kopeinden chassis dichtmaken?

Reparaties, modificaties en onderhoud
Ealse
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 12 mar, 2003 23:01
Locatie: Almere

kopeinden chassis dichtmaken?

Bericht door Ealse » zo 2 jan, 2005 20:41

Ik wil mijn chassis wat minder gevoelig maken voor doorroesten. Het is me bij andere Eenden opgevallen dat de liggers van het chassis tussen de achterwielen en ook voor de vooras van binnenuit doorroesten. Ik heb gezien dat de uiteinden van de liggers open zijn en dat alle vuligheid dus met gemak mijn (originele Citroën) chassis inloopt. Ik wil deze uiteinden daarom afsluiten met een rubber of zoiets. Of is er een reden om ze niet af te sluiten? :?:

Gebruikersavatar
Job
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 142
Lid geworden op: za 27 dec, 2003 00:49
Locatie: Zutphen

Bericht door Job » zo 2 jan, 2005 23:09

luchten en het eventuele vocht laten verdampen


Job

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Re: kopeinden chassis dichtmaken?

Bericht door Hanzzl69 » ma 3 jan, 2005 11:16

Ealse schreef:Of is er een reden om ze niet af te sluiten? :?:
Als je ze open laat kan de boel droogwaaien tijdens het rijden met droog weer, maar met nat weer krijg je inderdaad nattigheid en troep. Maar het schijnt (!) in Nederland vaker droog te zijn dan dat het regent. Wat weegt het zwaarst?
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

pluisje
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 17 dec, 2004 16:28

Bericht door pluisje » ma 3 jan, 2005 11:42

je kan ze ook zo afsluiten, dat er geen direct gevaar meer is...
bijvoorbeeld de einden dichtmaken en eronder
een gaatje boren..
de lucht kan wel naar binnen en naar buiten door het gaatje, maar vuil en water gaan moeilijk omhoog.
door de gaatjes haaks op de rijrichting te boren, krijg je een zuigende werking tijdens het rijden en wordt er bij elke rit verse lucht ingeblazen/uitgezogen..

ik zou voor de gein eerst de uiteinden met boterhamzakje ofzo afplakken... dan kan je na een tijdje ze er weer afhalen en beoordelen of het juist niet harder gaat roesten ;)
ik ben op zoek naar een auto waar ik alles zelf aan kan doen, zodat ik elk weekend van Rotterdam naar Nijmegen kan rijden..

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » ma 3 jan, 2005 14:40

mooi experiment... eigenlijk zou je nog een eend moeten kopen en daar evenveel mee moeten rijden en dan na 5 jaar de resultaten vergelijken. Dichttapen wanneer er zout gestrooid is is misschien niet zo'n slecht idee.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » ma 3 jan, 2005 15:40

het chassis rot toch meestal niet op de poten zelf maar op de plaatdelen???

Wat er losroest van de poten zijn meestal die velsnaden volgens mij??

Ik zou het niet doen, gewoon lekker laten doorwaaien dat chassis. De poten zijn naar binnen toe, naar de rest van het chassis niet open hoor, alleen van voor naar achter.

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

joostkam
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 23 jan, 2005 15:42

Bericht door joostkam » zo 23 jan, 2005 15:54

Oude 18PK eendjes hadden orgineel rubberen stopjes in het chassis. Dus geen probleem.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » zo 23 jan, 2005 21:09

Waarom zijn die er uit gehaald ?
Afblijven.

Gebruikersavatar
Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:27
Locatie: Nijmegen

Bericht door Teun » zo 23 jan, 2005 21:41

Lelijke Eend schreef:Waarom zijn die er uit gehaald ?

omdat er vocht in bleef staan en dan vervolgens weg te roesten.... :wink:
Wat brengt morgen.???

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 24 jan, 2005 16:03

Okay, das duidelijk (een andere reden had ook gekund :P ).
Afblijven.

etjen
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 129
Lid geworden op: do 26 mei, 2005 14:40
Locatie: nederland

Bericht door etjen » wo 8 jun, 2005 19:09

Beste oplossing is mijns inziens. 1X per week uurtje rijden. Waait alles lekker door. Nix dichtmaken.
Er zijn ook lieden die er afgewerkte olie inflikkeren. Eend schuin zetten en achter eruit laten komen. Lijkt mij ook geen oplossing... Maaja er zijn lieden die het doen. :?
stop de yuppieficatie van de 2cv! DIY

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: kopeinden chassis dichtmaken?

Bericht door Delfosso » wo 8 jun, 2005 19:49

Ealse schreef:Ik wil deze uiteinden daarom afsluiten met een rubber of zoiets. Of is er een reden om ze niet af te sluiten? :?:
Lijkt me geen goed plan, dit is namelijk de aangewezen plek om je chassis eens vol te spuiten met Owatrol, je kan het wel afsluiten maar dat lijkt me niet nodig als je chassis goed behandeld is.

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » do 9 jun, 2005 09:56

etjen schreef:Beste oplossing is mijns inziens. 1X per week uurtje rijden. Waait alles lekker door. Nix dichtmaken.
Er zijn ook lieden die er afgewerkte olie inflikkeren. Eend schuin zetten en achter eruit laten komen. Lijkt mij ook geen oplossing... Maaja er zijn lieden die het doen. :?
(afgewerkte) olie vertraagt het roestproces, dus als je regelmatig je chassis volgiet met olie, zal ie vast langer meegaan,

als je minder vaak werk wilt hebben spuit je m vol met waxoyl (van hammerite/finnegan's) dan heb je ook t olie principe maar dit blijft door de was die erin zit beter op zijn plek plakken. :)
Ami 8 break

etjen
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 129
Lid geworden op: do 26 mei, 2005 14:40
Locatie: nederland

Bericht door etjen » do 9 jun, 2005 11:30

In de olie...
Water drijft op olie, daardoor ben je dus niet verlost van roest.
Hammerite is %^&*^ spul. NOOIT gebruiken. Het roestproces (mocht dat al begonnen zijn) gaat onder hamerite gerwoon door. Owatrol enzo is beter, slimmer en goedkoper.
stop de yuppieficatie van de 2cv! DIY

Gast

Bericht door Gast » do 9 jun, 2005 12:55

etjen schreef:In de olie...
Water drijft op olie, daardoor ben je dus niet verlost van roest.
Hammerite is %^&*^ spul. NOOIT gebruiken. Het roestproces (mocht dat al begonnen zijn) gaat onder hamerite gerwoon door. Owatrol enzo is beter, slimmer en goedkoper.
HAMMERITE IS COMMERCIELE TROEP! Het wordt helaas door veel 2cv rijders gebruikt doodzonde. Owatrol is het middel.

Plaats reactie