Pagina 1 van 2

kopeinden chassis dichtmaken?

Geplaatst: zo 2 jan, 2005 20:41
door Ealse
Ik wil mijn chassis wat minder gevoelig maken voor doorroesten. Het is me bij andere Eenden opgevallen dat de liggers van het chassis tussen de achterwielen en ook voor de vooras van binnenuit doorroesten. Ik heb gezien dat de uiteinden van de liggers open zijn en dat alle vuligheid dus met gemak mijn (originele Citroën) chassis inloopt. Ik wil deze uiteinden daarom afsluiten met een rubber of zoiets. Of is er een reden om ze niet af te sluiten? :?:

Geplaatst: zo 2 jan, 2005 23:09
door Job
luchten en het eventuele vocht laten verdampen


Job

Re: kopeinden chassis dichtmaken?

Geplaatst: ma 3 jan, 2005 11:16
door Hanzzl69
Ealse schreef:Of is er een reden om ze niet af te sluiten? :?:
Als je ze open laat kan de boel droogwaaien tijdens het rijden met droog weer, maar met nat weer krijg je inderdaad nattigheid en troep. Maar het schijnt (!) in Nederland vaker droog te zijn dan dat het regent. Wat weegt het zwaarst?

Geplaatst: ma 3 jan, 2005 11:42
door pluisje
je kan ze ook zo afsluiten, dat er geen direct gevaar meer is...
bijvoorbeeld de einden dichtmaken en eronder
een gaatje boren..
de lucht kan wel naar binnen en naar buiten door het gaatje, maar vuil en water gaan moeilijk omhoog.
door de gaatjes haaks op de rijrichting te boren, krijg je een zuigende werking tijdens het rijden en wordt er bij elke rit verse lucht ingeblazen/uitgezogen..

ik zou voor de gein eerst de uiteinden met boterhamzakje ofzo afplakken... dan kan je na een tijdje ze er weer afhalen en beoordelen of het juist niet harder gaat roesten ;)

Geplaatst: ma 3 jan, 2005 14:40
door Bullit
mooi experiment... eigenlijk zou je nog een eend moeten kopen en daar evenveel mee moeten rijden en dan na 5 jaar de resultaten vergelijken. Dichttapen wanneer er zout gestrooid is is misschien niet zo'n slecht idee.

Geplaatst: ma 3 jan, 2005 15:40
door Spookeend
het chassis rot toch meestal niet op de poten zelf maar op de plaatdelen???

Wat er losroest van de poten zijn meestal die velsnaden volgens mij??

Ik zou het niet doen, gewoon lekker laten doorwaaien dat chassis. De poten zijn naar binnen toe, naar de rest van het chassis niet open hoor, alleen van voor naar achter.

Greatnix Spookeend

Geplaatst: zo 23 jan, 2005 15:54
door joostkam
Oude 18PK eendjes hadden orgineel rubberen stopjes in het chassis. Dus geen probleem.

Geplaatst: zo 23 jan, 2005 21:09
door Lelijke Eend
Waarom zijn die er uit gehaald ?

Geplaatst: zo 23 jan, 2005 21:41
door Teun
Lelijke Eend schreef:Waarom zijn die er uit gehaald ?

omdat er vocht in bleef staan en dan vervolgens weg te roesten.... :wink:

Geplaatst: ma 24 jan, 2005 16:03
door Lelijke Eend
Okay, das duidelijk (een andere reden had ook gekund :P ).

Geplaatst: wo 8 jun, 2005 19:09
door etjen
Beste oplossing is mijns inziens. 1X per week uurtje rijden. Waait alles lekker door. Nix dichtmaken.
Er zijn ook lieden die er afgewerkte olie inflikkeren. Eend schuin zetten en achter eruit laten komen. Lijkt mij ook geen oplossing... Maaja er zijn lieden die het doen. :?

Re: kopeinden chassis dichtmaken?

Geplaatst: wo 8 jun, 2005 19:49
door Delfosso
Ealse schreef:Ik wil deze uiteinden daarom afsluiten met een rubber of zoiets. Of is er een reden om ze niet af te sluiten? :?:
Lijkt me geen goed plan, dit is namelijk de aangewezen plek om je chassis eens vol te spuiten met Owatrol, je kan het wel afsluiten maar dat lijkt me niet nodig als je chassis goed behandeld is.

Geplaatst: do 9 jun, 2005 09:56
door Evan
etjen schreef:Beste oplossing is mijns inziens. 1X per week uurtje rijden. Waait alles lekker door. Nix dichtmaken.
Er zijn ook lieden die er afgewerkte olie inflikkeren. Eend schuin zetten en achter eruit laten komen. Lijkt mij ook geen oplossing... Maaja er zijn lieden die het doen. :?
(afgewerkte) olie vertraagt het roestproces, dus als je regelmatig je chassis volgiet met olie, zal ie vast langer meegaan,

als je minder vaak werk wilt hebben spuit je m vol met waxoyl (van hammerite/finnegan's) dan heb je ook t olie principe maar dit blijft door de was die erin zit beter op zijn plek plakken. :)

Geplaatst: do 9 jun, 2005 11:30
door etjen
In de olie...
Water drijft op olie, daardoor ben je dus niet verlost van roest.
Hammerite is %^&*^ spul. NOOIT gebruiken. Het roestproces (mocht dat al begonnen zijn) gaat onder hamerite gerwoon door. Owatrol enzo is beter, slimmer en goedkoper.

Geplaatst: do 9 jun, 2005 12:55
door Gast
etjen schreef:In de olie...
Water drijft op olie, daardoor ben je dus niet verlost van roest.
Hammerite is %^&*^ spul. NOOIT gebruiken. Het roestproces (mocht dat al begonnen zijn) gaat onder hamerite gerwoon door. Owatrol enzo is beter, slimmer en goedkoper.
HAMMERITE IS COMMERCIELE TROEP! Het wordt helaas door veel 2cv rijders gebruikt doodzonde. Owatrol is het middel.