carborateur zit te vast
carborateur zit te vast
Waarde Zwoegers,
Het is weer bijna winter dus tijd om de carborateur eens lekker op m'n gemak te gaan schoonmaken. Nu heb ik de pakking van het ding de vorige keer ingesmeerd/vastgekit met REINZOSIL, een universele sealing tot 300*C. Je begrijpt het al....,ik krijg nu met geen mogelijkheid m'n carborateur meer van het spruitstuk af! Weet iemand een truuk of handigheidje waarmee het wel lukt? Mag ik bijvoorbeeld op de bolle delen zachtjes tikken met een kunstof hamer? Kan ik er een bijteltje tussen steken? Kan ik wrikken met een houtklem of zo?
groeten, JCV-tje
Het is weer bijna winter dus tijd om de carborateur eens lekker op m'n gemak te gaan schoonmaken. Nu heb ik de pakking van het ding de vorige keer ingesmeerd/vastgekit met REINZOSIL, een universele sealing tot 300*C. Je begrijpt het al....,ik krijg nu met geen mogelijkheid m'n carborateur meer van het spruitstuk af! Weet iemand een truuk of handigheidje waarmee het wel lukt? Mag ik bijvoorbeeld op de bolle delen zachtjes tikken met een kunstof hamer? Kan ik er een bijteltje tussen steken? Kan ik wrikken met een houtklem of zo?
groeten, JCV-tje
Eendrijder sinds 1981, Eerste eigenaar van nu nog rijdende 2 CV Charleston uit 1985. Altijd Citroën gereden, waarvan nu derde Berlingo.
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
Re: carborateur zit te vast
Warm stoken?
Carb is van aluminium dus daar zou ik voorzichtig mee doen. scheve voet geeft gegarandeerd problemen met valse lucht.
Je zou de dikke pakking kunnen proberen te slopen, maar dan heb je kans dat er allerlei zooi in je spruitstuk valt... En daar wordt je ook niet blij van...
Volgende keer alleen de papieren pakkingen en dikke voetpakking gebruiken
Carb is van aluminium dus daar zou ik voorzichtig mee doen. scheve voet geeft gegarandeerd problemen met valse lucht.
Je zou de dikke pakking kunnen proberen te slopen, maar dan heb je kans dat er allerlei zooi in je spruitstuk valt... En daar wordt je ook niet blij van...
Volgende keer alleen de papieren pakkingen en dikke voetpakking gebruiken
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
Re: carborateur zit te vast
Voorzichtig warmstoken is ook mijn eerste ingeving.
Afhankelijk van het type pakking (dik) zou je deze met een scherp stanley mes ook doormidden kunnen proberen te snijden. Zolang je maar oppast de vlakken van spruitstuk en carburateur niet te beschadigen. Anders heb je nog meer Reinzosil nodig.
Succes! Hoor graag hoe het je vergaan is.
Afhankelijk van het type pakking (dik) zou je deze met een scherp stanley mes ook doormidden kunnen proberen te snijden. Zolang je maar oppast de vlakken van spruitstuk en carburateur niet te beschadigen. Anders heb je nog meer Reinzosil nodig.
Succes! Hoor graag hoe het je vergaan is.
AK-400 1974
Ami 8 Break 1969
Ami 8 Break 1969
Re: carborateur zit te vast
Okee, dan laat ik eerst de carborateur een paar dagen opdrogen zodat alle benzine er uit is verdampt en dan voorzichtig warm stoken proberen. Ik begrijp dat ik iets doms heb gedaan met die vloeibare pakking, maar gedurende 4 jaar lang (en nu nog) zat het wel goed dicht! Dank voor jullie verhelderende kijk Wordt vervolgd......
Eendrijder sinds 1981, Eerste eigenaar van nu nog rijdende 2 CV Charleston uit 1985. Altijd Citroën gereden, waarvan nu derde Berlingo.
-
- De Forumbelg
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
- Locatie: Mechelen-België
Re: carborateur zit te vast
Ik zou wat tikken met een kunststof hamer i.p.v. warm stoken.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
Re: carborateur zit te vast
Als alles goed werkt kun je het ook met rust laten. Eventueel alle kanaaltjes met perslucht doorblazen na demontage van de sproeiers?
diverse Citroens, wat anders.
Re: carborateur zit te vast
waarom wil je de carbu eraf halen? Als ie verder goed rijdt afblijven.
Meestal gaat het mis met schoonmaken.
Meestal gaat het mis met schoonmaken.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
Re: carborateur zit te vast
Zoiets dacht ik ook. Als alles goed werkt is er geen reden om de carburateur eraf te halen. Alleen de deksel eraf, vlotterkamers schoonmaken en de sproeiers doorblazen. Vlotterhoogte afstellen en klaar. Als je de hele carburateur eraf haalt heb je alleen maar meer kans dat hij straks valse lucht trekt bij de voet.
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: carborateur zit te vast
Helemaal mee eens. Gewoon even open maken en eventuele troep uit de vlotterkamer halen. Doorblazen met de compressor en weer dicht...
Of gewoon niks doen aangezien er ook niks aan de hand is.
Of gewoon niks doen aangezien er ook niks aan de hand is.
Re: carborateur zit te vast
Als Reinzosil de vlakken ook vastlijmt lijkt het me inderdaad geen goede pakking voor het luchtdicht zetten van een carb. Weet iemand wat wel een goed dichtingsmiddel is in pasta vorm en tegen wat hitte (100 grd)kan ?
Met de beste 2cv groeten
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: carborateur zit te vast
Uitlaatpasta....
Re: carborateur zit te vast
Volgens mij is daar een speciale vloeibare pakking voor die tegen hitte kan.
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: carborateur zit te vast
Misschien wel maar ik was het zo zat met de valse lucht dat ik er een dun laagje firegum op heb gesmeerd en daarna heb ik geen problemen meer gehad.
De lekkage was weg en het kan prima tegen de hitte.
De lekkage was weg en het kan prima tegen de hitte.
Re: carborateur zit te vast
Dank voor jullie verhelderende inzichten. Ik laat 'm inderdaad maar gewoon zitten, want het werkt allemaal naar behoren. Dus alleen voor de bling bling de buitenkant met een groen schuursponsje opgepoetst. Mooi geworden!
Eendrijder sinds 1981, Eerste eigenaar van nu nog rijdende 2 CV Charleston uit 1985. Altijd Citroën gereden, waarvan nu derde Berlingo.