Auto starten na lang stilstaan. (Bijna 2 jaar)

Plaats reactie
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Auto starten na lang stilstaan. (Bijna 2 jaar)

Bericht door shorttrack » wo 6 feb, 2019 15:10

Hallo allemaal,

Wat een reparatie van een paar weekenden had moeten zijn is door uitstellen iets van bijna twee jaar geworden ;) We kennen het allemaal wel denk ik. Maar goed.

Mijn 2cv staat momenteel bij mijn ouders voor wat reparatie en opknapwerk. Ik ben zelf en tijdje geleden naar België verhuist vanuit Nederland en het is ongeveer 150 km rijden van mijn ouders naar hier. De auto is sinds hij stil staat niet meer gestart. Wel is hij vlak voor het wegzetten nog naar de garage geweest. Er was een probleem aan de motor dat toen volledig verholpen is. De motor zou dus goed moeten zijn.

Maar waar moet ik op letten als ik de motor opnieuw wil starten. Ik denk niet dat het gewoon instappen en sleutel draaien is.
Ik denk zelf aan de benzine die misschien niet meer goed is?

De verhuis zou over een paar dagen al gebeuren dus veel tijd om de motor wat in te rijden is er ook niet. Dus zou graag hebben dat we de nieuwe start ineens goed doen.

Alvast bedankt voor de tips.
2cv special 1986

Thijs
Heavy user
Heavy user

Re: Auto starten na lang stilstaan. (Bijna 2 jaar)

Bericht door Thijs » do 7 feb, 2019 12:53

Tja, bij lang stilstaan vormt zich roest in het spruitstuk en dat valt in de in- en uitlaatpoorten. Als je dan gaat starten ben je die roest tussen de kleppen aan het pletten...
Het beste kun je het spruitstuk verwijderen en de roest uit de kop/poorten verwijderen voor het starten.

engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Re: Auto starten na lang stilstaan. (Bijna 2 jaar)

Bericht door engbokho » do 7 feb, 2019 18:58

Ik zou de motor een tiental slagen draaien met de slinger (om wat oliedruk op te bouwen en benzine aan te zuigen) en daarna gewoon proberen te starten. Als er niet teveel benzine in de tank zit zou ik er een een paar liter verse benzine bij doen. Accu aansluitern en gaan!
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Plaats reactie