bij gelijkstroom (anders dan bij wisselstroom) zijn alle
lampen parallel geschakeld en kunnen het 'vermogen'
van de accu per stuk aan en
hoeven niet allemaal te branden (zoals bij wisselstroom
verlichting) om te voorkomen dat alles eruit knalt.
Hier word het verschil tussen serie en parallelschakeling niet helemaal compleet uitgelegd
hmm, nuance verschil, er is:
serielschakeling - wanneer je een spanningsbron hebt zitten de
lampejes achter elkaar geschakeld (bijvoorbeeld kerstboom) en wordt bij
gelijke weerstand het potentiaal verschil over elk lampje verdeeld
220/100 lampjes = 2,2volt per lampje...
de weerstand is dan 100 keer zo hoog als elk lampje appart en je zou
gewoon je tong op een kale draad kunnen leggen...
parrallelschakeling - wanneer je meerdere lampjes op de + en de -
aansluit dan hangen ze naast elkaar..
hierdoor krijgen ze de volledige spanning (potentiaalverschil) en het
amperage per lampje is misschien niet zo veel.. maar 100 lampjes
vragen wel 100x zoveel amphere..
en je accu is dan 100 keer zo snel leeg.
wisselspanning - wanneer je een wisselend potentiaal hebt,
bijvoorbeeld het lichtnet of een dinamo van je fiets..
de spanning is om ste beurte + en dan -
hierdoor kan je makkelijk een trafo ertussen plaatsen en van 220 naar
1500 en dan naar 10.000 ofzo
vermogen is P=U*I en door het hoge voltage loopt er tussen de electriciteit
weinig I en daarom dus minder verlies over lange afstanden.
gelijkspanning - wanneer je geen wisselend veld hebt, maar
gewoon een spanning opbouwt tussen 2 punten...
bijvoorbeeld een accu, maar ook de kat kan zoiets...
wisselspanning heeft een aantal kenmerken ten opzichte van spoelen
en condensatoren
een spoel zal bij hoge frequentie meer weerstand veroorzaken
een condensator zal bij hoge frequentie minder weerstan veroorzaken..
hierdoor branden je lampjes van je fiets niet door als je harder gaat
fietsen...
als je heel hard fiets, (kan je opmeten) kom je makkelijk boven de 15 volt
uit, terwijl de lampjes maar 'geschikt' zijn voor 6 volt...
echter... de lampen zijn parrallel, dus bij een brommer met 1 voorlamp,
2 cockpick lampjes en een achterlicht, zal alles in 1 keer doorbranden als
de voorlamp het begeeft...
de totale weerstand neemt dan in 1 keer zo veel af, dat de rest het ook
begeeft...
genoeg uitleg??
Het is niet mogelijk om de spanning van de accu te meten en hem direct op te laden, een spanningsregelaar zorgt voor een boordspanning van 14,8 volt zodat de accu vol komt. Bij slechte accu of slecht verbinding zal de spanning over de accu of zelfs op het hele systeem zakken
Bij slechte accu of slecht verbinding zal de spanning over de accu of zelfs op het hele systeem zakken
dat kan, er kunnen op verschillende verbindingen de spanning weg
vallen..
tussen de lader en de accu, tussen de accu en het boordnet en tussen de
accu en het frame
ieder zijn eigen symptomen en problemen..
klopt dus niet
regel 1: Pluisje heeft altijd gelijk..
Is heel belangrijk wanneer hier weerstand is en er een spanningsval is van bijv 2 volt word je accu maar met 12,8 volt bijgeladen en komt dus langzaam/niet goed vol, ook word de spanningsval bij het starten heel groot en heb je kans dat hij dan niet meer start
ja... dus??
behalve eventueel bij water in de spanningsregelaar
kijk... daar zat ik ook aan te denken...
bij het oplossen van problemen, kan je ook terug denken:
wat kan het niet zijn?
nou.. denk niet de lampen, bedrading of kortsluiting..
het enige wat overblijft: accu en gedeelte om het te laden...
je kan je voorstellen, dat als jij snachts (lampen aan) in de regen rijdt
(ruitenwissers aan) met de radio aan...
dat 'laad-unit voldoende vermogen levert om de lampen, wissers, radio
en meer te voeden en daarnaast nog eens de accu op te laden...
je kan je dus voorstellen; dat als de accu uit het systeem wegvalt en
de wissers en radio uit is, er genoeg vermogen is om alleen de lampen op
te blazen..
dus de oorzaak moet in de 'laad-unit' zitten volgens mij,
dus voor de accu en buiten de rest van de auto..
zelf denk ik, dat hij gewoon te veel bleef laden en daardoor al het water
in je accu is verdampt/omgezet in waterstof
en na een tijdje je accu droog stond (laatste tijd problemen gehad met
starten?)
en toen de accu dus geen contact meer maakte, de rest dus ineens
al het vermogen kreeg..
ik zou dus maar eens naar je dynamo en rest van je laad-systeem kijken..
ik weet niet precies wel type je gebruikt, maar ik zou het daarin zoeken..
je kan je dus voorstellen, dat je nu wel een nieuwe accu hebt, het
weer (tijdelijk) voorbij is, maar als je niets doet, het over 2,5 jaar weer
gebeurd..