Pagina 1 van 1

Oxidatie in remklauw

Geplaatst: za 4 aug, 2018 08:44
door Lenx
Hallo,
Onlangs merkte ik dat m'n remmen vastzaten, dus ben ik maar begonnen met heel de boel te reviseren. Bij het schoonmaken van de remklauwen zie ik dat er wat oxidatie in de ringen zit. Ik heb dit al wat opgezuiverd met staalwol maar het gaat er niet uit. Ik heb de indruk dat het vrij oppervlakkig is in de binnenste ring. De buitenste ring is een stuk meer geoxideerd maar dat is niet zo belangrijk voor lekkage vermoed ik. Denken jullie dat ik met deze nog verder kan, of is het beter om nieuwe klauwen te kopen?

In de remzuiger zit ook een zeer klein putje, aangegeven met een cirkel in de foto. Dit putje zat er al in toen ik 'm uithaalde. Zou dit kwaad kunnen om te hergebruiken, of best vervangen?

Alvast bedankt!
remklauw.jpg
(939.78 KiB) 467 keer gedownload

Re: Oxidatie in remklauw

Geplaatst: za 4 aug, 2018 10:04
door gillis
Die zuiger is breed genoeg om alles af te sluiten. Als ik die fotos zie en dat is "het ergste" Ik zou me over beide zaken (zuiger en oxidatie) geen zorgen maken.

Re: Oxidatie in remklauw

Geplaatst: za 4 aug, 2018 10:24
door Punky
Alles goed schoonmaken, nieuwe set rubbers met LHM monteren en verwacht de kans zeer klein dat je het zult merken.

Succes.

Re: Oxidatie in remklauw

Geplaatst: za 4 aug, 2018 10:38
door RodeEend
Heb je een compressor, dan zou je eens kunnen proberen de zaak schoon te blazen met baksoda (natriumbicarbonaat, ookwel zuiveringszout). Op Internet vind je filmpjes hoe je eenvoudig een sodablaster maakt. Ik heb zo mijn remklauwen prima schoon gekregen.

Re: Oxidatie in remklauw

Geplaatst: za 4 aug, 2018 13:09
door Lenx
Hartelijk dank voor jullie reacties. Het is de eerste keer dat ik zoiets doe, dus ik heb nog niet veel voeling met wat toelaatbare slijtage is. Ik zal ze zo goed mogelijk opschonen en er nieuwe rubbers in steken. Dat sodablasten ziet er wel effectief uit. Momenteel heb ik nog geen compressor, maar wie weet binnenkort :-)

Verder heb ik nog iets opgemerkt. In alle bronnen die ik kan vinden wordt gesproken over een verbindingspijpje voor de remvloeistof, die tussen de twee helften zit. Vreemd genoeg zijn die pijpjes bij mij niet te bespeuren. Er is ook geen boring voor voorzien, enkel de pakking ring is aanwezig. Het betreft een 2CV6 Spécial uit 1983.
remklauw2.jpg
(375.82 KiB) 438 keer gedownload

Re: Oxidatie in remklauw

Geplaatst: za 4 aug, 2018 15:25
door Punky
Er moet inderdaad per kant een los hol busje inzitten. Deze is bedoeld om de 2 gaten en het rubber uit te lijnen.
Ik vermoed dat deze via de bekende kanalen nog wel aan te komen is.

Re: Oxidatie in remklauw

Geplaatst: za 4 aug, 2018 19:27
door RobM
Die busjes zitten er soms wel en soms niet. Als de klauw er niet voor gemaakt is dan gaan ze ook niet passen.

Schoonmaken doe ik met een roterende staalborstel op de dremel. De alu oxide vliegt er dan uit en de nieuwe rubbers passen weer prima.

Gr Rob