Alternatief onderstel voor 2cv koets ?

Reparaties, modificaties en onderhoud
Gast77

Alternatief onderstel voor 2cv koets ?

Bericht door Gast77 » di 28 dec, 2004 19:11

Graag zou ik willen weten welke alternatieve onderstellen/chassis kunnen worden gecombineert met een 2cv koets ?

Als je wil, kan alles, zo ver kom ik ook :) Het gaat mij meer om de bekende (of minder bekende) combinaties, die zonder al te veel aanpassingen zijn te realiseren. Een voorbeeld wat ik ben tegengekomen is een 2cv koets op een Suzuki Samurai onderstel (http://www.diek2cv.nl/)

Misschien zijn er andere opties ? Wat zijn de meest belangrijke punten om op te letten bij het zoeken van een onderstel ? De wielbasis lijkt me allereerst van belang, daarnaast breedte en lengte, maar wat nog meer ?

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » di 28 dec, 2004 19:35

ik denk dat die samurai gast daar meer van weet dan de gemiddelde eendrijder. Kijk ook eens op de pagina van Louis H/Barbour of hoe hij ook heet. Wat ben je van plan? Teveel vrije tijd?

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » di 28 dec, 2004 20:17

http://www.2cv4x4.com

Eend invoeren naar Engeland, om (laten) bouwen, laten keuren en weer terug invoeren in Nederland.
Afblijven.

pluisje
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 17 dec, 2004 16:28

Bericht door pluisje » wo 29 dec, 2004 08:31

wel bijvertellen dat je het stuur aan de linker kant wil hebben ;)
ik ben op zoek naar een auto waar ik alles zelf aan kan doen, zodat ik elk weekend van Rotterdam naar Nijmegen kan rijden..

Pieter-Jan
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 10 dec, 2004 19:40
Locatie: België/Belgique/Belgien

Bericht door Pieter-Jan » za 5 feb, 2005 14:11

Ik heb alweer een vraagje :wink:

Ik heb in mijn geitje een papier liggen (dat ik altijd in mijn boordpapieren moet hebben) waarop staat:

Brussel, 20 januari 1988

Wij bevestigen met dit schrijven dat het onderste van het gebruikte voertuig met de volgende kenmerken

Merk/type: citroën 2pk
Chassisnummer: ... (hier staat een nummer maar te lang om het hier te typen)
motornummer
Bouwjaar
Ingeschreven op naam van:

Zonder inachtname van de staat van het chassis of van de eventuele herstellingen die er aan uitgevoerd werden, wel degelijk een chassis is bestemd voor dit wagentype

Het hierboven vermelde chassisnummer werd er door Helsmoortel NV, op de voorste rechter langsligger ingeslagen ten gevolge van de plaatsing van een nieuw onderstel.

Wat betekent dit eigenlijk? Vooral dan "ten gevolge van de plaatsing van een nieuw onderstel".

Ealse
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 12 mar, 2003 23:01
Locatie: Almere

Bericht door Ealse » za 5 feb, 2005 23:15

Lijkt mij duidelijk: Er is een ander chassis onder de auto gezet en het chassisnummer is in dit nieuwe chassis ingeslagen.

Pieter-Jan
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 10 dec, 2004 19:40
Locatie: België/Belgique/Belgien

Bericht door Pieter-Jan » za 5 feb, 2005 23:33

Is dat goed nieuws of slecht nieuws? Zijn de afzonderlijke chassis van citroën uit 1988 wat goed? Ik had gehoord dat de 2pk'tjes uit Portugal niet zo'n goed chassis hadden.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » za 5 feb, 2005 23:34

Hoe jonger het chassis, hoe minder kans het heeft gehad om te gaan roesten, zo zou je het eventuueel kunnen bekijken ;)
Afblijven.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » za 5 feb, 2005 23:47

Het ijzer wat in Portugal gebruikt werd was niet van al te goede kwaliteit en rot dus sneller. Dit houdt in voor bijna alle eenden van na 1980 zeg maar.

Maar je moet bij aanschaf gewoon goed kijken naar de staat van het chassis. Het klimaat waar de eend verbleven heeft gedurende zijn leven heeft ene grotere invloed.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Green-Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1365
Lid geworden op: vr 7 nov, 2003 21:04
Locatie: Zierikzee

Bericht door Green-Duckman » do 24 feb, 2005 20:15

Over dat verhaal van die samurai Dat is dus oficieel geen 2cv meer maar een
samurai (op kenteken dan) en daar zijn zeg maar de kappen van een EEND op geschroefd (carrosserie dus)
Dan zou je dus op zoek moeten gaan naar een auto met een los chassis zoals bijvoorbeeld een EEND, kever, HY, samurai of hele oude bestel busjes maar je zit gauw in de knoop met de wiel bassis die te lang of te kort is wat voor het mooie mag dat maar een paar centimeter verschillen. met de lengte of de breedte kan je nog wel eens wat spelen!
Maar ik weet niet hoe dat in belgie is maar in Nederland moet hij op nieuw naar de RDW
keuring en dat is vaak een gedoe!
Ik loop al ook al te verzinnen hoe ik oOOIT is een LIMO EEND kam gaan maken,
maar dat blijft voorloppig bij dromen! en dat is ook best leuk alleen als je hard op na denkt
wordt je vriendin er hele maal gek van!!!! hahaha!!
Veel plezier en tot laters
2cv Vert Bambou '79

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » vr 25 feb, 2005 10:52

Die van Diek staat op een suzuki 413 LWB (Long wheel base) chassis (met de koets van mijn oude special overigens)
Gisteren is er overigens nog een 4x4 geboren (gister RDW gekeurd nl.), maar dan op basis van een Jeep Wrangler chassis. Maar dit was een aanzienlijk grotere klus.
Bij de suzuki van Diek is namelijk de bodemplaat + schutbord van de suzuki gehandhaafd, waar de 2cv koets omheen is geplakt.
De Wrangler heeft een geheel aangepaste koets gekregen. Hierbij moesten onder andere de motor worden verplaatst, de cardan assen worden verlengd / verkort. en nog veeeeeeel meeer...
AZ A2 '70
AK400 '76

pellewaes
Beginner
Beginner
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 13 dec, 2004 15:18

Bericht door pellewaes » do 3 mar, 2005 18:36

Bjorn schreef:Die van Diek staat op een suzuki 413 LWB (Long wheel base) chassis (met de koets van mijn oude special overigens)
Gisteren is er overigens nog een 4x4 geboren (gister RDW gekeurd nl.), maar dan op basis van een Jeep Wrangler chassis. Maar dit was een aanzienlijk grotere klus.
Bij de suzuki van Diek is namelijk de bodemplaat + schutbord van de suzuki gehandhaafd, waar de 2cv koets omheen is geplakt.
De Wrangler heeft een geheel aangepaste koets gekregen. Hierbij moesten onder andere de motor worden verplaatst, de cardan assen worden verlengd / verkort. en nog veeeeeeel meeer...

foto's?? :twisted: :twisted:

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » vr 4 mar, 2005 09:05

AZ A2 '70
AK400 '76

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 4 mar, 2005 17:40

En foto's van die deuch op Wrangler basis???
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » za 5 mar, 2005 14:32

http://www.citrobe.org/Specials.htm

Edit: Oeps, das op basis van een Cherokee ...
Afblijven.

Plaats reactie