Heel kort zeer veel spanning, daarna nooit weer...

patje74
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 12 mei, 2003 10:42
Locatie: Mantgum
Contacteer:

Heel kort zeer veel spanning, daarna nooit weer...

Bericht door patje74 » do 23 dec, 2004 17:09

Voor een tijdje terug had ik een probleempje met mijn eend, alle lampen begonnen ineens zeer fel te branden, om vervolgens allemaal door te branden. De accu (slechts 2,5 jaar oud) is bij dit avontuur overleden.

Ondertussen zit er een nieuwe accu in, zijn alle lampjes vervangen en heb ik alle kabeltjes eens even netjes gemaakt. Maar..... mijn vraag blijft, wat kan dit geweest zijn? De spanningsregelaar doet zijn werk nog goed, en er lijken geen kortsluitingen aanwezig te zijn.

Kan het zijn dat er in de accu iets verkeerd is gegaan, dus dat het defect raken van de accu het probleem was, of is er iets anders defect geraakt waardoor de accu kapot is gegaan?

Ik wil dit namelijk niet weer meemaken, afgezien van de onkosten is het ook nog eens zeer onpraktisch...

Gr. Patrick

(oh ja, ik kwam er vandaag achter dat mijn radio ook dood is..... morgen maar eens even checken of er een zekering door is, de zekeringen van de eend zelf bleven wonderwel heel!)

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » do 23 dec, 2004 18:22

Hoi

Zeer waarschijnlijk is je spanningsregelaar, dat blokje bij ja accu, overleden, deze moet je wel ffe wisselen.

groet Frank

patje74
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 12 mei, 2003 10:42
Locatie: Mantgum
Contacteer:

Bericht door patje74 » do 23 dec, 2004 22:17

Er schiet mij net nog wat te binnen. Toen ik net in min garage een winterkapje aan het fixen was, zag ik dat mijn trekhaak-stopcontact niet meer OK was, het dekseltje was kapot. Ik heb deze even vervangen, ik had nog eentje liggen, dus dat is ook maar weer klaar.

Maar kan het ook zijn dat er daar sluiting is ontstaan en dat daarom mijn elektrich circuit is gaan spoken?

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » do 23 dec, 2004 22:22

zou kunnen,

maar lijkt mij zeer onwaarschijnlijk

pluisje
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 17 dec, 2004 16:28

Bericht door pluisje » vr 24 dec, 2004 10:15

alles binnen je electrisch systeem is 12v
de accu kan misschien iets meer leveren (wanneer
hij vol is) maar de andere dingen (alle lampen en meters)
hebben wel wat marge..

bij gelijkstroom (anders dan bij wisselstroom) zijn alle
lampen parallel geschakeld en kunnen het 'vermogen'
van de accu per stuk aan en
hoeven niet allemaal te branden (zoals bij wisselstroom
verlichting) om te voorkomen dat alles eruit knalt.

echter.. de spannings regelaar van de dinamo,
levert net zoveel spanning af, als dat de regelaar meet
bij de accu.
wanneer je geen accu aan de spannings regelaar hangt..
meet hij een groot potentiaal verschil en gaat i 24 volt of
meer stampen..

ik denk dus niet, dat jouw accu overleden is aan de spannings
klap,
maar dat jouw accu overleden is en daarna de spannings
regelaar alles op blies..

een goede nieuwe accu kan herhaling voorkomen..

en goed vastmaken (aarden) anders krijg je hetzelfde
effect

kortsluiting en/of water in het systeem kan het niet geweest
zijn.. dan krijg je alleen maar minders spanning
(zwakke lampen enz)
ik ben op zoek naar een auto waar ik alles zelf aan kan doen, zodat ik elk weekend van Rotterdam naar Nijmegen kan rijden..

