de te rijden afstand.
Reserve delen zijn handig als je ze zelf kan monteren.
Neem een auto(reis)verzekering waarbij ook een oude auto gerepatrieerd wordt.
En verder, heb plezier en niet te veel haast
Aan brandstof bereken 1 op 15 over de te rijden afstand.
Reserve delen zijn handig als je ze zelf kan monteren.
Neem een auto(reis)verzekering waarbij ook een oude auto gerepatrieerd wordt.
En verder, heb plezier en niet te veel haast
tweeceevees zijn leuk!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
- Locatie: Zwijndrecht
Ik zou de eerste helft zeker over de snelweg gaan, is niet al te veel tol en het schiet gewoon echt meer op.
Daarna is het landschap ook veel leuker om binnendoor te rijden.
En waarom heeft je vader de eenden liever niet op de snelweg? Ze kunnen er prima tegen, lange tijd veel toeren en het is volgens mij nog veiliger ook.
Oh, en onderdelen,
een goede bobine
goede reserveband
lampjes en zekeringen
ducttape
tywraps
elektraadraad
Die laatste 3 alleen om een noodreparatie te doen.
Ik neem aan dat de eend een elektronische ontsteking heeft, dus dat lijkt me probleemloos.
Je rijdt het grootste deel door Frankrijk, dus als er iets kapot gaat is er altijd wel iemand die weet hoe het gemaakt moet worden, of hij kent iemand die dat weet.
Daarna is het landschap ook veel leuker om binnendoor te rijden.
En waarom heeft je vader de eenden liever niet op de snelweg? Ze kunnen er prima tegen, lange tijd veel toeren en het is volgens mij nog veiliger ook.
Oh, en onderdelen,
een goede bobine
goede reserveband
lampjes en zekeringen
ducttape
tywraps
elektraadraad
Die laatste 3 alleen om een noodreparatie te doen.
Ik neem aan dat de eend een elektronische ontsteking heeft, dus dat lijkt me probleemloos.
Je rijdt het grootste deel door Frankrijk, dus als er iets kapot gaat is er altijd wel iemand die weet hoe het gemaakt moet worden, of hij kent iemand die dat weet.
Eend voor allen, allen voor eend..
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1917
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
ook handig, maar een beetje over the top:
een V snaar
een spanningsregelaar.
die V-snaar kan je ook vooraf vernieuwen. En van de dynamo even kijken of de koolborstels nog wat lengte hebben.
Ik ben jaren geleden eens naar de pyreneën en weer terug gereden, en 2 jaar terug naar Sardinië. Op die eerste rit ging het kontaktslot stuk. Verder geen reparaties.
50 gemiddeld is het wel, en 1 op 15 ook.
Op die tweede rit gingen we over de snelweg tot net voorbij het ruhrgebied, en dan langs de Rijn op provinciale wegen. Wereldrit.
Gr Rob
een V snaar
een spanningsregelaar.
die V-snaar kan je ook vooraf vernieuwen. En van de dynamo even kijken of de koolborstels nog wat lengte hebben.
Ik ben jaren geleden eens naar de pyreneën en weer terug gereden, en 2 jaar terug naar Sardinië. Op die eerste rit ging het kontaktslot stuk. Verder geen reparaties.
50 gemiddeld is het wel, en 1 op 15 ook.
Op die tweede rit gingen we over de snelweg tot net voorbij het ruhrgebied, en dan langs de Rijn op provinciale wegen. Wereldrit.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Rij elke zomer ver. Maar neem meer onderdelen mee.
Ook in Frankrijk. Die fransen zijn niet altijd toeschietelijk.
Volgende neem ik minimaal mee:
-benzinepomp
-Benzine slang
-knipperschakelaar
-dynamo
-spanningsregelaar
-Bougiekabel
-koppelingskabel
-gaskabel
-bougie
-klepdekselpakking.
-bobine
-v snaar
-contactpunten
-stofhoes aandrijfas(zulke troep gaat snel stuk)
Dan heb je compact bergje en kan je gelijk door als iets stuk is.
Ook in Frankrijk. Die fransen zijn niet altijd toeschietelijk.
Volgende neem ik minimaal mee:
-benzinepomp
-Benzine slang
-knipperschakelaar
-dynamo
-spanningsregelaar
-Bougiekabel
-koppelingskabel
-gaskabel
-bougie
-klepdekselpakking.
-bobine
-v snaar
-contactpunten
-stofhoes aandrijfas(zulke troep gaat snel stuk)
Dan heb je compact bergje en kan je gelijk door als iets stuk is.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Als je een elektronische ontsteking hebt zal je niet snel problemen met de bobine krijgen. Denk er aan dat je in Frankrijk verplicht voor elke inzittende een geel veiligheidsvest in de auto moet hebben die je moet aantrekken als de auto pech krijgt (gilet de sécurité). Eigenlijk ook een zgn ethylotest een blaaspijpje die aantoont of je gedronken hebt. Als je aangehouden wordt en je hebt die niet bij je en je hebt niets gedronken dan krijg je geen boete.
Met een Eend zal je niet snel te hard rijden. Maar er wordt steeds vaker op snelheid gecontroleerd. Een zoon van mij heeft de afgelopen zomer 4 snelheidsboetes van totaal 880 euro thuisgestuurd gekregen. Ook gaat binnenkort de snelheid op de secundaire wegen van 90 naar 80 km/uur.
Wat ook trickey is dat in 30 km zones elk verkeer van rechts voorrang heeft, al steekt een kip de weg over. Soms (maar meestal niet) staan daar extra waarschuwingsborden voor.
Met een Eend zal je niet snel te hard rijden. Maar er wordt steeds vaker op snelheid gecontroleerd. Een zoon van mij heeft de afgelopen zomer 4 snelheidsboetes van totaal 880 euro thuisgestuurd gekregen. Ook gaat binnenkort de snelheid op de secundaire wegen van 90 naar 80 km/uur.
Wat ook trickey is dat in 30 km zones elk verkeer van rechts voorrang heeft, al steekt een kip de weg over. Soms (maar meestal niet) staan daar extra waarschuwingsborden voor.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 982
- Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
- Locatie: Marknesse (n.o.p)
Apua boekje mee natuurlijk, tandenborstel, paar schone kleren, wat gereedschap paar onderdeeltjes en verder gewoon gaan.
Van te voren de eend even nalopen/ beurtje geven.
Mestal rij ik de eerste dag van zo'n vakantie de meeste snelweg kilometers en daarna wat meer binnendoor.
Ik rij maximaal 800 tot 1400 kilometer op 1 dag ( meer uren gaan er niet in 1 dag...) afhankelijk van hoe de weg is en het verkeer / weer.
Van te voren de eend even nalopen/ beurtje geven.
Mestal rij ik de eerste dag van zo'n vakantie de meeste snelweg kilometers en daarna wat meer binnendoor.
Ik rij maximaal 800 tot 1400 kilometer op 1 dag ( meer uren gaan er niet in 1 dag...) afhankelijk van hoe de weg is en het verkeer / weer.
met eendige groeten,
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 632
- Lid geworden op: wo 10 feb, 2010 19:56
- Locatie: utrecht
Dat is in Nederland ook zo! (ZIE HIER)Kulio schreef:Wat ook trickey is dat in 30 km zones elk verkeer van rechts voorrang heeft...........