carborateur zit te vast

Plaats reactie
JCV-tje
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 4 aug, 2014 21:59
Locatie: Krimpenerwaard

carborateur zit te vast

Bericht door JCV-tje » wo 7 nov, 2018 23:55

Waarde Zwoegers,
Het is weer bijna winter dus tijd om de carborateur eens lekker op m'n gemak te gaan schoonmaken. Nu heb ik de pakking van het ding de vorige keer ingesmeerd/vastgekit met REINZOSIL, een universele sealing tot 300*C. Je begrijpt het al....,ik krijg nu met geen mogelijkheid m'n carborateur meer van het spruitstuk af! Weet iemand een truuk of handigheidje waarmee het wel lukt? Mag ik bijvoorbeeld op de bolle delen zachtjes tikken met een kunstof hamer? Kan ik er een bijteltje tussen steken? Kan ik wrikken met een houtklem of zo?
groeten, JCV-tje
Eendrijder sinds 1981, Eerste eigenaar van nu nog rijdende 2 CV Charleston uit 1985. Altijd Citroën gereden, waarvan nu derde Berlingo.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Re: carborateur zit te vast

Bericht door Tom Duckpower » do 8 nov, 2018 15:43

Warm stoken?

Carb is van aluminium dus daar zou ik voorzichtig mee doen. scheve voet geeft gegarandeerd problemen met valse lucht.
Je zou de dikke pakking kunnen proberen te slopen, maar dan heb je kans dat er allerlei zooi in je spruitstuk valt... En daar wordt je ook niet blij van...

Volgende keer alleen de papieren pakkingen en dikke voetpakking gebruiken ;)
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

VincentK
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 20 jul, 2018 12:21
Locatie: Enschede

Re: carborateur zit te vast

Bericht door VincentK » do 8 nov, 2018 17:58

Voorzichtig warmstoken is ook mijn eerste ingeving.

Afhankelijk van het type pakking (dik) zou je deze met een scherp stanley mes ook doormidden kunnen proberen te snijden. Zolang je maar oppast de vlakken van spruitstuk en carburateur niet te beschadigen. Anders heb je nog meer Reinzosil nodig.

Succes! Hoor graag hoe het je vergaan is.
AK-400 1974
Ami 8 Break 1969

JCV-tje
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 4 aug, 2014 21:59
Locatie: Krimpenerwaard

Re: carborateur zit te vast

Bericht door JCV-tje » do 8 nov, 2018 23:39

Okee, dan laat ik eerst de carborateur een paar dagen opdrogen zodat alle benzine er uit is verdampt en dan voorzichtig warm stoken proberen. Ik begrijp dat ik iets doms heb gedaan met die vloeibare pakking, maar gedurende 4 jaar lang (en nu nog) zat het wel goed dicht! Dank voor jullie verhelderende kijk :D Wordt vervolgd......
Eendrijder sinds 1981, Eerste eigenaar van nu nog rijdende 2 CV Charleston uit 1985. Altijd Citroën gereden, waarvan nu derde Berlingo.

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Re: carborateur zit te vast

Bericht door Yannick » vr 9 nov, 2018 20:11

Ik zou wat tikken met een kunststof hamer i.p.v. warm stoken.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: carborateur zit te vast

Bericht door AZL57 » vr 9 nov, 2018 21:44

Als alles goed werkt kun je het ook met rust laten. Eventueel alle kanaaltjes met perslucht doorblazen na demontage van de sproeiers? :roll:
diverse Citroens, wat anders.

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 525
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Re: carborateur zit te vast

Bericht door verkuilm » za 10 nov, 2018 10:35

waarom wil je de carbu eraf halen? Als ie verder goed rijdt afblijven.
Meestal gaat het mis met schoonmaken.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: carborateur zit te vast

Bericht door schermer » za 10 nov, 2018 23:15

Zoiets dacht ik ook. Als alles goed werkt is er geen reden om de carburateur eraf te halen. Alleen de deksel eraf, vlotterkamers schoonmaken en de sproeiers doorblazen. Vlotterhoogte afstellen en klaar. Als je de hele carburateur eraf haalt heb je alleen maar meer kans dat hij straks valse lucht trekt bij de voet.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: carborateur zit te vast

Bericht door Thijs » zo 11 nov, 2018 09:32

Helemaal mee eens. Gewoon even open maken en eventuele troep uit de vlotterkamer halen. Doorblazen met de compressor en weer dicht...
Of gewoon niks doen aangezien er ook niks aan de hand is.

Gebruikersavatar
Edce
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 28 jan, 2018 10:30
Locatie: Limburg (B)

Re: carborateur zit te vast

Bericht door Edce » wo 14 nov, 2018 20:59

Als Reinzosil de vlakken ook vastlijmt lijkt het me inderdaad geen goede pakking voor het luchtdicht zetten van een carb. Weet iemand wat wel een goed dichtingsmiddel is in pasta vorm en tegen wat hitte (100 grd)kan ?
Met de beste 2cv groeten

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: carborateur zit te vast

Bericht door Thijs » wo 14 nov, 2018 23:30

Uitlaatpasta....

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: carborateur zit te vast

Bericht door schermer » do 15 nov, 2018 18:10

Volgens mij is daar een speciale vloeibare pakking voor die tegen hitte kan.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: carborateur zit te vast

Bericht door Thijs » do 15 nov, 2018 20:22

Misschien wel maar ik was het zo zat met de valse lucht dat ik er een dun laagje firegum op heb gesmeerd en daarna heb ik geen problemen meer gehad.
De lekkage was weg en het kan prima tegen de hitte.

JCV-tje
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 4 aug, 2014 21:59
Locatie: Krimpenerwaard

Re: carborateur zit te vast

Bericht door JCV-tje » ma 17 dec, 2018 22:23

Dank voor jullie verhelderende inzichten. Ik laat 'm inderdaad maar gewoon zitten, want het werkt allemaal naar behoren. Dus alleen voor de bling bling de buitenkant met een groen schuursponsje opgepoetst. Mooi geworden! :D
Eendrijder sinds 1981, Eerste eigenaar van nu nog rijdende 2 CV Charleston uit 1985. Altijd Citroën gereden, waarvan nu derde Berlingo.

Plaats reactie