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » vr 24 dec, 2004 11:35

pluisje,

aan jouw verhaal klopt e.a. niet.

groet Frank

EDIT Moderator:

zeg dan ook wat er niet klopt, hier hebben we toch niks aan ?

patje74
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 12 mei, 2003 10:42
Locatie: Mantgum
Contacteer:

Bericht door patje74 » vr 24 dec, 2004 13:18

Frank Munneke schreef:pluisje,

aan jouw verhaal klopt e.a. niet.

groet Frank
Ik ben erg benieuwd naar het gene dat niet klopt, op zich vind ik de het redelijk aannemelijk klinken.

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » vr 24 dec, 2004 13:52

In ieder geval zit er geen spanningsregelaar in de dynamo van een 2cv.
La vie est belle.

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » vr 24 dec, 2004 14:44

pluisje schreef:alles binnen je electrisch systeem is 12v
de accu kan misschien iets meer leveren (wanneer
hij vol is) maar de andere dingen (alle lampen en meters)
hebben wel wat marge..

bij gelijkstroom (anders dan bij wisselstroom) zijn alle
lampen parallel geschakeld en kunnen het 'vermogen'
van de accu per stuk aan en
hoeven niet allemaal te branden (zoals bij wisselstroom
verlichting) om te voorkomen dat alles eruit knalt.

Hier word het verschil tussen serie en parallelschakeling niet helemaal compleet uitgelegd

echter.. de spannings regelaar van de dinamo,
levert net zoveel spanning af, als dat de regelaar meet
bij de accu.
wanneer je geen accu aan de spannings regelaar hangt..
meet hij een groot potentiaal verschil en gaat i 24 volt of
meer stampen..

Het is niet mogelijk om de spanning van de accu te meten en hem direct op te laden, een spanningsregelaar zorgt voor een boordspanning van 14,8 volt zodat de accu vol komt. Bij slechte accu of slecht verbinding zal de spanning over de accu of zelfs op het hele systeem zakken


ik denk dus niet, dat jouw accu overleden is aan de spannings
klap,
maar dat jouw accu overleden is en daarna de spannings
regelaar alles op blies..

klopt dus niet

een goede nieuwe accu kan herhaling voorkomen..

en goed vastmaken (aarden) anders krijg je hetzelfde
effect

Is heel belangrijk wanneer hier weerstand is en er een spanningsval is van bijv 2 volt word je accu maar met 12,8 volt bijgeladen en komt dus langzaam/niet goed vol, ook word de spanningsval bij het starten heel groot en heb je kans dat hij dan niet meer start

kortsluiting en/of water in het systeem kan het niet geweest
zijn.. dan krijg je alleen maar minders spanning
(zwakke lampen enz)
behalve eventueel bij water in de spanningsregelaar
groet Frank

pluisje
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 17 dec, 2004 16:28

Bericht door pluisje » vr 24 dec, 2004 17:29

bij gelijkstroom (anders dan bij wisselstroom) zijn alle
lampen parallel geschakeld en kunnen het 'vermogen'
van de accu per stuk aan en
hoeven niet allemaal te branden (zoals bij wisselstroom
verlichting) om te voorkomen dat alles eruit knalt.

Hier word het verschil tussen serie en parallelschakeling niet helemaal compleet uitgelegd
hmm, nuance verschil, er is:

serielschakeling - wanneer je een spanningsbron hebt zitten de
lampejes achter elkaar geschakeld (bijvoorbeeld kerstboom) en wordt bij
gelijke weerstand het potentiaal verschil over elk lampje verdeeld
220/100 lampjes = 2,2volt per lampje...
de weerstand is dan 100 keer zo hoog als elk lampje appart en je zou
gewoon je tong op een kale draad kunnen leggen...

parrallelschakeling - wanneer je meerdere lampjes op de + en de -
aansluit dan hangen ze naast elkaar..
hierdoor krijgen ze de volledige spanning (potentiaalverschil) en het
amperage per lampje is misschien niet zo veel.. maar 100 lampjes
vragen wel 100x zoveel amphere..
en je accu is dan 100 keer zo snel leeg.

