Dubbele klepveren
Dubbele klepveren
Hallo waarde medezwoegers,
Tijdens de winterrust ben ik o.a. bezig mijn cilinderkoppen te reviseren met meteen nieuwe harde kleppen om loodvrij te kunnen rijden. Mijn eend is nog net van voor die tijd (1985), dus die had ik nog niet. Ik heb de boel los en alle onderdeeltjes netjes bijelkaar. Nu lees ik op de tekening in de vraagbaak van P.H. Olving dat er dubbele veren zitten tussen de cups, een buitenste en een binnenste dus, terwijl er bij mijn 1985er toch echt maar één zit. Heeft de onderhoudsmonteur vroeger een steekje laten vallen of is Citroën gaan bezuinigen?
Tijdens de winterrust ben ik o.a. bezig mijn cilinderkoppen te reviseren met meteen nieuwe harde kleppen om loodvrij te kunnen rijden. Mijn eend is nog net van voor die tijd (1985), dus die had ik nog niet. Ik heb de boel los en alle onderdeeltjes netjes bijelkaar. Nu lees ik op de tekening in de vraagbaak van P.H. Olving dat er dubbele veren zitten tussen de cups, een buitenste en een binnenste dus, terwijl er bij mijn 1985er toch echt maar één zit. Heeft de onderhoudsmonteur vroeger een steekje laten vallen of is Citroën gaan bezuinigen?
Eendrijder sinds 1981, Eerste eigenaar van nu nog rijdende 2 CV Charleston uit 1985. Altijd Citroën gereden, waarvan nu derde Berlingo.
Re: Dubbele klepveren
Bij mijn weten hebben ze altijd dubbele klep-veren gehad, een binnenveer en een buitenveer.
Ik heb nog eens in mijn documentatie gekeken en kan ook alleen maar motoren met dubbele veren vinden.
Ik heb nog eens in mijn documentatie gekeken en kan ook alleen maar motoren met dubbele veren vinden.
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Dubbele klepveren
Mijn 2cv6 heeft ook enkele veren. Maar wat Geert schrijft klopt. In de documentatie staat overal met dubbele veren.
Schultenbräu das ist mein Bier !
Re: Dubbele klepveren
Ook hier enkele veren. Bij twee motoren.
-
- Heavy user
- Berichten: 3068
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Dubbele klepveren
Daarvoor waren de 602CC motoren ook al loodvrij.Mijn eend is nog net van voor die tijd (1985), dus die had ik nog niet.
Re: Dubbele klepveren
Dat met die dubbele veren was in de jaren 70. Moet even nagaan maar ergens in 1978 zijn het enkele geworden.
85 absoluut enkele veren.
85 absoluut enkele veren.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
Re: Dubbele klepveren
Fijn, dan weet ik genoeg, enkele veren is dus normaal voor deze bouwjaren. Wat de loodvervanger betreft, naar mijn weten werden de eenden verkocht na 1986 pas loodvrij. Als Thijs gelijk heeft, dan heb ik heel lang voor pietsnot van die flesjes kerosine in m'n tank zitten proppen....
Gelukkig nooit iets van gemerkt, behalve in m'n portemonnee dus.
Voor alle reacties, mijn dank is groot! Ik ga weer verder met opbouwen.
Gelukkig nooit iets van gemerkt, behalve in m'n portemonnee dus.
Voor alle reacties, mijn dank is groot! Ik ga weer verder met opbouwen.
Eendrijder sinds 1981, Eerste eigenaar van nu nog rijdende 2 CV Charleston uit 1985. Altijd Citroën gereden, waarvan nu derde Berlingo.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Re: Dubbele klepveren
In 1985 waren er al lang harde kleppen waar je loodvrij mee kon rijden.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
-
- Heavy user
- Berichten: 3068
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Dubbele klepveren
Ach ja, ik rijd al jaren op LPG en daar zit verdraaid weinig lood in....
Blok is uit 1981 en ik rijd er dagelijks mee, ook een periode 1000km per week gedaan.
Blok is uit 1981 en ik rijd er dagelijks mee, ook een periode 1000km per week gedaan.
Re: Dubbele klepveren
Ik rijd met alle eenden op loodvrij ook de 57er geen probleem tegengekomen tot nu.
diverse Citroens, wat anders.