wisselspanning - wanneer je een wisselend potentiaal hebt,
bijvoorbeeld het lichtnet of een dinamo van je fiets..
de spanning is om ste beurte + en dan -
hierdoor kan je makkelijk een trafo ertussen plaatsen en van 220 naar
1500 en dan naar 10.000 ofzo
vermogen is P=U*I en door het hoge voltage loopt er tussen de electriciteit
weinig I en daarom dus minder verlies over lange afstanden.

gelijkspanning - wanneer je geen wisselend veld hebt, maar
gewoon een spanning opbouwt tussen 2 punten...
bijvoorbeeld een accu, maar ook de kat kan zoiets...

wisselspanning heeft een aantal kenmerken ten opzichte van spoelen
en condensatoren
een spoel zal bij hoge frequentie meer weerstand veroorzaken
een condensator zal bij hoge frequentie minder weerstan veroorzaken..

hierdoor branden je lampjes van je fiets niet door als je harder gaat
fietsen...
als je heel hard fiets, (kan je opmeten) kom je makkelijk boven de 15 volt
uit, terwijl de lampjes maar 'geschikt' zijn voor 6 volt...

echter... de lampen zijn parrallel, dus bij een brommer met 1 voorlamp,
2 cockpick lampjes en een achterlicht, zal alles in 1 keer doorbranden als
de voorlamp het begeeft...
de totale weerstand neemt dan in 1 keer zo veel af, dat de rest het ook
begeeft...

genoeg uitleg??
Het is niet mogelijk om de spanning van de accu te meten en hem direct op te laden, een spanningsregelaar zorgt voor een boordspanning van 14,8 volt zodat de accu vol komt. Bij slechte accu of slecht verbinding zal de spanning over de accu of zelfs op het hele systeem zakken
Bij slechte accu of slecht verbinding zal de spanning over de accu of zelfs op het hele systeem zakken

dat kan, er kunnen op verschillende verbindingen de spanning weg
vallen..
tussen de lader en de accu, tussen de accu en het boordnet en tussen de
accu en het frame
ieder zijn eigen symptomen en problemen..
klopt dus niet
regel 1: Pluisje heeft altijd gelijk..
Is heel belangrijk wanneer hier weerstand is en er een spanningsval is van bijv 2 volt word je accu maar met 12,8 volt bijgeladen en komt dus langzaam/niet goed vol, ook word de spanningsval bij het starten heel groot en heb je kans dat hij dan niet meer start
ja... dus??
behalve eventueel bij water in de spanningsregelaar
kijk... daar zat ik ook aan te denken...

bij het oplossen van problemen, kan je ook terug denken:
wat kan het niet zijn?
nou.. denk niet de lampen, bedrading of kortsluiting..
het enige wat overblijft: accu en gedeelte om het te laden...

je kan je voorstellen, dat als jij snachts (lampen aan) in de regen rijdt
(ruitenwissers aan) met de radio aan...
dat 'laad-unit voldoende vermogen levert om de lampen, wissers, radio
en meer te voeden en daarnaast nog eens de accu op te laden...

je kan je dus voorstellen; dat als de accu uit het systeem wegvalt en
de wissers en radio uit is, er genoeg vermogen is om alleen de lampen op
te blazen..

dus de oorzaak moet in de 'laad-unit' zitten volgens mij,
dus voor de accu en buiten de rest van de auto..

zelf denk ik, dat hij gewoon te veel bleef laden en daardoor al het water
in je accu is verdampt/omgezet in waterstof
en na een tijdje je accu droog stond (laatste tijd problemen gehad met
starten?)
en toen de accu dus geen contact meer maakte, de rest dus ineens
al het vermogen kreeg..

ik zou dus maar eens naar je dynamo en rest van je laad-systeem kijken..
ik weet niet precies wel type je gebruikt, maar ik zou het daarin zoeken..

je kan je dus voorstellen, dat je nu wel een nieuwe accu hebt, het
weer (tijdelijk) voorbij is, maar als je niets doet, het over 2,5 jaar weer
gebeurd..
ik ben op zoek naar een auto waar ik alles zelf aan kan doen, zodat ik elk weekend van Rotterdam naar Nijmegen kan rijden..

pluisje
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 17 dec, 2004 16:28

Bericht door pluisje » vr 24 dec, 2004 17:46

ps: dit is het verhaal van Casonline
Ik dus maar even naar mijn bijna nieuwe elektronische spannings regelaar (1 maand oud) van maar liefst €30,- bleek dat ding dus een spanning van ver boven de 20 volt af tegeven, dus ik gelijk maar ff naar m'n accu gekeken ik zag geen water staan (ok het was net donker dus ik was met een looplamp aan het werk, maar toch).

Ik ga morgen maar weer terug naar de garage en vraag;
Geeft u mij maar een spanningsregelaar..... nee z'on gewone!!!!
Helaas zal ik eerst ff mijn accuwater moeten bijvullen
Die dingen draaien zeker op mircosoft software, dat houd het ook nooit langer dan een maand uit zonder problemen!!!

De radio bleek trouwens ook nu ook uit tevallen bij in z'n vrij gassen, dus dat verklaarde het uit vallen bij hogere toeren. Hij is dus blijkbaar beveiligd tegen te hoge spanning (gelukkig maar , nou de rest van de eend nog )
Probleem opgelost!!!

Eerst de accu bijgevuld (ging bijna een liter van die gedemineraliseerde zooi in), ff naar de garage geweest. Hij heeft um voor me door gemeten en kwam tot de conclusie dat ie stuk was (dûh). Hij heeft me netjes een nieuwe gegeven helaas geen gewone maar toch een elektronishe (gewone zijn bijna €100,- ) maar hij geeft keurig 13.8 af.

Ik ga toch maar ff z'on spanningsmetertje erin zetten, je weet maar nooit, met al dat elektronische gedoe.

En ik kan nu dus ook m'n radio via het contact schakelen

meten is weten :)
ik ben op zoek naar een auto waar ik alles zelf aan kan doen, zodat ik elk weekend van Rotterdam naar Nijmegen kan rijden..

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » vr 24 dec, 2004 18:56

Beste Pluisje,

Je verhaal is wat moeilijk leesbaar omdat je om de paar woorden de regels laat afbreken (enter).
La vie est belle.

pluisje
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 17 dec, 2004 16:28

Bericht door pluisje » za 25 dec, 2004 11:28

sorry...
maar ik typ altijd in word en daarna op de site.
het komt vaak voor dat bij een het aanklikken van voorbeeld, dat ik dan me hele verhaal kwijt ben..
PROXY ERROR enz, ligt niet aan de site maar aan de server op mijn werk
ik ben op zoek naar een auto waar ik alles zelf aan kan doen, zodat ik elk weekend van Rotterdam naar Nijmegen kan rijden..

Gebruikersavatar
Job
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 142
Lid geworden op: za 27 dec, 2003 00:49
Locatie: Zutphen

Bericht door Job » za 25 dec, 2004 11:45

pluisje schreef:sorry...
maar ik typ altijd in word en daarna op de site.
het komt vaak voor dat bij een het aanklikken van voorbeeld, dat ik dan me hele verhaal kwijt ben..
PROXY ERROR enz, ligt niet aan de site maar aan de server op mijn werk
dan moet je voordat je VB aanklikt je tekst ff selecteren en dan ff kopieeren. mocht hij nu een error geven dan hoef je alleen maar je tekst opnieuw te plakken.

Job

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » ma 27 dec, 2004 14:10

Job schreef:
pluisje schreef:sorry...
maar ik typ altijd in word en daarna op de site.
het komt vaak voor dat bij een het aanklikken van voorbeeld, dat ik dan me hele verhaal kwijt ben..
PROXY ERROR enz, ligt niet aan de site maar aan de server op mijn werk
dan moet je voordat je VB aanklikt je tekst ff selecteren en dan ff kopieeren. mocht hij nu een error geven dan hoef je alleen maar je tekst opnieuw te plakken.
Of opnieuw uit het Word-bestand halen ;).

Oplossing: meteen hier op het forum typen. Of anders in kladblok.
La vie est belle.

Gesloten